Motorknack

Då har jag tömt oljan igen för att kolla efter skimmer.
Det blir förändringar i färgen när jag rör runt i oljan, men det skimmrar/glittrar ingenting. Lite som att man skulle droppat i bara en droppe mjölk i en kopp kaffe. Oljan luktar lite bensin, kan det vara något sånt som syns...?

Såhär ser det ut:

http://www.youtube.com/watch?v=NXwVOTdSJkA

Så ni alla som har varit med om lagerras och kan det här, (t.ex. Kamikaze Kid, Elffors, Solid Snake m.fl.) SNÄLLA, ge mig lite klarhet i fallet. Är detta det fruktade skimmret????

Det är mitt i säsongen och är det vevstakslagren så vill jag börja klyva motorn så snabbt som möjligt!!

Tack på förhand!

Mvh

Flänsman

EDIT:
Kolla klippet i helskärmsläge och 720p så syns det ljusa i oljan lite bättre..
 
Tycker det är svårt att se... Min motor knackade inte sådär.

Gamla 900 hade ju klapprande trottlar i fuggarna annars men om det låter från toppen så hade jag nog rivit av ventilkåpan och kollat iaf, det går rätt fort.

Du lär kunna se om du har koppar i oljan om du häller över den i nåt annat kärl och inspekterar botten på det första du hade oljan i.
 
Nej. Det där e inte lagerskimmer. Tro mig. Jag har jobbat med lite tuffare motorer i snart 30 år å har sett lagerskimmret i olja det talas om många ggr.

Det gråa KAN vara aluminium å inte för att göra dig med nojig men en enkel grej att göra i ljuset av vad du berättar e att du tar väck tank,sadel,sidokåpor osv osv. Går trots allt rätt fort.
Bulta sen väck spolarna å lägg dem å sidan.
På motorns högra sida sitter det en helrund kåpa med en sexkantskalle i mitten. Väck med den med.
Muttra sen av ventilkåpan.
I hålet på motorns högra sidan,där den kåpan du muttra loss satt,kommer du mkt enkelt åt ena centrumskruven för veven.

Ur med samtliga stift.

Dra nu runt maskin. Studera kamlober mm å när du ändå e i farten kan du kika över ventilspelet med ett vettigt bladmått.
Reffen e kring 0.15 in å 0,25 ut på kall maskin.

Om du ser direkta skador i antingen kammar,lyftare eller kamaxlars överfall kan du ha hittat orsaken till det ljud som tydligen plågar dig.

Skulle gissa att du som glad amatör har gjort jobbet ovan,om du tar din rundnätta tid på dig,på typ 4h.
Som jag ser det lätt värt det för att bli av med oron.


Ta som i mitt fall....jag var ju å handla en tidig Blade häromdan å visste mkt väl vad jag gav mig in på,å betalade därefter.
Men..där blir en frisk kamkedja samt guider till det. Helt klart. Själva spännaren i sin tur grunnar jag på om jag inte skall bygga om till manuell istället.
Men skit sak samma....det där "rrrrrrr" ljudet som kommer VET jag e från kedjan. Så...de e ju bara att hantera uppgiften. Grejen e att den formen av ljud i min erfarenhet mkt sällan slutar med motorras. Det skall MYCKET till innan en kedja ger upp å går av. Extremt mkt rent av. Mer sannolikt då att den blir så sliten att den hamnar utanför justerkapaciteten på spännarn...åsså kuggar skiten över-iofs då ofta med ventilsallad som följd.
Jag har "yrkesfuskat" till min tv...å beställer kedja samt guides via just engelsmannen så fort de svarar på mail.
 
Tycker det är svårt att se... Min motor knackade inte sådär.

Gamla 900 hade ju klapprande trottlar i fuggarna annars men om det låter från toppen så hade jag nog rivit av ventilkåpan och kollat iaf, det går rätt fort.

Du lär kunna se om du har koppar i oljan om du häller över den i nåt annat kärl och inspekterar botten på det första du hade oljan i.

Jag hällde över oljan lite försiktigt till ett annat kärl, och kunde inte se att det fanns något spår av koppar...
Det som oroade mig var just färgskiftningen (till något ljusare) när jag rörde om i kärlet.

