Motorcyklar tillverkade enligt EU 2 måste ställas i trafik före årsskiftet

  • Thread starter Thread starter jP
  • Start date Start date
Vafan min som är tyskimporterad, jag hade inte tänkt behöva registera in den än (om alls?) :mad:
 
Jag fick brev från Honda MC Sverige om att jag var tvungen att ta hojen i trafik innan årsskiftet för att kunna ta den i trafik efter 2008. Jag har registreringsnummer och registreringsskylt men det räcker inte, den är bara sk förregistrerad. Den måste också ha varit tagen i trafik.

Näädu, du måste vänta på skattekvittot innan du kan ställa av hojen.
Det fick ialla fall jag göra, och det tog 1½ vecka att få skattekvittot.

//
Benny

Jag var rädd att det kunde vara något sådant, därför har jag mailat vv och frågat, innan jag ställer av den igen. Jag väntar fortfarande på svaret.
 
Last edited:
Enligt Honda Sverige så räcker det med att den HAR VARIT påställd, alltså teoretiskt 1 dag. Men glöm inte försäkring!!!

// T

Det finns en liten oenighet hur regelverket ska tolkas. Det går att tolka det som att hojen måste VARA påställd när nya reglerna börjar gälla. Det räcker alltså inte med att hojen har varit påställd.

Om den tolkningen går igenom innebär det att i samma sekund som du ställer av en EU2-hoj, så förblir den avställd... :huvet

Hoppas verkligen inte att det är den tolkningen som kommer att gälla... Kan bli lite intressant i vår annars.
 
Registrerats, och ställas på, är väl två helt olika saker?

Min hoj är inregistrerad (jag har fått nummerskkylt) men aldrig påställd...

Alltså, inga problem..

Så tolkar jag det i alla fall.....

Kan ju inte vara meningen att alla motorcyklister i hela sverige måste ställa på sina cyklar över årsskiftet?

Tyvärr Macke, du måste oxå göra detta (eller borde).
Din hoj är bara föreggad. Inte samma sak som reggad.

Precis så illa är det... även för alla handlare. Det blir några hojar det...
 
Jag hoppas att man inte tvingas betala skatten för ett helt år, för att sedan få tillbaks det överskjutande om ett år lr något sådant. Det är ju ett framdäck mindre till säsongen :näsblod
 
Fordonsskatten får du tillbaka efter några veckor då du ställt av den...
 
Jag hoppas att man inte tvingas betala skatten för ett helt år, för att sedan få tillbaks det överskjutande om ett år lr något sådant. Det är ju ett framdäck mindre till säsongen :näsblod

Hur mycket betalar du i skatt då? Min kostar 215:- och jag tvivlar på att din är så värst mycket dyrare. Det räcker möjligen till ett framdäck till en eu-moppe.
 
Som jag tolkar det så har det igentligen inte så mycket med att fordonet varit påställt.

När man registrerar in ett fordon. Så måste det fordonet klara dom gällande krav som finns. Är en hojj oregistrerad 2008 och ska reggas in, så ska den klara dom krav som gäller 2008. Det är väl inte så konstigt.

Kommer det nya moderna avgaskrav mm så ska inte en tillverkare kunna hävda att det är bilar/hojjar som är av 2006 års modell och tillverkade 2006 och sen stått på lager.
Hur skulle det se ut om industrin började släppa fordon och säga att dom är från 50 talet bara för att slippa säkerhetsbälten, gällande säkerhets och miljökrav.
Det är när fordonet registreringsbesiktigas första gången som den ska klara gällande krav.

Därför gör man säkrast i att registreringsbesiktiga sitt fordon före 2008-01-01 för att kunna göra det med dom lättare kraven som gäller nu.

En förregistrering är något som man gör med ett fordon som man tex ska importera. Och det är för att såna där (gröna regskyltar) man kan låna eller hyra av en bilfirma ska gälla när man kör hem ett oregistrerat fordon.
Det är bara en pappersprossedur som inte gäller för så mycket annat än att just förflytta ett oreggat fordon.
Iof kan man säkert få en stöldförsäkring på ett förregistrerat fordon också.

Det var mina 50 öre
 
Det verkar iaf vara sant men otroligt dåligt med info om detta då det berör rätt många.
Ja, det är riktigt uselt.
Båda mina hojar har varit i trafik så för mig är det lugnt men en del andra lär få bråttom till Bilprovningen (om hojen inte är regbesiktigad, tex importerade banhojar etc).
 
Last edited:
Svaret jag fick utav vv var att det bara gäller om den någonsin ska kunna gå på gatan. Jag har inte tänkt att den ska blli reggad någon gång så skit samma.
 
import

Betyder detta att man inte kommer kunna importera hojar för gatbruk som är äldre än 2007 längre då?? <låter ju helt galet?
 
Ja, det är riktigt uselt.
Båda mina hojar har varit i trafik så för mig är det lugnt men en del andra lär få bråttom till Bilprovningen (om hojen inte är regbesiktigad, tex importerade banhojar etc).
Jag finner detta mycket märkligt att en sådan sak som kan påverka så pass många står som nyhet på en organistations sida som jag iaf inte har hört talas om.Inte heller står det ngt på SMC`s sida.
 
Betyder detta att man inte kommer kunna importera hojar för gatbruk som är äldre än 2007 längre då?? <låter ju helt galet?


Bra fråga.

Eller fordon som säljs idag och som kommer fortsätta produceras 2008 (samma modell) , ska dom få nya uppdateringar inför 2008 för bättre avgaskrav etc.

Vad är anledningen till denna nya idiotregel som skapar mer problem ?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top