Motorintresset i Sverige.

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
Väldigt många skriver att intresset i sverige för motorsport är väldigt lågt. Kan väl hålla med om att det inte alls är lika högt som fotboll, hockey eller liknande grenar.
Men om man jämför siffror mellan sverige och t.ex. tyskland rent procentmässigt hur många som är aktiva och som tittar på tävlingar. Är det så stor skillnad som alla säger, eller är det bara det att folk inte tänker på det sättet?

Enligt en som körde i IDM SS600 i år så var dom runt 20.000st i publik i Tyskland. Där bor ca 82miljoner. Så i % så går nog inte så många fler Tyskar på rr-tävlingar än vad Svenskarna går på.

Nej, det är nog det jag är rädd för också. Folk har nog tyvärr många gånger lite olika sett att se på det hela.
Fast det är klart 20 000 där är ungefär som 2500 här i sverige.
Men då är frågan. Vad ska man göra för att öka intresset att kolla på motortävlingar. Intresset är jag helt säker på finns. Det märker man på alla mässor och liknande som finns runt om i vårt avlånga land.
Är det helt enkelt så att det är för långt mellan banorna och folk orkar inte åka 30 mil för att kolla på en tävling. Kan det kanske vara så oxå att om väl det börjar komma lite fler folk så drar de med sig folk och på det sättet får man in fler åskådare.

sportarn skrev:
Nej, det är nog det jag är rädd för också. Folk har nog tyvärr många gånger lite olika sett att se på det hela.
Men då är frågan. Vad ska man göra för att öka intresset att kolla på motortävlingar. Intresset är jag helt säker på finns. Det märker man på alla mässor och liknande som finns runt om i vårt avlånga land.
Är det helt enkelt så att det är för långt mellan banorna och folk orkar inte åka 30 mil för att kolla på en tävling. Kan det kanske vara så oxå att om väl det börjar komma lite fler folk så drar de med sig folk och på det sättet får man in fler åskådare.

Speedway är väl hyffsat välbesökt eller? Vad gör dom som lyckas?
Skoter däremot har inte mycket besökare, så lite att klubbarna nobbar tävlingar i Sverige. Men tittar man bara in i Norge så är det hur mycket folk som helst på deras tävlingar. Och Norskarna är hur många?... Vad gör att dom lyckats?
STCC är även det välbesökt, vad får folk att gå dit?

Intressant diskusion vidare.....

mvh
P Larsson

Rigge skrev:
Det går att se över hela banan. Roadracing är bäst på TV.
Har du sett en rr-tävling live? Upplevelsen är tiofalt bättre än på tv. Det enda man missar är intervjuer, men i sverige kan man själv gå i depån och prata med förarna. Det kostar inget extra :)

Nr:18 skrev:
Har du sett en rr-tävling live? Upplevelsen är tiofalt bättre än på tv. Det enda man missar är intervjuer, men i sverige kan man själv gå i depån och prata med förarna. Det kostar inget extra :)

Tv's enda fördel är att man ser hela banan, bortsett från det är allt bättre live tycker jag.

erik skrev:
Tv's enda fördel är att man ser hela banan, bortsett från det är allt bättre live tycker jag.
Precis så är det, man ser hela loppet bättre på tv men att vara på plats ger en annan upplevelse, depålivet är underbart, jag saknar verkigen sommaren....

sportarn skrev:

Jämför med t ex finnland frugans mormor mm sitter bänkade till rally & F1 då får man fan inte störa... det ser man inte så ofta i sverige tyvärr...

Butler skrev:
Speedway tror jag personligen beror på att det är en serie som många följer.
I Sverige så känns det som att folk är väldigt intresserade när det gäller en serie, oavsett vad det är för slags sport.
Att det är mycket folk i Norge som kollar på motorevenemang är att de verkligen är nationalister, de älskar verkligen sitt land och stöttar varandra oerhört mycket och det blir inte mindre när det går bra för Solberg.
Finnarna har väl alltid varit lite halvgalna vad gäller motorsport, det är ju en del av kulturen där att bada bastu och kolla på rally! :rolleyes:
Personligen så tror jag att man måste ändra på hela tänkandet inom motorsporterna i Sverige. Att man först och främst ska satsa på ungdomarna för att trygga tillväxten. Idag känns det som att ungdomarna får väldigt lite uppmärksamhet hos klubbarna, rätta mig om jag har fel, och får inte ungdomarna nån uppmärksamhet så blir inte föräldrarna heller intresserade.
Hur man ska ändra detta synsättet är för min del svårt men tror säkerligen att de som är involverade i det hela kan göra mycket.

