Motorcyklar och hastigheter

nicke30

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2005
Ort
Umeå
Hoj
BMW K1300S
Rent allvarligt så tycker jag att en tung MC skulle få hålla högre hastighet än en bil.

30 och 50 väg undantagna men 20 snabbare på övriga vägar. Mindre risk för påkörningsolyckor bakifrån då bilister tenderar att hålla ett kortare avstånd till en MC än till en personbil. Lastbilar och bussar håller de mycker bra avstånd till.

Även om en MC kör 20 km snabbare än en personbil så har den ändå betydligt kortare bromssträcka även om man inkluderar reaktionstiden.

Dessutom tycker jag att man är alertare och mer observant om man kör lite snabbare än övriga trafikanter.
 
nicke30 skrev:
Dessutom tycker jag att man är alertare och mer observant om man kör lite snabbare än övriga trafikanter.

Absolut...jag kan vara helt frånvarande när jag såsar i 80-90.
 
Även vägverket håller med om detta faktist.

När jag hade min uppkörning tyckte kontrollanten att jag körde för långsamt i trafiken (tog de väldigt lungt då högerhanden gärna vrider lite för mycke). Iallafall så påstod hon att en motorcykel i alla situationer ska hålla högre hastighet än bil då man sitter högre o har större överblick. Även när jag påpekade att ett misstag på mc o du kan ligga som en våt fläck i ett dike så gäller samma sak, mc kan hålla högre hastighet än bil. Dock nämde hon inget om att köra för fort (tyvärr)
 
Kul o försöka få det lagstadgat, Men visst är det en norm att mc håller högre hastighet, Har ni testat ligga o masa i 200+ och sen taggat ner till 90. Då käns det faan som at kräla :D
 
nicke30 skrev:
Så är det även om man kör bil...


Men i bilen så slår man på Michel Bolton och bara glider som på en räksmörgås och har det bra. Medans man på hoj bara lider....
 
bolton

michael bolton lider man väl av i bilen med?
eller det kanske e någon ny konkurrent till yoshimura?
 
nicke30 skrev:
Även om en MC kör 20 km snabbare än en personbil så har den ändå betydligt kortare bromssträcka även om man inkluderar reaktionstiden.
Det här är väl en myt? Moderna bilar stannar väl nästan lika snabbt som en hoj och dessutom kan vilken aphjärna som helst fixa det, och kanske t o m styra under inbromsningen tack vare ABS'en. Få hojförare kan bromsa riktigt effektivt i en nödsituation...

/geek
 
Myten lever fortfarande.... :huvet

http://www.motorcyklisterna.org/omsmc/omraden/misc/tagenbak.asp


Reaktionstidens betydelse vid panikbromsning.

För att exemplifiera hur viktig reaktionstiden är för den stoppsträcka (reaktionssträcka + bromssträcka) man får vid en oförberedd panikbromsning genomfördes en övning där en Volvo V40 och en Aprilia RSV Mille (utrustad med Metzeler Z3 fram och bak) kom körandes i 90 km/h. Friktionen var något högre då asfalten var nylagd och endast lite använd.

Vid en given punkt tvärnitade Volvon. Föraren av Aprilian som var 10 meter bakom och fyra meter till vänster om bilen väntade ungefär 1 sekund (vilket motsvarar en relativt snabb reaktionstid) innan han också bromsade så kraftigt som möjligt. Syftet med övningen var att på video exemplifiera betydelsen av att hålla långt avstånd till framförvarande fordon.

Innan övningen mättes Volvons och Aprilians bromssträckor från 90 km/h. Volvon och Aprilian klarade av att uppnå en medelretardation på 11,1 m/s/s respektive 11,9 m/s/s. Detta innebär att Volvon och Aprilian fick en bromssträcka på 28,2 meter respektive 26,3 meter. Lägger man även till reaktionssträckan (25meter) för Aprilian får den en stoppsträcka av 51,3 meter. Detta innebär att Aprilian inte klarar av att stanna innan Volvon hur skicklig mc-föraren än är.



Myten ”motorcykel stannar fortare än en bil”

Efter ett stort antal tester anser vi oss ha belägg för att man generellt inte kan påstå att en motorcykel stannar på en kortare sträcka än en bil. Förutsättningen för en optimal inbromsning är en kombination av en skicklig förare som har ett fordon med bra bromsar och som är utrustad med bra däck.