Skönt att höra tecken på att det kanske ändå inte är vevstakslagren som är problemet...Med tanke på hur du uppfattade ljudet också...

Får börja med att riva av ventilkåpan då.

Tackar för ditt svar!

Mvh
 
Det gråa KAN vara aluminium å inte för att göra dig med nojig men en enkel grej att göra i ljuset av vad du berättar e att du tar väck tank,sadel,sidokåpor osv osv. Går trots allt rätt fort.
Bulta sen väck spolarna å lägg dem å sidan.
På motorns högra sida sitter det en helrund kåpa med en sexkantskalle i mitten. Väck med den med.
Muttra sen av ventilkåpan.
I hålet på motorns högra sidan,där den kåpan du muttra loss satt,kommer du mkt enkelt åt ena centrumskruven för veven.

Ur med samtliga stift.

Dra nu runt maskin. Studera kamlober mm å när du ändå e i farten kan du kika över ventilspelet med ett vettigt bladmått.
Reffen e kring 0.15 in å 0,25 ut på kall maskin.

Om du ser direkta skador i antingen kammar,lyftare eller kamaxlars överfall kan du ha hittat orsaken till det ljud som tydligen plågar dig.

Skulle gissa att du som glad amatör har gjort jobbet ovan,om du tar din rundnätta tid på dig,på typ 4h.
Som jag ser det lätt värt det för att bli av med oron.
Tack för utförligt svar!! :tummenupp

Som du gissade är jag ju en glad amatör, men ivrig att lära mig nya saker.
Är med hyfsat på din beskrivning, men vilka är spolarna du pratar om? Säkert en dum fråga men men....:rolleyes:

En annan kanske dum fråga är, kan jag dra runt veven som motorn är nu, dvs tömd på olja utan att det sabbar något, eller måste jag fylla på fullt med olja först?

Men skit sak samma....det där "rrrrrrr" ljudet som kommer VET jag e från kedjan. Så...de e ju bara att hantera uppgiften. Grejen e att den formen av ljud i min erfarenhet mkt sällan slutar med motorras. Det skall MYCKET till innan en kedja ger upp å går av. Extremt mkt rent av. Mer sannolikt då att den blir så sliten att den hamnar utanför justerkapaciteten på spännarn...åsså kuggar skiten över-iofs då ofta med ventilsallad som följd.

Så 'rrrrrr'-ljudet som låter som en tatuerarmaskin vid motorbroms är kamkedjan alltså?
Jag har "yrkesfuskat" till min tv...å beställer kedja samt guides via just engelsmannen så fort de svarar på mail.

Ytterligare en dum fråga... vad är guides..?
 
Vi kan ju konstatera att det där knack knack knack'et inte är som det ska vara.

Som långa farbrorn sa, kolla grenrören först, sen kan du riva av ventilkåpan och mäta ventilspelet. Använd bladmått med små intervaller, 0.02.

Kolla också hur långt kamkedjejusteraren är utjusterad, då kan du få en uppfattning om kamkedjan är sliten.

Kanske inget man gör som första meck på sin hoj så leta upp någon som kan hjälpa dej eller lämna in den. Jag hade faktiskt inte kört mer på den innan jag hade meckat med den om det hade varit min hoj.

När du drar in kopplingen, lägg då i ettan också och observera om ljudet ändras.

Hur långt har den gått?

Är med hyfsat på din beskrivning, men vilka är spolarna du pratar om? Säkert en dum fråga men men....

- Tändspolarna, sitter under luftburken.

En annan kanske dum fråga är, kan jag dra runt veven som motorn är nu, dvs tömd på olja utan att det sabbar något, eller måste jag fylla på fullt med olja först?
- Dra runt om du vill, men dra motorn framåt, inte bakåt.

Ytterligare en dum fråga... vad är guides..?
- Han menar nog de plastskenor som kamkedjan löper längs med.
 
Last edited:
Spolarna=tändspolarna. Dessa sitter monterade så de e "ivägen" på tidiga Fireblades.
Summeringen e att allt du kan få undan ovanför ventilkåpan e vettigt att flytta på. Allt för att det skall bli enklare att okulärbesiktiga.