Nr:18 skrev:

Jag har varit och kollat på Roadracing VM i Anderstorp ett antal gånger, såklart var jag inte så gammal då men det är helt klart en annan sak än tävlingarna som finns nu. Sen har jag varit och kollat på Synsam 600 på Gelleråsen för några år sen. Jag har ingen aning vem som vann eller nånting, vi satt en bit bort men inte längre bort än genomsnittet och man såg inge vidare alls. På en crosstävling kommer man mycket närmare banan, då kan man stå ett par meter från platåhoppet.

Last edited:
Hela publiken borde stå i depån eller få tillgång till att stå mycket närmare action. DÅ kommer det ge bättre intryck. Att sitta på utsatta läktare 50 meter från banan är inte vidare "action". Det bara låter lite "där borta" och en hoj svischar förbi.

Står du istället t.ex i depån på Anderstorp och känner lufttrycket av en hoj som vrålar förbi och kommer med knäskrap in i första böj så kan jag lova att det ger eftersmak att känna på det igen.

Butler skrev:
Skoter däremot har inte mycket besökare, så lite att klubbarna nobbar tävlingar i Sverige. Men tittar man bara in i Norge så är det hur mycket folk som helst på deras tävlingar. Och Norskarna är hur många?... Vad gör att dom lyckats?
STCC är även det välbesökt, vad får folk att gå dit?

Intressant diskusion vidare.....

mvh
P Larsson

Speedway är lokalt, likadant som folk har sitt lokala fotbollslag. Några kilometer att åka, förutom supporterklubben som åker på bortamatcher. Tror de flesta som kollar är från trakten utom vid GP. Samt annonserar i lokalblaskan (vet inte om alla gör det men en del i alla fall).

STCC har många många sponsorbiljetter som delas ut, köp en audi och få kolla på racing...

Visst är det grymt å se race på teve, men ack vilken känsla det är att stå och se ett live race.
Hur underbart är det inte när man ser förarna vålda hojarna ut på rakan nere på Knutstorp?
Känna suget i magen av när hojarna drar förbi en meter bort på start och målrakan på Anderstorp, lovely.
När man sitter som på nålar när förarna kommer in i depåhögern på Gelleråsen, speciellt spännande blir det under regnrace..

Liveracing är underbart, synd att det inte sprids tillräckligt med reklam så att folk vet om när det blir tävlingar.

Alicia skrev:
Visst är det grymt å se race på teve, men ack vilken känsla det är att stå och se ett live race.
Hur underbart är det inte när man ser förarna vålda hojarna ut på rakan nere på Knutstorp?
Känna suget i magen av när hojarna drar förbi en meter bort på start och målrakan på Anderstorp, lovely.
När man sitter som på nålar när förarna kommer in i depåhögern på Gelleråsen, speciellt spännande blir det under regnrace..

Liveracing är underbart, synd att det inte sprids tillräckligt med reklam så att folk vet om när det blir tävlingar.

Håller med fullt ut. Hade själv inte sett ett enda race live förän i somras och nu blir det egen licens till våre.
Liverace är grymt.
Problemet med att folk inte kommer till tävlingar och tittar tror jag ligger i att det är långt mellan banorna och tyvärr så ligger nog en stor del i att det inte finns någon baba i mälardalsområdet där det bor mycket folk. Tror inte många stockholmare åker till Linköping eller Karlskoga för att kolla på ett race..
Därför hoppas jag stort på att det blir ngt med Viking motor park!

Viking Motorpark låter grymt om det blir av och det får vi verkligen hoppas.
Skulle vara hur skönt som helst att ha en bana inom bara några mils avstånd.
Licensen togs i sommar så nu ska man bara bli snabb nog ;)
Det roligaste under licensen var trevarvs racet, shit var roligt det var..tävlingsinstinkterna växte med detsamma.

Hoppas på att man kan göra bättre reklam inför nästa års tävlingar så att det dyker upp lite folk

Depåbitchen skrev:
Håller med fullt ut. Hade själv inte sett ett enda race live förän i somras och nu blir det egen licens till våre.
Liverace är grymt.
Problemet med att folk inte kommer till tävlingar och tittar tror jag ligger i att det är långt mellan banorna och tyvärr så ligger nog en stor del i att det inte finns någon baba i mälardalsområdet där det bor mycket folk. Tror inte många stockholmare åker till Linköping eller Karlskoga för att kolla på ett race..
Därför hoppas jag stort på att det blir ngt med Viking motor park!

