Motorcyklist träffad av blixten

stronzo skrev:
2257186 Ruggigt det där med blixtar, de flesta har väl sett fotbollslaget som i princip
knockas till marken av ett blixtnedslag.

Själv blev jag i barndomen överraskad av ett oväder, sprang in i en skog för
att få skydd (fel, fel, men man lär sig) och satte mig i ett buskage. Jag satte
mig tydligen i en gammal inhägnad för boskap eller något, för det låg ett
gammalt metallstängsel på marken ca 2-3 meter ifrån mig. Hade busken varit
bättre skyddande just över stängslet så hade jag antagligen satt mig på
själva stängslet.

Jag hade bra sikt ner i en liten dal och såg att stängslet på vissa ställen
fortfarande stod upp, men på de flesta ställen låg det ner!

Tschzwirp (går inte att beskriva ljudet) så ser jag blixten slå ner nere i dalen
ca 40 meter ifrån mig och träffar uppenbart stängslet! För någon millisekund
lyser hela jävla stängslet upp i ett blåaktigt sken, det blir som en blå ring med
40-50 meters diameter. Strömmen passerar mig alltså på 2-3 meters avstånd!

Så man kan även ha änglavakt såklart, precis som max otur!

Fy fasiken :4skrika

stronzo skrev:
2257186Tschzwirp (går inte att beskriva ljudet)
Så var det ja! Tycker du lyckats beskriva ljudet rätt bra ändå. När jag läste det så minns jag att det påminde om nån slags metallisk pisksnärt. Ingen knall eller muller som det blir när man hör det på längre håll.

Det där med blixtnedslag är rena roletten. blixten dras dit det är lättast att slå ner, vilket inte behöver vara högsta punkten.

Det nämndes tidigare potentialskillnad, det funkar så här, slår blixten ner i marken så sprids spännigen ut ifrån den punkten där nedslaget sker. dock minskar spännigen hela tiden pga motståndet i marken. Om man då står med båda fötterna på marken, i linje mot själva nedslagspunkten, kan spänningsskillnaden mellan fötterna bli så stor att man dör. Om man däremot står rättvänd mot nedslagspunkten så blir det ingen spännigsskillnad mellan fötterna, och ingen ström genom kroppen, och man klarar sig. rena lotteriet alltså...

/Pajje

J_Park skrev:
2257174 Inte för att vara den som är den, men potentialskillnad har enhet i volt (V) inte ström (A). Sedan att en potentialskillnad kan ge upphov till en ström är ju givet.

Otur som sagt, får passa sig för mörka moln i fortsättningen.

Ja potential mäts i volt och ström i A men när man har en potentialskillnad så bildar kossan (eller annat) ett motstånd som då bestämme vilken ström som går igenom den. Men det är fortfarande potentialskillnaden som skapas som gör att strömmen alstras.
Det är för att undvika potentialskilnader man installerar potentialutjämningsskenor i hus numera och även överspänningsskydd som har som uppgift att jämna ut potentialskilnader i elsystem så att de skyddade produkter ska klara överspänningar.

Jag har för mig att jag läst någonstans att vissa blixtar slår från marken och uppåt!

Är jag helt ute o cyklar? :confused:

Hårn1 skrev:
2258068 Jag har för mig att jag läst någonstans att vissa blixtar slår från marken och uppåt!

Är jag helt ute o cyklar? :confused:

Normalt går blixten nerifrån och upp, eftersom det är marken som är negativt laddad. Har läst att moln kan tydligen välta, så de hamnar "upp och ner", och då slår blixten neråt, men det ska tydligen vara väldigt ovanligt.

Psychobiker skrev:
2258082 Normalt går blixten nerifrån och upp, eftersom det är marken som är negativt laddad. Har läst att moln kan tydligen välta, så de hamnar "upp och ner", och då slår blixten neråt, men det ska tydligen vara väldigt ovanligt.

