Motorer i moto-GP

• Thread starter Thread starter PL
  • Start date Start date

PL

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2003
Hoj
Tillfälligt hojlös
Jag har funderat lite på det här med motorer i GP vm,
Jag vet att det finns olika vikt klasser beroende på hur många kolvar man
har och om kolvarna är ovala eller inte (vad spelar det förresten för roll med ovala kolvar?).
Det jag tänkte på är varför man inte provar med nån sorts vankel motor, liknande den som sitter i Mazda rx5 eller vad den nu heter.
Finns det regler mot sådana motorer eller vad är det som hindrar det?
För en vankel motor på 990cc borde ju få en 130 kilos motorcykel att gå utav helvete.
Dom kanske helt enkelt inte håller, vad vet jag?

PL skrev:
har och om kolvarna är ovala eller inte (vad spelar det förresten för roll med ovala kolvar?).
Det jag tänkte på är varför man inte provar med nån sorts vankel motor, liknande den som sitter i Mazda rx5 eller vad den nu heter.
För en vankel motor på 990cc borde ju få en 130 kilos motorcykel att gå utav helvete.

Ovalkolvsfyra är i praktiken en åtta med borttagna cylinderväggar. Tror det är så de tänkt.

Beprövat

1989 1990 1991 var dom åren som Norton körde engelska F1 serien med en wankel,,, så det är lite beprövat av dom i allafall,,,

jag var där dom 3 åren och kollade på vm cirkusen i 500gp när Rainey,Doohan,och min stora favorit Kevin Schvants rände runt och luktade brännt gummi,,,,,.

lite kul att wankeln fick med dispens vara med ett år och fightas med 500 racerhojjarna och den var snabbare i acc o toppfart men tvingades bromsa kanske 50-70 meter tidigare bara för att den vägde mera,,,

Ljudet från den är oförglömligt i allafall,, det är ett som e säkert,, ganska dovt och genomträngande,det hördes att det varvade som 1000:an därinne.

om jag inte minns fel så var det disskutioner om kubiken på den men efter mycket om och men så kom dom att enas om att det var ca:588cc.

det var tider det ,,,,,,,,,,,,,, :banana :tuttar :tuttar :tuttar :tuttar :fyllisar :fyllisar :fyllisar

PL skrev:

tror svaret är att vankeln inte står med i reglementet och därmed är det inte tillåtet.
synd

Det som hindrar dom från att använda wankelmotorer är regeln 2.3.1 (2003) i FIM:s reglemente till MotoGP.
Den säger: "Engines may opperate on the two stroke or four stroke principal only."

Motorer som får användas är: tvåtakt 350-500cc, fyrtakt 350-990cc.
På fyrtakt är det tillåtet med ovala kolvar men då flyttas man upp en viktklass. Viktgränserna är 135kg, 145kg, 155kg.

Axxexs skrev:
Det som hindrar dom från att använda wankelmotorer är regeln 2.3.1 (2003) i FIM:s reglemente till MotoGP.
Den säger: "Engines may opperate on the two stroke or four stroke principal only."

Motorer som får användas är: tvåtakt 350-500cc, fyrtakt 350-990cc.
På fyrtakt är det tillåtet med ovala kolvar men då flyttas man upp en viktklass. Viktgränserna är 135kg, 145kg, 155kg.

Mja.. En vankel är ju i princip en tvåtaktare så som jag ser det, i vilket fall är den klart släkt.. Hur tusan var det med volymen på dom där förresten, har för mig att man räknade kammarvolymerna å drog av en del eller var det tvärtom.. :va

/B

Bj.O.rn skrev:
Mja.. En vankel är ju i princip en tvåtaktare så som jag ser det, i vilket fall är den klart släkt.. Hur tusan var det med volymen på dom där förresten, har för mig att man räknade kammarvolymerna å drog av en del eller var det tvärtom.. :va

/B

Jag har för mig att det var lite bråk om det där och att Norton fick ändra antal kammrar i sin prototyp för att få den godkännd.
Hur som helst så är det en ganska okänd/obeprövad motorkonstruktion.
Det och att reglerna kanske är oklara hur kubiken räknas gör väl att ingen konstruktör vågar/ vill kasta ut en massa pengar på det.
Det är synd att reglerna inte främjar nya och kanske bättre tekniklösningar.