Ett litet råd i sammanhanget e att det i vissa fall kan vara vettigt med en liten inspektions spegel på teleskop stång.
Mer värt än man först tror. I verkstan min tex..man tycker att ett belyst "scope"(Typ det läkarn använder för att göra gastroskopi)e överkurs men sanningen e att när det väl ligger i det stora verktygsskåpet används det oftare än man kan föreställa sig.
I ditt fall funkar det med en liten inspektions spegel.

Japp. Guides= kedjans styrskenor.

Nej. Motorn behöver inte vara fylld med olja för att dra runt den efter att det varit olja i den. Inte ens med bästa vilja i världen tömmer du ut allt. Spelen mellan tex vevaxel å lagren i blocket skall vara,när det e friskt,i storleksordningen 3-6/100 mm.
Inser du med ren logik att vanlig kapillärkraft kommer göra att dina lager har olja så det räcker för att dra runt den för hand.
 
Last edited:
Vi kan ju konstatera att det där knack knack knack'et inte är som det ska vara.

Som långa farbrorn sa, kolla grenrören först, sen kan du riva av ventilkåpan och mäta ventilspelet. Använd bladmått med små intervaller, 0.02.
Kollade bultarna till grenrören tidigare och bultarna verkar sitta ordentligt.. Kan man på något annat sätt utesluta dessa? Typ "måla" skarvarna med såpvatten kanske?

Kolla också hur långt kamkedjejusteraren är utjusterad, då kan du få en uppfattning om kamkedjan är sliten.
Bytte sträckaren för inte så länge sedan, hur kollar jag hur långt den är utjusterad? När jag bytte den och hade satt fast den så släppte jag bara på 'nyckeln' så att fjädern trycker in och spänner kedjan, men jag vet ju inte hur långt in den åkte/spännde..

Kanske inget man gör som första meck på sin hoj så leta upp någon som kan hjälpa dej eller lämna in den. Jag hade faktiskt inte kört mer på den innan jag hade meckat med den om det hade varit min hoj.

När du drar in kopplingen, lägg då i ettan också och observera om ljudet ändras.
Nope den står i garage nu tills jag får ordning på den.
Knackljudet finns där oavsett om koppling är inne eller inte. Lägger jag i växel och möter upp till dragläge så tystnar knacket något eftersom varvtalet sjunker.

Hur långt har den gått?
5300

Mvh

Spolarna=tändspolarna. Dessa sitter monterade så de e "ivägen" på tidiga Fireblades.
Summeringen e att allt du kan få undan ovanför ventilkåpan e vettigt att flytta på. Allt för att det skall bli enklare att okulärbesiktiga.

Ett litet råd i sammanhanget e att det i vissa fall kan vara vettigt med en liten inspektions spegel på teleskop stång.
Mer värt än man först tror. I verkstan min tex..man tycker att ett belyst "scope"(Typ det läkarn använder för att göra gastroskopi)e överkurs men sanningen e att när det väl ligger i det stora verktygsskåpet används det oftare än man kan föreställa sig.
I ditt fall funkar det med en liten inspektions spegel.

Japp. Guides= kedjans styrskenor.

Nej. Motorn behöver inte vara fylld med olja för att dra runt den efter att det varit olja i den. Inte ens med bästa vilja i världen tömmer du ut allt. Spelen mellan tex vevaxel å lagren i blocket skall vara,när det e friskt,i storleksordningen 3-6/100 mm.
Inser du med ren logik att vanlig kapillärkraft kommer göra att dina lager har olja så det räcker för att dra runt den för hand.

Ok, tack för svar än en gång!

Mvh

Kan tillägga också att knacket endast uppkommer när motorn kommit upp i arbetstemp. Likadant med 'rrrrrrrr'-ljudet.
 
Last edited:
Kollade bultarna till grenrören tidigare och bultarna verkar sitta ordentligt.. Kan man på något annat sätt utesluta dessa? Typ "måla" skarvarna med såpvatten kanske?
- Vatten kommer dunsta.

