Motorknack

Flensman

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2011
Hoj
Honda CBR 900RR -98
Tror jag har plöjt igenom nästan alla 'Motorn knackar'-trådar nu, men har fortfarande lite frågetecken.

För någon månad sedan började det låta 'rrrrrrrr' vid motorbroms (trodde först att det var någon plastdel som låg och vibrerade). Efter ett tag uppkom ett knackande i motorn, inte direkt slamrande men ändå så tydligt att jag direkt kan säga att ljudet inte funnits där tidigare.

Symptomen är:

* Knack och 'rrrrrrrrr' uppkommer endast när motorn blivit varm.
* Knack hörs endast på tomgång och följer varven upp till ca 2000rpm, då dom avtar (eller blandas med övriga motorljudet att dom inte hörs).
* Ingen skillnad med koppling inne/ute.
* När jag bytte olja kunde jag inte hitta några spår av spån eller skimmer.

Har beställt ny kamkedjesträckare.
Vad tror ni, är det den som spökar eller kan det vara något annat som måste fixas??

// Flänsman

kollat ventilerna på länge?
Köpte hojen i vintras, så jag vet inte exakt när det senast är gjort. Men jag har för mig att det gjordes av tidigare ägare på någon service för inte alltför många mil sedan. Får kolla verkstadskvitto-bunten jag fick med.

Ventilklapper hörs väl redan när motorn är kall?
Följer ventilklapper dom övriga symptomen? (Följer varvtal, hörs endast på låga varv osv.)

Jo det ska vara skimmer i oljan.
tömde du ut oljan igenom en sil?
Har du låtit oljan skikta sig och sen försiktigt hällt av den så sedimentet är orört eller tagit loss oljetråget och kikat där?

Jag har rasat många vev o ramlager på cbr 900 och de ger inte ifrån sig mycket ljud innan de är skrot, däremot alltid lagerbrons i oljan.

Om du är duktig på att slanga, kör med en extra liter olja annars ryker lagren!

Jag har rasat många vev o ramlager på cbr 900 och de ger inte ifrån sig mycket ljud innan de är skrot, däremot alltid lagerbrons i oljan.

Om du är duktig på att slanga, kör med en extra liter olja annars ryker lagren!
Har inte vågat kör på slangen alls just pga det problemet med cbr 900, men man vet ju såklart inte hur den är körd av tidigare ägare.

Jo det ska vara skimmer i oljan.
tömde du ut oljan igenom en sil?
Har du låtit oljan skikta sig och sen försiktigt hällt av den så sedimentet är orört eller tagit loss oljetråget och kikat där?

Nej riktigt så noggrann var jag inte, utan rörde runt med en mejsel för att se om det skimmrade..

Däremot dök sträckaren upp idag med posten!
Bytte ut den och har nu varit ute en sväng.
Ljudet vid motorbroms som lät 'rrrrrrrrrrr' är helt borta, knacket som brukar dyka upp när motorn är varm har också försvunnit.
MEN!
Nu vet jag inte om jag har blivit nojjig av allt prat om lagerras, men jag tycker mig höra ett svagt knackande från motorn ändå..

Jag kan definitivt slå fast att det inte är lika högt som innan jag bytte sträckare, utan jag får nu lyssna väldigt noggrannt för att höra det.

Kan det vara en del av det 'normala' motorljudet, och att jag bara har lite hjärnspöken och hör ljud jag inte tänkt på förut?

Förstår såklart att det är svårt att svara på, men om man säger såhär då:
Kan ett knackande ljud berott på sträckaren eftersom det nu har försvunnit/kraftigt minskat?
Bör jag tömma oljan och kolla igenom den ordentligt med sil och skiktning ändå?

/Flänsman

Har nu kollat igenom bunten med papper..

Hittar inget om att ventilerna skulle vara justerade de senaste 2000 milen iaf. Däremot är den dynojetkittad för ca 1000 mil sedan, ställer man ventilerna samtidigt då?
Säkert en dum fråga, men är man rookie så är man.

Har nu kollat igenom bunten med papper..

Hittar inget om att ventilerna skulle vara justerade de senaste 2000 milen iaf. Däremot är den dynojetkittad för ca 1000 mil sedan, ställer man ventilerna samtidigt då?
Säkert en dum fråga, men är man rookie så är man.

För den insatte, ja en dum fråga! :tuttar

Justerar man ventilerna när man byter däck? :rolleyes:

Äsch den var ju dålig. Inte vad jag menade.
Svaret är nej. Dynojetfolket bråkar med förgasarna och rör inte ventilerna.

/e

Jag hade ett knackande ljud i min när den var nyinköpt, det var slitna kammar och vippor dessutom en dålig ventil, men det som orsakade knackandet var kam och framförallt en ordentligt sliten lyftare.

För den insatte, ja en dum fråga! :tuttar

Justerar man ventilerna när man byter däck? :rolleyes:

Äsch den var ju dålig. Inte vad jag menade.
Svaret är nej. Dynojetfolket bråkar med förgasarna och rör inte ventilerna.

/e

Ok, hade det på känn... :glömdet

Men men, frågar man inte så får man inte veta något! :tummenupp

Jag hade ett knackande ljud i min när den var nyinköpt, det var slitna kammar och vippor dessutom en dålig ventil, men det som orsakade knackandet var kam och framförallt en ordentligt sliten lyftare.

Måste man riva mycket för att kolla upp slitna kammar, eller finns det några andra knep?
Är det kostsamt att få det fixat på verkstad, eller är det något man grejjar själv med Haynes?

Gör gärna jobbet själv för att lära mig om det inte är stor risk att sabotera allt för mycket...

Haynes är nog bra, men det bästa är att få tag på originalverkstadshandbok i alla fall. Nej det är inte jättesvårt, tar lite tid och det behövs momentnyckel när du ska dra ihop det. Tat lungt bara...

Jag skulle gissa att en verkstad vill ha ett par tusen för att titta...

Kolla ventilspel och kör sedan.
Vill du skaffa lite extra trygghet efterlyser du någon erfaren Sporthojare på Forum som bor i din del av världen, åker till henne/honom och ber högstdensamme att lyssna.
Noja har vi nog alla haft och det är en jäkla glädjedödare!

Som GL säger ,be någon kunnig lyssna.

Kolla också så att det inte läcker i någon avgasfläns eller skarv på avgasröret.

Förstår att det kan vara svårt att höra vad det kan vara för fel genom ett youtube-klipp.

Nåja, får försöka hitta någon vänlig själ som kan lyssna på ljudet IRL.

Ska kolla upp så att det är tajt i grenrör osv också..

/ Flänsman

Nu har jag kollat avgasfläns och skruvar i grenrör och det verkar tajt...

Hmmm, i vilken ände ska jag egentligen börja?

Ska jag börja riva motor och kolla slitage på kamkedja, drev, kamaxel osv..? Eller ska jag byta olja och leta skimmer igen?

Eller oroar jag mig helt enkelt för mycket och kan köra på så länge det inte låter värre än det gör på youtube-klippet...? :va

Jakten på källan till knacket fortsätter...

Lyssnade runt med skruvmejsel som stetoskop idag och kom fram till var knacket kommer ifrån!

Vid toppen (den mörkgråa delen på bilden) knackar det väldigt tydligt när man lägger mejsel och örat emot.
cylinder.jpg

Knacket kan ni höra i ett youtube-klipp tidigare i tråden...

Vad lutar diagnosen åt gott folk?

Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...