Motorknack

Enklare ändå e att ladda ner en originalmanual. Värt varenda spänn.

Fredde fö. OT som fan,men har du ngr ideer till lilla mig? (Ber om ursäkt för detta Flänsman)
Känner att jag börjar gå torr på tankar å att bara kasta reservdelar efter en maskin e inte riktigt min grej. Tycker dessutom att jag borde fixa det här själv...e ju att betrakta som professionell...men...ptja...fan trot. Snart lyfter jag ur hele maskin å river den i beståndsdelar för jag SKA hitta vad som felar.
 
Enklare ändå e att ladda ner en originalmanual. Värt varenda spänn.

Fredde fö. OT som fan,men har du ngr ideer till lilla mig?

Använd en skruvmejsel för att lokalisera varitfrån det kommer. Sätt skaftet mot örat, spetsen mot blocket.

Sen, hur i helsike kan du skriva till TS att ljudet är ofarligt när han drar runt veven utan sträckaren i? Personligen tycker jag ljudet låter exakt som när kedjan kuggar över på veven.
 
Startar du hojen nu så har du ventilsallad, kedjan har kuggat på insugskammen iom att du har haft av sträckaren när du har dragit runt vevaxeln.

Nollställ allt och dra runt med sträckaren i.

Edit: hade du bott här så hade jag åkt hem till dig och hjälpt dig, har rivit ett par såna spisar innan.
 
Nah. Läs om läs rätt. Jag skriver att ljudet i videon e normalt om sträckaren inte e på plats. Mao e det inget som e sönder utan det SKALL låta så om kammarna kan ligga å slå.
Det e inte samma sak som att han skall anse att det stoppar där å har det av någon uppfattats så ber jag om ursäkt.
Men att det ljudet e normalt utan sträckaren i arbete...så e de..

Mejsel e fö ute för min del. Som sagt,ljudet jag får kommer enbart under lättlast/acceleration. Isf skulle det till ett motorstetoskop eller öra i en rulle.
Fått tipset om att det skulle kunna vara kedjan till pumpen som ligger å fladdrar?
 
Nah. Läs om läs rätt. Jag skriver att ljudet i videon e normalt om sträckaren inte e på plats. Mao e det inget som e sönder utan det SKALL låta så om kammarna kan ligga å slå.
Det e inte samma sak som att han skall anse att det stoppar där å har det av någon uppfattats så ber jag om ursäkt.
Men att det ljudet e normalt utan sträckaren i arbete...så e de..

Mejsel e fö ute för min del. Som sagt,ljudet jag får kommer enbart under lättlast/acceleration. Isf skulle det till ett motorstetoskop eller öra i en rulle.
Fått tipset om att det skulle kunna vara kedjan till pumpen som ligger å fladdrar?
Normalt eller ej, kedjan har kuggat över på insugskammen, det syns i videon att kammen stannar när det klonkar till.
 
Nu hjälper det nog inte Flänsman det minsta,men för det första har jag uppfattat det som att videon inte e av hans maskin.?(Korrekt?)
För det andra finns det inget som helst som säger att insugskammen kuggar över bara för att du drar runt maskin med spännaren på plats men i avspänt läge. Inte ens med spännaren demonterad faktiskt,även om chanserna för det blir större då.

Vi e överens om att det absolut e värt att kolla men i all respekt tycker jag du drar lite väl snabba slutsatser.

Lugn å fin liksom..easy does it. Inget av det här e raketforskning direkt.

Men för sakens skull Flänsman.
Alla tändstift ur.
Om du lugnt å städat sen vrider runt maskin framåt med tex 14ns lednyckel nere på veven...tar det emot minsta lilla...stoppa...
Vrid isf åt andra hållet,vilket KRÄVER att spännaren e i arbete,å kolla.(Framåt kan funka,bakåt gör definitivt inte)
Hur som.
På respektive drev sitter det två märkningar. In å Ex. Detta för att samma typ av drev används till båda kammarna.
Ex skall linea upp med delningsplanet för ventilkåpans tätyta på toppen för avgaskammen å In för insugskammen när veven markerar att den står i ÖD.(För mig det e ett T man använder på FB maskinen)
 
Nah. Läs om läs rätt. Jag skriver att ljudet i videon e normalt om sträckaren inte e på plats.