Bytte sträckaren för inte så länge sedan, hur kollar jag hur långt den är utjusterad? När jag bytte den och hade satt fast den så släppte jag bara på 'nyckeln' så att fjädern trycker in och spänner kedjan, men jag vet ju inte hur långt in den åkte/spännde..
- Innan du tar bort den så låser du den delen som rör sig där inne. Tar ut den och sen tar du bort låsningen och ser hur många mm den har kvar. Inget exakt sätt men kan ge en fingervisning.


Nope den står i garage nu tills jag får ordning på den.
Knackljudet finns där oavsett om koppling är inne eller inte. Lägger jag i växel och möter upp till dragläge så tystnar knacket något eftersom varvtalet sjunker.
- Kopplingen är inte så intressant, det är om det blir skillnad med växel i eller inte som är intressant. Drar du bara in kopplingen med neutralen så drar du ändå runt växellådan, lägger du i ettan är den garanterat still. Om du möter på med gas på lite högre varvtal tex 1500, ändras ljudet då?

5300
- Det är ju inget för en fireblade! :)

Om det varit min hoj hade jag börjat med att lyssna vidare med mejsel och sett om det går att ringa in varifrån det låter. Det har du redan gjort och lokaliserade det till uppe på vänster sidan vilket talar emot kamkedja då den sitter på sidan sidan.

Sen hade jag dumpat oljan, rivit av ventilkåpan och mätt ventilerna. Jag hade även plockat av överfallen på kammarna och tittat på lagerbanorna. Kolla så att alla ventilfjädrar ser bra ut.

Sen hade jag faktiskt rivit bort kopplingen och skakat lite på kopplingskorgen och lyssnat på om den är väldigt rasslig. Mest för att det är en typiskt slitagegrej och för att det går relativt snabbt att kolla och bra för att utesluta det.

Nähepp, nu är det Lasse Stefans på radion - tjoho!







Ok, tack för svar än en gång!

Mvh

Kan tillägga också att knacket endast uppkommer när motorn kommit upp i arbetstemp. Likadant med 'rrrrrrrr'-ljudet.[/QUOTE]
 
Ok.
Då kommer här ett litet enkelt tips till. Oljefilter e trots allt billiga grejer.
Ta loss det som sitter på maskin. Sätt det i städet å ta fram en bågfil. Såga av det precis vid pressflänsen. Såga inte rätt igenom utan såga så du går igenom plåten..vrid...såga...vrid..tills du delar filtret i två delar.(Det finns specialverktyg för detta men en bågfil duger gott för enstaka försök)

Nu kommer du åt själva filterinsatsen med sina lameller. Vik isär dessa ungefär som du bläddrar i en bok,för det e oftast längst in emellan lamellerna skit fastnar.
Att du hittar en mindre mängd spånor i en maskin med ngr tusen på nacken e normalt. Om du tänker dig udden på en tesked...det e safe.
Kolla du som killarna angett ovan ifall du ser ngr spånor som ser kopparfärgade ut. Det e nämligen inte helt bra=lager rester.
Likaledes kan det vara vettigt att använda en liten plockmagnet emellan lamellerna för att på det viset göra sig en uppfattning om hur mkt av skiten som e ferritiskt,dvs magnetiskt å därmed av stål.

De allra flesta hojar åker i sin tur med stål mot stål mellan kolvbult å stake. Därav brukar bultarna vara det man ser ev slitage på,å då ofta ung i form av härdsläpp.

Vev å ramlager e därför de vanligaste källorna till bronsfärgade "flarn" i olja samt filter.
 
Last edited:
Kollade bultarna till grenrören tidigare och bultarna verkar sitta ordentligt.. Kan man på något annat sätt utesluta dessa? Typ "måla" skarvarna med såpvatten kanske?
- Vatten kommer dunsta.

Så det är bara bultarna man kollar så att dom sitter fast ordentligt m.a.o...

Om du möter på med gas på lite högre varvtal tex 1500, ändras ljudet då?
Ja ljudet minskar något men hänger fortfarande med varvtalet, men inte högre än 2000rpm och inte mindre än typ 600-700 rpm.

5300
- Det är ju inget för en fireblade! :)
Nope, det ska ju vara hållbara maskiner.. :tummenupp

Sen hade jag dumpat oljan, rivit av ventilkåpan och mätt ventilerna. Jag hade även plockat av överfallen på kammarna och tittat på lagerbanorna. Kolla så att alla ventilfjädrar ser bra ut.