Med bra däck menas inte bara bra mönsterdjup. Det krävs också en gummiblandning som ger en god friktion. Detta gäller både bil och motorcykel även om det är stor skillnad vad det gäller bromsteknik mellan dessa fordon.

Skillnaden mellan en mindre god ”bromsare” på en motorcykel med ”hårda däck” och en skicklig motorcykelförare som har ”mjuka däck” på sin motorcykel kan vara förödande. I vårt test, med tre duktiga motorcykelförare, skilde det 6,5 meter i bromssträcka vid bromsning till stillastående från 70 km/h. Det innebär att när den bättre bromsaren har stannat blir han påkörd bakifrån av den sämre med 37 km/h i kraschfart! En hastighet som hade varit betydligt högre om den sämre bromsaren varit en ovan och osäker motorcyklist med mindre god bromsteknik.

Att ytterligare uppmärksamma är att testet gjordes i blygsamma 70 km/h, en hastighet som ofta är högre även när vi åker i grupp.
 
Last edited:
rapidgeek skrev:
Det här är väl en myt? Moderna bilar stannar väl nästan lika snabbt som en hoj och dessutom kan vilken aphjärna som helst fixa det, och kanske t o m styra under inbromsningen tack vare ABS'en. Få hojförare kan bromsa riktigt effektivt i en nödsituation...

/geek

appp appp.. nästan sant, "en modern bil" är ett väldigt stort begrepp. det är väl inte lämpligt att jämföra en S80 med en säg gsx 750...
ABS förlänger bromssträckan. så är det. men man kan svänga, det är bra.

även få bilister kan bromsa riktigt effektivt i en nödsituation.
summa sumarum, de flesta bilar idag har längre bromssträcka än en MC har.
 
rapidgeek skrev:
Det här är väl en myt? Moderna bilar stannar väl nästan lika snabbt som en hoj och dessutom kan vilken aphjärna som helst fixa det, och kanske t o m styra under inbromsningen tack vare ABS'en. Få hojförare kan bromsa riktigt effektivt i en nödsituation...

/geek

Det är en myt ja! Visserligen väger en hoj mycket mindre (lägre röresleenergi), men har betydligt mindre gummi som gör motstånd när det ska bromsas!
Läs och begrunda: http://www.motorcyklisterna.org/omsmc/omraden/misc/tagenbak.asp
20kmh högre fart ger dessutom betydligt längre bromssträcka, oavsett fordon! :fakta
 
Fluxir skrev:
appp appp.. nästan sant, "en modern bil" är ett väldigt stort begrepp. det är väl inte lämpligt att jämföra en S80 med en säg gsx 750...
ABS förlänger bromssträckan. så är det. men man kan svänga, det är bra.

även få bilister kan bromsa riktigt effektivt i en nödsituation.
summa sumarum, de flesta bilar idag har längre bromssträcka än en MC har.
Har man bara kraft nog att trycka bromspelle i botten stannar bilen skapligt fort. En duktig hojförare på en bra hoj stannar kanske fortare men skillnaden är teoretisk. Om det är panik tror jag "medelsnittshojföraren" antingen bromsar långsammare, eller bromsar omkull hojen. Kåpor har dålig friktion så alternativ 2 ger låång bromssträcka.

/geek
 
Jo

Och om man lät Aprilian köra före bilen så skulle bilen smetat över MC:n ännu mer, men om Aprilian fått hålla 20 km högre hastighet så borde det ge bilen en lite större chans att hinna stanna, sedan ligger man väl aldrig med en MC så pass nära bakom ett annat fordon än man är säker på att man hinner stanna vid en eventuell paniksituation.
 
nicke30 skrev:
Jo

Och om man lät Aprilian köra före bilen så skulle bilen smetat över MC:n ännu mer, men om Aprilian fått hålla 20 km högre hastighet så borde det ge bilen en lite större chans att hinna stanna, sedan ligger man väl aldrig med en MC så pass nära bakom ett annat fordon än man är säker på att man hinner stanna vid en eventuell paniksituation.
20% högre hastighet ger nästan 50% längre bromssträcka. Paniksituationer har den otäcka vanan att komma hastigt och oväntat och då är 50% längre bromssträcka klart obra. Eftersom du kör 20% snabbare än framförvarande bil är det ju dessutom ganska svårt att hålla avståndet...

/geek
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top