Ja för att kedjan kuggar över.

Jag gissar att TS kröker 3 ventiler, sabbar 1 kolv och en stake och självklart toppen om han startar - så vi får väl alla hålla en tumme att han inte lyssnade på dej och låter bli att starta!

Vid 0:24 syns tydligt hur kedjan blir slak när den klickar till (och hoppar över).

Man får ju lite ont i magen av den här tråden... Det är ingen som känner TS och kan ringa till honom och säga till honom att inte starta motorn...?
 
Last edited:
Märligt. Nu har jag studerat filmen ett antal ggr i helskärmsläge å jag håller inte någonstans med om att kammen kuggar över. Drevens beteende har jag upplevt IRL fler ggr än jag orkar räkna en ggn. Kort sagt e vi allt annat än överens.

Vidare skriver ju karln att han skall dra runt maskin med allt monterat innan start....

I all respekt. Jag tycker uppriktigt att ni båda två felaktigt målar fan på väggen.
 
Vidare skriver ju karln att han skall dra runt maskin med allt monterat innan start....

Även om motor går runt så kan problem uppstå när nålen närmar sig rött.

Måla fan på väggen?
Jag kallar det sunt förnuft att kolla kammtiming innan man startar motorn om man gjort som TS gjort. Vad tror du själv att det är som låter?

Se filmen vid 00:24 klick och vips är kedjan slak.

Precis som SolidSnake sager så ser man att drevet på insugskammen stannar/rycker till när det klickar.

Men ska man se det från ljusa sidan så lär ju inte TS oroa sig över det där rasslet längre...
 
Last edited:
OJ! Vilken liv tråden fick...

Först och främst vill jag bara säga att jag verkligen uppskattar ert engagemang, samt tack för de PM jag fått.

Kikade inte in på sporthoj förrän nu..

Kan säga att jag skruvade ihop hojen under dagen idag enligt Haynes-boken som jag har använt mig av under hela mekandet.

När jag drog runt motorn som visas i filmen (Ja, det är min motor och hoj) så drar jag inte med ett jämnt drag i vevaxeln eftersom jag filmar under tiden. Detta göra att stoppen ni ser beror på att jag byter fattning med nyckeln jag vrider vevaxeln med.

Efter ihopskruvandet av hojen så körde jag hem den ca 6 mil från mitt vintergarage, där jag har hållt på och mekat senaste tiden.

Har inte upptäckt något speciellt under färden, utan den startade som vanligt och fungerade normalt.

SJÄLVKLART är jag nu EN ANING OROLIG för vad jag kan ha ställt till med efter debatten i tråden!?!?

Att jag drog runt motorn med sträckaren utdragen var eftersom det stod så i Haynes-manualen. Givetvis nollade jag motorn innan jag släppte sträckaren och fortsatte ihopskruvandet.

Vad ska jag göra nu?? Tänker inte starta hojen innan jag har fått klarhet i frågan, även om jag körde hem den 6 mil felfritt... :confused:

Än en gång, stort tack för ert engagemang! :Bugar

Mvh
 
Då har du haft flyt, jag vill minnas att den kamkedjan kuggar över pisslätt om man inte har sträckaren i...
 
Last edited:
Lite andra frågor dök upp efter denna turbulens och nära-haveri-upplevelse.

1. Först och främst vill jag dubbelkolla. Jag skrev tidigare att jag nollade motorn innan jag släppte på spännaren, det jag gjorde var att sätta den i Ö.D innan jag släppte spännaren.
Är det samma sak? (alltså Ö.D = nolla motor)
2. Ska man alltid ha spännaren spänd när man drar runt vevaxeln?
3. Det verkar ju som att min kamkedja hoppade över en kugg på filmen. Åtgärdades detta iom att jag släppte spännaren i Ö.D?

