Motorcyklar tillverkade enligt EU 2 måste ställas i trafik före årsskiftet

  • Thread starter Thread starter jP
  • Start date Start date
I alla fall för dom som kör nyare hojar.....

Men för en själv som kör en cbr 1000 rr -04 som enligt sidan som länkades lite tidigare bara är godkänd enligt eu2 så blir det jobbigt.Måste den varit i bruk i sverige eller räcker det med att den har ett första datum i trafik i tyskland?
 
Vi borde komma fram med en lista på hojar som är EU3-godkända isåfall ... turligen är min Aprilia det så jag slipper att hastighet ställa på den helt plötsligt. Tänkte ju puttra gata nästa år ju...
 
Hojen verkar vara godkänd enligt EU3 krav, men nu blev det det säkra före det osäkra, kostar bara några spänn och ett samtal .
 
Men för en själv som kör en cbr 1000 rr -04 som enligt sidan som länkades lite tidigare bara är godkänd enligt eu2 så blir det jobbigt.Måste den varit i bruk i sverige eller räcker det med att den har ett första datum i trafik i tyskland?

Det borde räcka. Den är ju satt i trafik någonstans i EU. Ring VV och fråga om du är osäker.
 
vad i helvete är detta för jävla skit. har en sprillans ny gsxr 1000-07 som aldrig varit påställd. den måste ju vara euro 3, så om jag fattat det rätt behöver jag inte bry mig utan kan i lugn och ro ställa på hojen nästa år??
 
vad i helvete är detta för jävla skit. har en sprillans ny gsxr 1000-07 som aldrig varit påställd. den måste ju vara euro 3, så om jag fattat det rätt behöver jag inte bry mig utan kan i lugn och ro ställa på hojen nästa år??
Ja, uppfyller den EU3 så behöver du inte göra något.
 
Om motorcykeln INTE är godkänd enligt EU3, så måste den ha ett "I bruktagande datum" innan 2008-01-01.
Detta innebär i praktiken att den ska ha varit påställd någon gång innan årsskiftet. Enligt Per Öhlund på VV så räcker det att bara ställa på cykeln, och sedan direkt ställa av den. för att "Första ibruktagande datum" ska komma upp på registreringsbeviset. Och därmed är cykeln tagen i bruk under 2007, och det blir således inga problem att ställa på den igen sen.

Med det resonemanget från VV behövs ingen besikting? Vilket är ett himla krångel. Leta reda på alla delar, montera, se att allt passar, fixa lösningar för de delar man inte hittade och sedan köra ut i saltet till besiktning.:gnissla
 
Samma med R6-06.

Verkar vara mycket som är oklart och nån tydlig info verkar inte finnas...

Är det så alltså? Att R6 -06 INTE behöver ställas på? Svara någon snälla, jag sitter här långtbortistan och kommer hem ALLDELES innan nyår och det skulle vara SÅ skönt att slippa stressa med att låta någon okänd fuling (Martinus/RRacer) smyga in i huset och leta bland alla mina hemliga papper...

Behöver jag göra något?
 
Förstår inte det här riktigt. Har en GG 125 2t -04 som är lätt mc reggad. Den är förtillfället avställd men har varit påställd innan i år. Behöver jag ställa på den nu innan årsskiftet för att jag ska köra med den lagligt nästa år eller kommer jag behöva reg. besiktiga den nästa år?

:förvirrad
 
Last edited:
Ni som ställer på hojen, tänk bara på att ha en gilltig trafikförsäkring.
Min nya var påställd i 4 dagar utan försäkring och det kostade 915:- :3freak
....
Mmm... var försiktiga med det där - vissa bolag accepterar endast HELÅRS F-säkringar för klass 7 = går ej att ställa av! Tar man ett annat bolag så kan man sedan inte byta inom ett år! Jag sitter själv i denna skit med en ny hoj som jag inte hämtar ut, för jag inte vill betala 25:- om dagen under vintern, men vill inte byta bolag då detta (första) bolag blir klart billigast väl påställd.
Jag hade tagit "strafförsäkringen" för en dag i detta fall.