Publik och Svensk racing

Hej pöjkar och flickor.!

Varför intresset för motorsport rent publikmässigt är ganska lågt här i Sverige hänger ihop mycket med politik tyvärr......

Om vi kikar tillbaka till sjuttiotalet då skutan började sjunka så är det flera faktorer som spelar in.

I präktigsverige där allt ska vara lagom härskar flumvänstern, som tycker det är fult med tävlingar.
Motorsport,egna företagare och ABBA var allas hatobjekt då det ansågs som fullständigt onödigt och högerspöket härjade......

Dom lät illa, drog hemskt med bensin, förorenade luften och var allmänt osolidariska..Vilket är liktydigt med "En svuren fiende mot vänstern"

Det betyder bland annat:
Att vara glad för att det går bra för en Svensk i motorsport är fult, men desto finare att hoppa långt i en sandlåda premieras med statsbidrag och en klapp i stjärten av alla våras Persson.
För hur många manliga fjollhoppare i sandlåda, går det inte på en motorcykelutövare här i landet ? :arsele

Sen att vi har en sexfaldig speedwaymästare det är för skitigt att ta i för dom som har näsborrarna rakt fram.......

Nästa bekymmer vi har är då sponsring av motorsporten eller en speciell förare..
Om jag vill sponsra en viss individ eller ett lag så måste jag visa att det finns ett "reklamvärde"som kan generera ett motsvarande belopp i intäkter för min firma för att bli avdragsgillt. Och det ska skattemyndigheten bestämma...INTE företagaren.......NÄÄÄÄ usch och fyyyyyy sånt kan vi inte tolerera..

Sen är det fult att vara Svensk så här allmänt...
Man ska nästan skämmas att hissa en Svensk flagga..
Svenska språket är inte grundlagsskyddat.utan Rinkebysvenskan är den som ska förvandla vårt språk till något fint....... :död

I Finland däremot där har man SISU!!!!!!
Det är inte fult att heja på ALLA rally F1 RR hjältar som dom har.
Dessutom så är alla dom lika stora som våran Stenmark var och en...
Dom är stolta med all rätt till sina hjältar..
Dom har en industri som tror på sitt folk och kärnkraft..
Den enda kärnkraft vi har här i Sverige snart är ALLA nötter som bestämmer över oss.........

Suck...Det blev långt det här...det finns mer som ni vet att skriva om det här men det får någon annan göra som inte ger upp än.

Vi måste få Svensk motorsport på kartan igen.
Det positiva är dock att vi Svenskar som tävlar utomlands har ett väldigt gott renome som trevliga och jäkligt duktiga på att köra.

:tummenupp

Med all vänlighet
Roffe

VRM Roffe skrev:
Hej pöjkar och flickor.!

Om vi kikar tillbaka till sjuttiotalet då skutan började sjunka så är det flera faktorer som spelar in.

I präktigsverige där allt ska vara lagom härskar flumvänstern, som tycker det är fult med tävlingar.
Motorsport,egna företagare och ABBA var allas hatobjekt då det ansågs som fullständigt onödigt och högerspöket härjade......

Dom lät illa, drog hemskt med bensin, förorenade luften och var allmänt osolidariska..Vilket är liktydigt med "En svuren fiende mot vänstern"

Sen är det fult att vara Svensk så här allmänt...
Man ska nästan skämmas att hissa en Svensk flagga..
Svenska språket är inte grundlagsskyddat.utan Rinkebysvenskan är den som ska förvandla vårt språk till något fint....... :död

I Finland däremot där har man SISU!!!!!!
Det är inte fult att heja på ALLA rally F1 RR hjältar som dom har.
Dessutom så är alla dom lika stora som våran Stenmark var och en...
Dom är stolta med all rätt till sina hjältar..
Dom har en industri som tror på sitt folk och kärnkraft..
Den enda kärnkraft vi har här i Sverige snart är ALLA nötter som bestämmer över oss.........

Suck...Det blev långt det här...det finns mer som ni vet att skriva om det här men det får någon annan göra som inte ger upp än.

Vi måste få Svensk motorsport på kartan igen.
Det positiva är dock att vi Svenskar som tävlar utomlands har ett väldigt gott renome som trevliga och jäkligt duktiga på att köra.

:tummenupp

Med all vänlighet
Roffe

:hihi
Det är som jag alltid ha trott det är Miljövänsterns, ABBA och Rinkebysvenskans fel.

Jag har aldrig hissat den svensla flaggan, vi måste lära mera finska krappartag :tummenupp

allt detta är ironi

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back