motorkaraktären vid gaspådrag

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Igår köpte jag en R1 -99

Nu ikväll har jag lyft tanken, kollat slangar & vajrar, samt bytt glödlampor i min instrumentpanel.

Efter detta så ville jag ta en tur (första på torrt väglag & med full utrustning sedan provkörningen & köpet)

Så nu ville jag testa att dra den lite i växlarna & känna vad som skiljer R6/R1 i motorkaraktär.

Jag har tidigare skrivit en tråd om att mina fuggar ev. skulle behövas syncas eftersom den bluddrar vid lågt varv.

Nu när jag väl testade att dra den lite, så känns accet väldigt knepigt (turbo effekt) är detta för att fuggarna inte är syncade eller kan det vara exupen som strular ? för jag tyckte min R6 var bättre vid låga varv.

Någon nära mig med erfarenhet & mekaniskt kunnande som vill testa min & säga vad som kan vara fel ? eller någon kanske vet utan att behöva testa ?

all hjälp är iaf tacksamt mottaget.

ps. så här ska iaf inte en frisk R1 gå, det har ingen annan jag kört

Vet du om fuggarna är ombestyckade på nåt sätt? Sitter det annat luftfilter och/eller annan ljuddämpare på maskinen?

EXUP:en kan jag tyvärr inte uttala mig om, men felaktigt bestyckade förgasare skulle nog i alla fall kunna ge symptomen du beskriver.

Du måste nästan ha glömt sätta dit något, eller klämt något när du tog bort tanken.
För du märkte väl om den gick så där illa när du köpte den?

Nej, normalt är yat den är väldigt mycket starkare på lägre varv än en R6.
Exup som tex står öppen jämt, ger sämre drag under 4000 varv, men ger inte den extrema försämring du snackar om.

Och skulle den var stängd så skulle den gå dåligt på höga varv.

Silwer skrev:
Du måste nästan ha glömt sätta dit något, eller klämt något när du tog bort tanken.
För du märkte väl om den gick så där illa när du köpte den?

Nej, normalt är yat den är väldigt mycket starkare på lägre varv än en R6.
Exup som tex står öppen jämt, ger sämre drag under 4000 varv, men ger inte den extrema försämring du snackar om.

Och skulle den var stängd så skulle den gå dåligt på höga varv.

Det var dåligt väder när jag testade den & vågade inte dra på så som jag skulle vilja.

jag var extremt noggran när tanken sattes på, för att inget skulle fastna eller klämmas.

PacMan skrev:
Vet du om fuggarna är ombestyckade på nåt sätt? Sitter det annat luftfilter och/eller annan ljuddämpare på maskinen?

EXUP:en kan jag tyvärr inte uttala mig om, men felaktigt bestyckade förgasare skulle nog i alla fall kunna ge symptomen du beskriver.

ska ta & ringa förra ägaren i morrn eller på måndag & höra.
men jag tror inte att den är ombestyckad

orginal luftfilter
sitter ett high pipe slipon på den.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...