Sen hade jag faktiskt rivit bort kopplingen och skakat lite på kopplingskorgen och lyssnat på om den är väldigt rasslig. Mest för att det är en typiskt slitagegrej och för att det går relativt snabbt att kolla och bra för att utesluta det.
Då har jag lite att gå på tillsammans med de andra inläggen.
Tack än en gång!

Nähepp, nu är det Lasse Stefans på radion - tjoho!

:yoparty
:)
 
Så det är bara bultarna man kollar så att dom sitter fast ordentligt m.a.o...

Njae, det ska inte läcka och det kan det göra antingen om det sitter löst eller om packningen är återanvänd några gånger.

Vill du vara på säkra sidan så ta bort avgasystemet och byt packningar. Om du gör det och kedjesträckarslitaget, kopplingen, ventilerna och kollar över bultar och sånt så inget är löst så har du gjort det flesta "enkla"/"billiga" åtgärderna och förhoppningsvis löst biffen :)
 
Nu har jag lyft av ventilkåpan och kollat ventilspel.

Resultatet blev:
In:
2 st ventiler med 0.05
5 st ventiler med 0.1
1 st ventil med 0.15

Spelet ska ligga mellan 0.13-0.19

Ex:
7 st ventiler med 0.2
1 st ventil med 0.15

Spelet ska ligga mellan 0.22-0.28

Alltså har jag alldeles för tajt spel på flera av ventilerna.

Nu mätte jag med bladmått med intervallen 0.05, men ska försöka få tag på ett med lite tätare intervall (typ 0.02) för noggrannare mätning innan jag beställer nya shims.

När jag ändå har ventilkåpan av, tänkte jag ta tag i tipsen jag fått i
tråden och kolla igenom kamaxlar, lyftare, ventilfjädringen m.m.

Men eftersom jag är en glad amatör på området så har jag ett par dumma frågor..(vill ta allt med små steg så det inte går åt helvete)

1.Kamlober antar jag är de som sitter på kamaxeln och trycker ner ventilerna..?
2. Vad är det ni menar med överfall på kammarna samt vilka lagerbanor menar ni?

Mvh
 
Överfallen är de som håller ner kammarna, jag minns inte riktigt men jag har för mig att det är hela stycken så att säga så det är bara "2" överfall.

Lagerbanorna är där kammen sitter fast, så att säga.

Jag är dålig på att förklara, men är lagerbanorna kass så kan du skrota toppen.
 
1.Kamlober antar jag är de som sitter på kamaxeln och trycker ner ventilerna..?
2. Vad är det ni menar med överfall på kammarna samt vilka lagerbanor menar ni?

Mvh

ja det var ju väldans tajt på några. Det viktigaste är dock att ingen har legat på. Du ska inte behöva ta i mycket för att få in bladmåttet.

Tidigare sålde LUNA tätstegrade blandmått.

1. Stämmer
2. Överfallen är de stora aluminium-delarna som trycker ner kammaxlarna i toppen. Bestämmer du dej för att lossa dem så lossa varje bult ett par varv och knacka / bänd försiktigt så överfallen hela tiden följer med upp. Normalt kan man bända lite mellan kam och överfall mycket försiktigt med en skruvmejsel. OBS bänd inget mellan överfall och topp. Självklart är det fråga om väldigt lite bändande.

I den stora aluminum delen och toppen är en lagerbana som kammen glider i, den kan du inspektera.

Ta bort kamkedjesträckare och sätt 1:an i ÖD innan du lossar överfallen.

Skulle absolut rekommendera att ha med en lite mer erfaren kompis eller liknande om du ska ta bort överfallen. Även om man är försiktig och noggrann finns ju risken att man fuckar upp något.
 
Last edited:
Fick inte tag på något noggrannare bladmått idag (kollade Biltema, Jula och Mekonomen).

Gjorde ändå en ny mätning idag med 0.05 måttet bara för att dubbelkolla förra mätningen, och det stämde.

Däremot var det väldigt trångt att komma åt bultarna till kamdrevet på In-axeln (ramen var ganska mycket i vägen) plus att bultarna till Ex-axeldrevet satt som berget. Eftersom jag inte har jättestor erfarenhet av hoj-mekning så satte jag min gräns där och struntade i att lossa dreven och överfallen. Ventiljusteringen lämnar jag åt någon annan.