Med tanke på att jag har kört ca 6 mil.
4. Behöver jag oroa mig för ventilsallad och allmänt haveri i nuläget?
5. Måste jag nu kolla upp så kamkedjan inte hoppar över en kugg, eller hade jag upptäckt det direkt när jag drog igång motorn?
6. FreddeXwing - Du skrev något om att haveri ev kan ske "när nålen är på röda", menade du om jag varvar ur motorn?
7. Är det någon fara att starta och köra hojen nu?

Tack på förhand!

MVH

Flänsman
 
1. Att "nolla maskin" som det kallas är att sätta veven i ÖD(övre dödpunkt) å där matcha kammarnas individuella märkning mot ÖD.
Det här e sånt man labbar med när man trimmar motorer bla. Den korrekta benämningen på det är att man sätter LCA. Lobe Centerline Angle. På många motorer är detta inte ställbart varför man som sagt normalt kan lita på märkningarna. Samtidigt e det så att LCA kan skjutas isär,normalt,över tid med att kamkedjan slits-varför det igen kan vara intelligent att kontrollera långmilade motorer med indikatorklocka å gradskiva. I det läget ser man å andra sidan att man har svårt att få de 3 märkningarna att hamna i fas.

2. Det beror på vad ambitionen e med övningen. Det finns tillfällen när man har spännaren monterad men inte i arbete. Kort sagt,den stoppar ev rörelse som e för mkt bakåt,men den låter kedjan vara slack.
(Vissa motorer får man göra så när man just justerar kamfasning tom)

3. Nej. Din kedja har aldrig kuggat över. Faktum e,nu e iofs skillnaderna små,men det e mer osannolikt att en silent link gör än en roller. Oavsett,nej,din kedja har aldrig kuggat över.
Under last,om du leker lite med tanken,så inser du att avgasdrevet e det som får ta det mesta av spänningen som ventilfjädrar mm skapar. Faran ligger som det sagts i de ögonblick insugsdrevet genom insugskammen avlastas. Det är åxå det ljudet som mkt ljudligt klickar i filmen.
Rörelsen som blir,det skall erkännas,KAN få kedjan att kugga över men att förutsätta det å rakt ut påstå att den gjort kanske vi kan lägga till handlingarna som fel.
Det spännarmekanismen gör e att lägga press på den längre kamguide som sitter monterad på vä sida-du hade ju fotat den själv-å det e det ENDA den gör.

4. Nej. Så länge de märkningarna vi talar om ligger i fas med varandra behöver du inte oroa dig i någon form. Då e LCAt där det skall vara. Den rent tekniska risken om märkningarna inte e i fas e "ventilsallad" som det sägs. Vad som händer när man talar om en sk interferance motor e att OM kamdreven inte e i fas kan kolv å ventiler krocka runt dödpunkten. Uppenbarligen har din kamkedja mkt riktigt aldrig kuggat över,för gör den gör den oftast bara åt ena hållet.
Vad som händer då e att insugskammen i detta fallet hoppar en kugg "inåt". Det ger för handen att LCAt blir MYCKET tightare(mer än man tex skulle justera om detta var en räsermaskin) å inte bara det utan eftersom avgaskammen står still för vi DESSUTOM en förskjutning av LCA;ts tänkta relativa position mot veven/kolven.

I de fall man inte får ventilsallad vid det givna varvtalet så antar jag att det Fredde menar e att man i vissa extremfall kan råka i situation där framför allt vevstaken sträcker sig såpass att man får kontakt ändå PÅ GRUND AV att märkningarna inte e i fas.
No need to worry tho...för de flesta kamdrev har 36kugg,eller många har iaf,å det medför att en kuggs förflyttning som e fel e ngt du avslöjar direkt när du kollar kamfasningen.
Mao.
Du säger själv att du plockat ihop detta efter Haynes. Bra där.
Den andra möjligheten e när sk ventilsläpp uppstår. Många tror mkt felaktigt att ventilsläpp e ngt magiskt där fjädrarna inte längre orkar/hinner få tillbaka ventilerna på plats. Så e det dock INTE,utan vad som händer e att ventilfjädern kommer i oscillation,dvs självsvängning,vilket får för handen att fjädern inte kan hålla kontroll över ventilen längre. Detta fenomen uppstår nästan alltid i fjäderns säte. Dvs INTE uppe vid kammen.