Bra att du tog upp detta här JP :tummenupp
Har ni "gamla" fabriksnya hojjar i butiken? :D
Då lär ni väl ställa på dem under en dag och därmed hamna i registret? Regbesiktade är de väl redan?

Betyder detta att man inte kommer kunna importera hojar för gatbruk som är äldre än 2007 längre då?? <låter ju helt galet?
Varför skulle man inte kunna det? Samma regler som gäller i Sverige gäller ju i övriga länder, dvs om hojen varit registrerad i tex Tyskland före 2008-01-01 så är det inga problem att ta in den i Sverige.
Intressant fråga - VV hävdar säkert att det skall vara reggat i Sverige, lokala regler med blinkers, skyltbelysning, reflex och ålder på däcksluft :va
Det finns ju dock äldre hojar som klarar Euro 3 väl?
Mycket intressant som sagt!

Nån som vet hur länge ett fordon måste vara påställt? Om jag loggar in med min e-legitimation så kan jag ju ställa på hojen, och sen ställa av den 1 timme senare. Då borde den ju finnas i registret sen?....
Har den någonsin rullat gata? Är den regbesiktad? Jag hade då ställt på en dag - funkar det inte så måste den regbesiktigas. Som jag förstår det handlar det "endast" om att bli registrerad - vilket man blir med en dag för gata. Sandstreams inlägg ovan är då betydligt knivigare att förstå.

Då blir min följdfråga: blir den påställd i samma ögonblick jag klickar i det på vägverkets hemsida? M.a.o vet jag att den varit påställd i minst ett dygn om jag klickar i den som påställd och sedan klickar den som avställd ett dygn senare?
Jag har en del rebellisk erfarenhet här - I kniviga fall (som när jag under 2003 ställde av/på några ggr under en helg (!!)) så blev det kaos, men VV loggar även sin hemsida och de rättade upp "felen" genom loggen, men ett tel-samtal krävdes. :tummenupp

Okej! Nu har jag suttit i telefon med VV i över en timme......
:tummenupp :tummenupp
...men det saknas fortfarande info om äldre hojar från annat EU-land.

...
fan vad osäker man blev. står ju inget på papprena till hojen och då den inte varit påställd finns ju inget ibruktagardatum. behöver jag bry mig??
Uppfyller den Euro 3 kan du lugnt vänta tills EU4 debatten dyker upp, ca 2011, när Miljöpartiet tar makten och vill förbjuda allt som går på bensin. :gnissla

Förstår inte det här riktigt.....men har varit påställd innan i år..... Behöver jag ...
Läs tråden igen - svaren finns. :tummenupp

/O glöm ej att förmodligen pressa ytterpinne!
 
Mmm... var försiktiga med det där - vissa bolag accepterar endast HELÅRS F-säkringar för klass 7 = går ej att ställa av!
Nu är det bara trafikförsäkringen man behöver och att den inte är bindande under någon längre period hoppas jag var och en kollar upp innan de tecknar den.
 
Nu är det bara trafikförsäkringen man behöver och att den inte är bindande under någon längre period hoppas jag var och en kollar upp innan de tecknar den.
Jodå - LF tecknar sedan 2003 ENDAST helår, även för TF... Folksam lär också ha vissa krav på klass 7 o hur länge de är påställda. (Iaf enligt den info jag fick för 1 månad sedan)

Fotnot:
2003 - jag ställde på o av i tron att allt sköttes "digitalt". Kunde bli i snitt 5 ggr/vecka - regn, 30 sek på VV = avställd - sol, polaren ringde = 30sek på VV o påställd - Detta förfarande sparade mig massor av pengar, men medförde också massor av tillfälliga skattemärken, brev från F-bolaget o pengar ut o in på kontot. Efter 4 månader ringer en chef fr LF o säger att så fort mitt namn dyker upp så skriker 2 av hans medarbetare rätt ut! :D "Jag "missbrukar" systemet"! De kommer minsann att "ändra i villkoren"! De vet inte längre om de är skyldiga MIG pengar eller tvärtom! - O jag som trodde allt sköttes med datorer...
Sorry om jag ställt till det :tuttar


/:rofl
 
Last edited:
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top