Av ren nyfikenhet, hur hade ni gjort om drevet börjat gå bakåt när man försöker lossa drevbultarna, för att de sitter så hårt? Tryckt ner med andra handen uppe på kamkedjan för att hålla emot...?

Hur som helst så kollade jag kamlober och lyftarna så gott jag kunde, och vad jag kunde se så såg de bra ut.
Kamkedja och drev såg bra ut.
Ska kolla koppling och avgaspackningarna.

Däremot undrar jag över det klick som uppstår på kamkedjan vid drevet när man drar runt vevaxeln, vad är det för något?

Fenomenet syns här:
http://www.youtube.com/watch?v=BeoALslDJW4

Antar att det ska vara så, men jag vill dubbelkolla innan jag startar motorn iaf.. :rolleyes:
Beror detta på att kamkedjesträckaren är utskruvad?

Så ytterligare en fråga med bild. :)
Tog en bild in i hålet där kamkedjesträckaren sitter:
CCT Guide.jpg

Ska styrskenan se ut så här? Märket i den är ju från sträckaren..
Behöver den bytas?

Mvh
 
@Flänsman.
Det ljudet e som det ska va om kedjesträckarn inte e monterad å spänd. Poängen e att ngr ggr/varv kommer ventilfjädrarna att antingen vilja pressa kammarna ifrån varandra-alt emot varandra. Därav det ljudet.
Har du det soundet med spännarn på plats...e re värre..:D

Det märket i guiden för sträckarn e inte världens ände. Som sagt,man bör alltså "låsa" sträckarn innan demontering på CBR(mfl) med en form av nyckel,som då e mkt enkel att tillverka själv av en enkel plåt. Skiss finns i manualer mm. Om olyckan e framme e det inte världens ände det heller. Det räcker att spänna fjädern som sitter invärtes i spännarn så att säga åt rätt håll så att den vid arbete tvingar isär trapets skruven i spännaren.

En grej...helt flyktigt som slår mig eftersom jag sett det mer än en ggn på hojmotorer generellt.
Det där soundet du tycker e fel med maskin under drift...
Eftersom det går så fort...
Muttra ur stiften. Kolla hur gängan ser ut å kolla där delen med gängan övergår till säte/packning. Under packningen framför allt. Det händer att han Schwarzenegger e framme å drar stift,å eftersom det på en hoj e sketna M10 fin så händer det att stift faktiskt går av alt får en spricka precis där jag beskriver.
Alt e som på min egen CBR...att inget av stiften e dragna å att 3;ans var på väg att gänga ur sig helt pga ngn experts tidigare framfart-därav ett ganska metalliskt klapprande under lättlast framför allt.
Bara en tanke..å en mkt snabb å enkel grej att kolla. Ev ljud från misshandlade stift fortplantas ju i "rätt" riktning rakt upp i fejan på dig..så det e ju isf inte så konstigt om du som förare hör det mkt väl.

NB. Jag säger alltså INTE att det ÄR det...bara att det kan vara värt att kolla.Finns så mkt muppar med verktyg..NB
 
@Flänsman.
Det ljudet e som det ska va om kedjesträckarn inte e monterad å spänd. Poängen e att ngr ggr/varv kommer ventilfjädrarna att antingen vilja pressa kammarna ifrån varandra-alt emot varandra. Därav det ljudet.
Har du det soundet med spännarn på plats...e re värre..:D
Ok, tack, då behöver jag inte oroa mig när jag drar igång maskin igen.:tummenupp
Antar att det inte är några problem att dra runt vevaxeln nu när jag monterat på ventilkåpan igen, och sträckaren är monterad och utsläppt..?
Om jag skulle vilja dubbelkolla så det där 'klick-ljudet' inte finns där med sträckaren ute menar jag...

Det märket i guiden för sträckarn e inte världens ände. Som sagt,man bör alltså "låsa" sträckarn innan demontering på CBR(mfl) med en form av nyckel,som då e mkt enkel att tillverka själv av en enkel plåt. Skiss finns i manualer mm.
Låter bra!:tummenupp
Den nyckeln följde med när jag köpte ny sträckare, så den har jag fått användning av.