5.Nej. Om du som du tidigare sa har kollat de 3 märkningarna kan du ta det helt lugnt. Sen e det åxå så att OM du nu fått igång maskin med kammarna ur fas märks det omedelbart på att du inte känner igen gången på motorn. Bla kommer de förskjuta kamtiderna högst sannolikt göra att du inte får tomgång,eller iaf vettig tomgång.
Mao,maskin berättar omedelbart för dig att den inte trivs.
Min gamla Fizzer e ett praktexempel. Den hade insugskammen förskjuten 1 kugg när jag köpte den.(Å där var då rakt ingen "ventilsallad" som effekt). Ergo köpte jag den billigt eftersom jag visste varför den var svårstartad mm. Var bara att släppa spännarn(där sitter kamkedjan mitt i maskin fö)å vrida kammen rätt. Ventilspelsjustering skulle göras iaf...så det var liksom inte världens ände.

7. Nej. Under förutsättning att du som sagt vet att dreven står där de skall e det ingen som helst fara å inte heller kommer det att bli.
 
Last edited:
Som fotnot för att ge lite siffror till det med LCA. Normalt har de allra flesta motorer ett LCA som ligger från strax under 100grad upp till 120. Bortsett från vissa interna sk R förhållanden så kan man säga att man med LCA sätter karaktären på motorn.

Rent generellt ger ett numeriskt lägre LCA för givna R förhållanden mellan borr/slag samt slag/vevstakslängd oroligare tomgång pga pumpförlust samt en karaktär där när motorn väl övervunnit pumpförlust en motor som "kommer hårdare på kammen-a". Vidare e den viktigaste punkten av de 4 ventileventen normalt insugsventilens stängning eftersom den sker efter nedre dödpunkt. Iom det påverkar LCA SAMT LCA;ts relativa position mot veven mkt menligt motorns kapacitet till dynamisk kompression.
Mkt text å mkt svammel....men det viktiga att komma ihåg e att tom mkt små förändringar i LCA alt LCA;ts relativa position mot veven har mkt stark påverkan på motorns karaktär å gång. En förflyttning av LCA på sketna 2grad kan förändra motorkaraktär från snäll å docil till rena räserbeteendet(ruppig tomgång osv osv)
En ev förflyttning av LCA;ts relativa position mot veven i sin tur har inte riktigt lika kraftig påverkan på motorn gång,men man kan säga att ju mer "förställt" detta står desto längre ner i varvtalsregistret kommer de givna kamaxlarna börja fungera.

En grej som man alltid kan ha med sig e att de allra flesta standardmotorer har LCA;t satt nånstans mellan 2 å 4 grader före mot veven.
Mao e det med att motorn i effekt är nollad...inte alls så ;)
Anledningen till att man oftast sätter LCA;t ngt före veven e för att kompensera tex för stretch i kamdrivning,kompensera för luftpelarens tröghet uppe vid ventil mm.
Mig veterligen e de ENDA motorer där man ställer LCA EFTER ÖD sk "claimer" motorer. Dvs tävlingsmotorer som byggs för att möta ett visst reglemente inom motorsport...å som sagt...så kan man åxå göra,men de e fan inte rätt *asg*
Kort sagt,LCA skall ALLTID sättas före veven.
 
Tack för utförliga svar! :tummenupp

Samtidigt e det så att LCA kan skjutas isär,normalt,över tid med att kamkedjan slits-varför det igen kan vara intelligent att kontrollera långmilade motorer med indikatorklocka å gradskiva. I det läget ser man å andra sidan att man har svårt att få de 3 märkningarna att hamna i fas.
Blev fundersam på vilken den 3:e markeringen är, men antar att du menar markering för dödläget på vevaxeln, plus då de två på kamdreven.