Haha, det skulle jag vilja se. Ett moln som välter, Kanske e samma sak som att gå o putta om kull ett får

Hålet i asfalten blev 45x20 cm och 10 cm djupt? Det är ungefär vad en handgranat kan göra om den ligger på en väg... :va

Jag såg en klotblixt i stugan för många år sedan, den slog ner i en fet gran ungefär 4 meter upp, inte i toppen utan mitt på stammen? Sen grävde den en fåra, 3 cm bred, 3 cm djup i stammen hela vägen ner till marken, där den fortsatte mot huset och försvann bara en meter från husknuten, det blev ett litet dike i gräsmattan ungefär som när man drar upp en grov kabel...

Naturen kan vara ganska kraftfull ibland...

Psychobiker skrev:
2258082 Normalt går blixten nerifrån och upp, eftersom det är marken som är negativt laddad. Har läst att moln kan tydligen välta, så de hamnar "upp och ner", och då slår blixten neråt, men det ska tydligen vara väldigt ovanligt.

Det finns både positivt laddade och negativt laddade moln( eller ska man säga mer eller mindre laddade moln). De kan du se genom att blixtar slår mellan molnen och inte bara upp å ner.

För bra länge sedan slog blixten ned ca 50m från vägen då jag satt bak på min dåvarande Kawa z1100st. Tryckvågen kändes rejält. De som låg i bilen bakom kände också tryckvågen. Betvivlar inte alls att en sån tryckvåg kan flytta på folk om nedslaget sker närmare.

Hur många volt kan en blixt "producera"?

Edit:

Huvudurladdningen genom blixtkanalen sker med en hastighet av 30 000 km/s, vilket är en tiondel av ljusets hastighet. Skenet från den upphettade luften utgör det vi kallar blixt.

Hettan i en blixt är våldsam och kan förklara att t ex hus sätts i brand. På några miljondels sekunder stiger temperaturen till omkring 30000 grader, vilket är fem gånger högre än på solens yta.

I kanalen som bildas går blixtströmmen som normalt har en styrka på 30 000 A , men den kan vara upp till 500 000 A.

När luften upphettas på så kort tid som den gör så kommer lufttrycket att öka upp till 50 gånger, då utvidgas luften explosionsartat och åskknallen uppstår. Tryckvågen som bildas kan krossa fönster rutor på upp till hundra meters avstånd och kasta omkull en människa som är i blixtens närhet.

Jisses... :3freak

Last edited:
Psychobiker skrev:
2257533 Det där med blixtnedslag är rena roletten. blixten dras dit det är lättast att slå ner, vilket inte behöver vara högsta punkten.

Det nämndes tidigare potentialskillnad, det funkar så här, slår blixten ner i marken så sprids spännigen ut ifrån den punkten där nedslaget sker. dock minskar spännigen hela tiden pga motståndet i marken. Om man då står med båda fötterna på marken, i linje mot själva nedslagspunkten, kan spänningsskillnaden mellan fötterna bli så stor att man dör. Om man däremot står rättvänd mot nedslagspunkten så blir det ingen spännigsskillnad mellan fötterna, och ingen ström genom kroppen, och man klarar sig. rena lotteriet alltså...

/Pajje
FEL :mattias
Om du står med fötterna isär och tittar rakt fram mot blixten, så kommer visserligen inte potentialskilnaden p.g.a. avståndet bli något nämnvärt, men i stället så kommer magnetfältet från urladdningen (egentligen derivatan av det, om man skall vara petig) att inducera ström genom dig (och marken), ungefär som i en transformator. Det är den strömmen som är den verkligt farliga :fakta

Edit: Dyxlesi

Upp å ner, eller tvärtom... :tomten

Läste eller såg nångång att en blixt startar i nedre (den minst laddade) delen av det sk städet som molnet brukar va utformat. Då urladdar tydligen övre (mest laddade) delen, som är jordens motpol. Dom kraftigaste urladdningarna når marken, som blixtnerslag, fast dom allra flesta sker inom själva molnet.

Fan vet, men det kan ju stämma :confused: :va Bara man slipper ta reda på det irl...

Själva urladdningen sker nedifrån och upp. Det man ser är ett ljussken när "blixtkanalen" joniseras (till ozon) uppifrån och ned. Därefter följer blixten/urladdningen nedifrån och upp.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park