En grej...helt flyktigt som slår mig eftersom jag sett det mer än en ggn på hojmotorer generellt.
Det där soundet du tycker e fel med maskin under drift...
Eftersom det går så fort...
Muttra ur stiften. Kolla hur gängan ser ut å kolla där delen med gängan övergår till säte/packning. Under packningen framför allt. Det händer att han Schwarzenegger e framme å drar stift,å eftersom det på en hoj e sketna M10 fin så händer det att stift faktiskt går av alt får en spricka precis där jag beskriver.
Alt e som på min egen CBR...att inget av stiften e dragna å att 3;ans var på väg att gänga ur sig helt pga ngn experts tidigare framfart-därav ett ganska metalliskt klapprande under lättlast framför allt.
Bara en tanke..å en mkt snabb å enkel grej att kolla. Ev ljud från misshandlade stift fortplantas ju i "rätt" riktning rakt upp i fejan på dig..så det e ju isf inte så konstigt om du som förare hör det mkt väl.

NB. Jag säger alltså INTE att det ÄR det...bara att det kan vara värt att kolla.Finns så mkt muppar med verktyg..NB
Japp, tänkte kolla stiften också. Såg faktiskt något youtube-klipp där någon lirare hade en BMW med knackande ljud, som sen visade sig vara just ett glappande tändstift.
Som du säger, det är snabbt gjort!

Mvh
 
Jadu....själv har jag vad som förefaller vara ett kamkedjerassel att fixa. Blir fan inte klok på det.
Rivit förgasarbrygga å spolar för att då få väck ventilkåpan. Kikat på spännarn,faktiskt byggt om den,kikat över samtliga guider...de e ok....sett över kammarnas fasning mot varandra...åxå ok...ventilspel e ok...
Kedjan upplever jag som rimligt spänd.
Drivpaketet e nytt sedan igår.
Känt över varenda tryckare i jakt på ifall det ev skulle kunna vara en brusten fjäder,men e samtidigt av uppfattningen att frekvensen på soundet e för tätt. Dvs,det finns där hela tiden.

Lika fulla förbannat har jag som ett kedjerassel å då ENDAST under strax över lättlast. Låter inte ett smack om man bara kryssar omkring i rimliga farter(upp till 140).
Låter heller ingenting om man bara "blippar" trotteln stillastående i friläge.
Maskinen går precis som den ska. Synkad å trevlig. 1000rpm tomgång hur snällt som helst.
Men...när jag accelererar halvsnällt....har jag soundet ung som av en kedja som bottnar mot metall.
Spännarn min e ganska långt ute iofs,men samtidigt...om kedjan vore sträckt till döds tycker jag att det borde märkas i fasningen mellan kammarna. Iaf lite...:)
E ett ganska lågmält sound(tyst).

Kollat ev vevlager samt kolvbultsglapp på "bonna maner". Dvs att jag kört ner en ganska lång 1/4" förlängare i resp stifthål,satt kolven ung halvvägs för resp cylinder å sen "juckat" veven fram å tebax halvrappt-vilket brukar avslöja ev spel å glapp. Nope...solid as a rock...
Likaledes låter det inte heller som ett lagerljud. Ljudet e för högt i pitch för det.(lagerljud brukar ju ge ett mer "thumpande" ljud. Bredare i frekvensomfång)

Jag blir fan inte klok på det!! Missförstå mig inte för hojen går som den skall osv...inga problem som helst. Bara det här förbannade kedjeljudet. Rasslande mer eller mindre. Som en kedja som träffar metall.
 
Ok, tack, då behöver jag inte oroa mig när jag drar igång maskin igen.

Jo, det behöver du i alla högsta grad göra, vad är det som säger att inte kedjan kuggar över nere på veven nu när du har sträckaren borta OCH drar runt motorn? Tryck på starten och sen blir det -10 000 på kontot.

Har du köpt en verkstadshandbok? Jag får nog lov att säga att det verkar mest som att du chansar när du meckar och du är på god väg att mecka sönder din hoj.
 
*/ ?>
Nyheter
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back
Top