Motorcykelolyckor debatt i P1 16:00

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Nu mullrar motorcykelsäsongen igång på allvar med fart och frihet på slingriga grusvägar, men också med risk att råka illa ut - dödsolyckorna ökar. Vad är riskerna med att åka MC? Kan man få ned olyckorna, och i sådana fall hur? Studio ett sänder direkt från motorcykelfiket Rosenhill söder om Stockholm efter klockan 16
Sänds idag!

Dom får det att låta som om att man skulle köra ihjäl sig var tjugonde minut om man ens funderar på att sätta sig på något så hiskeligt farligt som en MC...
*suck*

Det är så roligt för procentuellt sett, gentemot antalet hojar på vägarna, så minskar ju dödsolyckorna. Hur får man ihop det? :va

Det märkligaste

Det är ett märkligt tjafs om "nollvisionen" och hur vi inte passar in där...
Nä, vi har inte plåt runt oss, ej heller krockkuddar. Det är ju därför det är viktigt att vi behandlas korrekt av bilister. Det är ju inte vårt fel om bilister inte ser oss, det är inte vårt ansvar...:mad:

Det är ju inte vårt fel om bilister inte ser oss, det är inte vårt ansvar...:mad:

:fakta

http://www.youtube.com/watch?v=SXI8-_9FrB4

Jag skickade den filmen till Vägverket förra året och sa att "Det kanske är dags för Sverige att ha en liknande kampanj för att visa hur synliga motorcyklister är." Svaret jag fick var:

"Hej Gustaf, och tack för ditt brev!

Den här länken har vi fått tidigare från en annan skribent, och den här filmen är en riktig skräckupplevelse!

Vi får ofta önskemål från kunniga och engagerade personer om trafiksäkerhetsutbildning och information via tv. Dessa sammanställs och vidarebefordras bl.a. till den som ansvarar för funktionen "Fånga kundbehov".

Som du ju förstår krävs noggrann och långsiktig planering - förutom en relativt stor budget - för att förmedla kunskaper via tv och få den önskade effekten. Men vi når också många med våra budskap via vår webbplats tillsammans med utbudet av trycksaker.

Med vänlig hälsningar
'tjej på vägverket'
Informatör
Strategisk kommunikation"

Kolla det fetstilta stycket. Underförstått så tycker de att hemsidan och deras trycksaker är nog och att det skulle kosta för mycket med en tv-kampanj.

Hur många här har läst nåt annat än av- och påställningsinfo på Vägverkets hemsida?

Tycker det är ovensentlig hur många hojar det finns, grejer är väl att det faktisk dör en massa mäniskor som kör mc, Och det verkar som det är dom som har minst rutin oavsett ålder som är mest drabbade, och min slutsats av det är att vi kan själva påverka olycksstatestiken om vi kan tagga ner och vara med ödmjuk mot sig själv och inse att det tar ganska många år innan man är en duktig förare.//Lasse

Vi måste lobba för en informationsfilm i TV

Jag förstår inte deras byråkratiska svar, IMASTER. Om jag tolkar det dom säger så blir det ungefär:
Nej, tyvärr det kostar för mycket pengar och tar för lång tid att ta fram.
(kanske feltolkat av mig, men...)

Men om dom nu HAR konstaterat att vi är utsatta? Då måste det rimligen till åtgärder och RESURSER för att få en förändring. När det kom till att göra 2:1 vägar med vajerräcken så har dom beslutat att det finns pengar. Jag vill mena att vägverket måste leva upp till sin hatt, vi betalar oxå skatt, vi behöver oxå värnas. Vi är en utsatt grupp, och ser man till de olyckor där bilister är inblandade så kan vi få ner olyckstalen lite med infofilmer. Vad är ett människoliv värt?
(mindre om det är en motorcyklist?)

Fy vad jag börjar bli less påvägverket.
När jag ansökte om ersättning för en skada på motorcykeln som dom var ansvariga för juridisk så ljög dom mig rakt upp i ansiktet för att slippa betala ersättning. Det här spär bara på min uppfattning om att dom förstår inte problemen på ett djupare plan.

Last edited:
Jag förstår inte deras byråkratiska svar, IMASTER. Om jag tolkar det dom säger så blir det ungefär:
Nej, tyvärr det kostar för mycket pengar och tar för lång tid att ta fram.
(kanske feltolkat av mig, men...)

Men om dom nu HAR konstaterat att vi är utsatta? Då måste det rimligen till åtgärder och RESURSER för att få en förändring.

Det var min tolkning också. Vem i hela världen har sett en trycksak från vägverket? :va

Kolla i Storbritannien, de är jävlar i mig aktiva på deras 'Vägverk' med filmer som den ovan och diverse andra om konsekvenserna av fortkörning. Jäkla läskiga filmer, antagligen alldeles för "farliga" för att visas i Sverige. Bloody darned beaurocracy.

Vi får väl se det som så att vi är inte värda att lägga pengar på helt enkelt.

Nyheter
Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Back