Obeprövad,,,,, Nja inte om man tittar på denna länk http://www.der-wankelmotor.de/Motoren/motoren.html

om man vill fördjupa sig i ämnet wankel så finns det en flora av info att få här,,,

hur många vissta att exempelvis suzuki,mz,Lada,mercedes,Citroën
Rolls Rolls med en DIESEL WANKEL dessutom har pysslat med wankel ?

det har väl som jag förstått det hela varit ett problem med att få behålla kompretionen i kammrarna i och med att tätningar slits som tusan vid dessa temperaturer som dom får leva i... men en dag kanske kommer då keramik kan ersätta alla dagens befintliga packningsmatreal och då jäklar kommer det att yla Wankel på streetorna.

jag är skitglad över att ha sett/hört Ron Haslam på Donington med Norton Wankel i allafall.Haslam var ju ingen skitpilot direkt utan han var väl en av dom absolut första att styra Hondas NR och ELF projektet med navstyrning som honda åxå var involverat i,,,,Haslam Rules. :banana :banana :banana

soppatorsken skrev:
Jag har för mig att det var lite bråk om det där och att Norton fick ändra antal kammrar i sin prototyp för att få den godkännd.
Hur som helst så är det en ganska okänd/obeprövad motorkonstruktion.
Det och att reglerna kanske är oklara hur kubiken räknas gör väl att ingen konstruktör vågar/ vill kasta ut en massa pengar på det.
Det är synd att reglerna inte främjar nya och kanske bättre tekniklösningar.

Vankeln i sig är nog ingen väg framåt, En helt enastående bränsletörst gör nog att denna motor med dagens miljökrav förpassas till historiens soptipp förr eller senare..

Angående bättre konstruktioner, Kolvmotorn har varit allenarådande alltsedan kanonen uppfanns, det är faktist en kolvmotor, iofs krutdriven å att den tappar kolven för varje tändning så man måste sätta i en ny.. Den har ju dock den fördelen att kolven kanske orsakar den lede fi en del förtret.. Dessutom låter det mycket, alltid ett stort plus!

Per Gillbrand? heter han väl? fd motorkonstruktör på Saab sade följade tänkvärda ord på en för övrigt mycket underhållande föreläsning jag var på:

"Kolvmotorn har hela tiden förbättrats nog för att hålla ett försprång till andra konstruktioner (turbinmotorer, wankel, sterling osv) både prestandamässigt, ekonomiskt som miljömässigt. Men bara tillräckligt för att vara något före, att utveckla motorn så den är långt överlägsen allt annat vore ekonomiskt självmord för utveckaren i fråga"

Varför tillåts inte tex. wankelmotorer i Moto GP, är det tillverkarna som vill ha det så för att dom inte ska behöva lägga ner utvecklingspengar på tekniska lösningar som har liten chans att kunna bidra till deras massproducerade gathojar inom en nära framtid?

En stirlingmotor är faktiskt också en kolvmotor fast den har en arbetskolv och en värmeväxlarkolv per "enhet".
En sån producerar dock så lite effekt per kilo motor att den knappast är realistisk att använda i nåt annat än ubåtar och liknande.
Jag labbade lite med en liten experimentstirlingmotor på KTH och den var så ineffektiv att den knappt kunde övervinna sin egen friktion.

Jag kommer ihåg den där Norton hojen, har ett race från Donington på VHS.
Nånn som vet om det finns en "expert" på vankel i Sverige?
Vore ytterst intressant att bygga en hoj med annan motor.

Micke_Lindstrom skrev:
Varför tillåts inte tex. wankelmotorer i Moto GP, är det tillverkarna som vill ha det så för att dom inte ska behöva lägga ner utvecklingspengar på tekniska lösningar som har liten chans att kunna bidra till deras massproducerade gathojar inom en nära framtid?

En stirlingmotor är faktiskt också en kolvmotor fast den har en arbetskolv och en värmeväxlarkolv per "enhet".
En sån producerar dock så lite effekt per kilo motor att den knappast är realistisk att använda i nåt annat än ubåtar och liknande.
Jag labbade lite med en liten experimentstirlingmotor på KTH och den var så ineffektiv att den knappt kunde övervinna sin egen friktion.

Hehe.. Jag skulle kanske sagt otto samt dieselmotorn

/B

Wankel-motorn är allt annat än död! Mazda har fått ordentlig ordning på den och det sitter en Wankel på 250 hästar i deras nya sportbil RX8 som fått massa berömm i många tester. Det VAR problem med bränsletörst och att tätningarna slets. Nu sen en tid tillbaka har iaf Mazda koll på hur man bygger Wankel!

Bj.O.rn skrev:
Per Gillbrand? heter han väl? fd motorkonstruktör på Saab sade följade tänkvärda ord på en för övrigt mycket underhållande föreläsning jag var på:

"Kolvmotorn har hela tiden förbättrats nog för att hålla ett försprång till andra konstruktioner (turbinmotorer, wankel, sterling osv) både prestandamässigt, ekonomiskt som miljömässigt. Men bara tillräckligt för att vara något före, att utveckla motorn så den är långt överlägsen allt annat vore ekonomiskt självmord för utveckaren i fråga"

Går du på föreläsningar Björn?

Alla som jobbar med förbränningsmotorutveckling idag vet att jobbet handlar om att få förbränningsmotorn att överleva så länge som möjligt. Så alla dieselåkare som vill ha bort racerhojar, kan ha det i minnet.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8