3. Faktum e,nu e iofs skillnaderna små,men det e mer osannolikt att en silent link gör än en roller.
Silent link? Roller = kugga över...?

Det spännarmekanismen gör e att lägga press på den längre kamguide som sitter monterad på vä sida-du hade ju fotat den själv-å det e det ENDA den gör.
Så i teorin så kan man säga att om man har en helt tok-slut spännare så kan kamkedjan hoppa över ett kugg..? Även fast det skulle krävas ganska mycket..

Mvh
 
1. Ja.
2. En silent link kedja,som då e den typ du hittar i dessa FB motorer,e en kedja som i varje länk består av en himla massa ihopnitade plåtar.
Antingen ser de ut som på din Fireblade eller så kan de även vara ytbelagda med plast-för ännu tystare gång. Silent link precis som namnet säger. De går tystare men har åxå ett MYCKET större antal punkter där glapp kan utvecklas. Lite -damned if you do..damned if you don´t.
En roller å andra sidan ser precis ut som en vanlig drivkedja. Dvs varje länk har en rulle i sig. Om du då tänker efter lite så inser du snart att en roller enklare kan kugga över iom att kuggen ser ut som en brant backe ung(kallas kugg evolvent) medans silent link kedjans drev oftast ser helt plana ut. Men det skall sägas igen att ur perspektivet kugga över e skillnaderna trots allt rätt små.

3. Ja. Det e nog tom en ganska bra summering. Kamkedjor som börjar krokna brukar varna mkt ljudligt LÄNGE först. De kan rent av få motorn att låta som den e på väg i delar å kedjan går ändå mkt mkt sällan av. Faktum e att under 30år av engagemang i att bygga skit professionellt för motorsport har jag sett det hända 2ggr. Båda gångerna pga att en övernitisk byggherre spänt kedjan ALLT för hårt.
Spännaren,som ofta beskylls för både det ena å andra,har som sagt en enda uppgift å det e att lägga press på kedjans ena större kedjeguide. Det e det enda den gör. Visst kan en spännare ge upp,framför allt hydraul assisterade dito(oljetrycks assisterade). Bladens arbetar över en fjäder som sitter inne i själva huset på den å pressar plungern,som styrs av en trapetsskruv. Inte mkt hydraulik inblandat där som jag tolkat det. Att en spännare som hos Bladen skulle ge upp...det enda jag kan föreställa mig e isf att den interna fjädern ledsnar med tiden.
 
Jag renoverade toppen på min kawa för lite mer än en vecka sedan, och utifrån filmen så kan jag inte se att den kuggar över något. jag höll också på att vrida och expermientera med och utan sträckare. På sträckaren på min hoj så kör man in en liten plattskruvmejsel, vrider medsols för att "kolven" "pinnen" kalla det vad du vill skall tryckas in. skruva fast sträckaren mot motorn, släpp, och den fixar resten.
Ville bara bekräfta att du inte behöver vara orolig att den har kuggat över, iallafall inte undertiden du filmat.


kännde du hur pass spänd kedjan var genom att trycka på den?
om man inte drar tillbaka sträckaren så är det typ lika spänd som en metallstång och det får den absolut inte var, lika lite som att den får vara för slak, det skall i princip inte finns något större spel, det skall rör sig jätte lite när du trycker på mitten av kedjan.
 
Last edited:
Förstår vad du menar men sträckaren på Firebladen har ingen backspärr av samma snitt som jag antar att du menar. Mao kan den backa,även om det e tungt-därav den ganska branta trapetsskruven.
På många andra motorer sitter det åxå en fjäder som påverkar plungern(Yamaha med många andra). I det fallet e det dock en tryckfjäder. I Bladens fall e det en fjäder som vrider plungern,å iom det skapar tryck mot den utväxling plungern har.
I fallet med Yamma mfl sitter det därför som en backslags lösning som man mkt riktigt får "ladda om" när man haft ur spännaren.
 
*/ ?>
Nyheter
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back
Top