Motorcykeln som passar bäst till den nya begränsningen 35kw/47hk som ska införas 2013

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
TJA!

De flesta som ska ta kortet år 2013 eller senare går ju nu i tankar (typ jag) vilka hojar som passar bäst till den nya begränsningen (35kw/47hk).
Vilken har bäst prestanda, komfort mm.m...

Då de förra sportmotorcyklarna som Honda CBR 250 inte riktigt gör någon som ska ta A-begränsat (A2) riktigt sugen längre då, då de bara innehar 33 av 47 möjliga HK. :gnissla

Så undrar jag, vilka motorcyklar i olika kategorier som passar bäst till den nya klassen? :va

Utan att behöva strypas! :banana

Tänkte också ställa en fråga inom amma ämne, Då den nya 18 års begränsningen blir 35 kw (A2). Kan jag då höja från den gamla begränsningen 25 kw till 35 automatiskt?:rolleyes: (Tog kortet när jag var 19 så blir förhoppningsvis tung behörighet vid 21)

Mvh

Yamaha MT-03 eller XT660. De har runt 48 hk, hoppas de är reggade på 35 kW.

Lånar tråden lite för att uppdatera mig själv.
Kortfattat hur kommer indelning bli nu framöver?

Idag är det väl tre steg:
- 0-12kw (16års ålder)
- 12-25kw (18års ålder)
- Obegränsat (21 år eller mc-kort i minst 2 år).

Är det steg 2 som förlängs nu med dem nya reglerna eller blir det ytterligare ett steg?

//Tur man hänger med...

Från den 19e januari ser läget ut som såhär:

- 0-11kw (16års ålder)
- 12-35kw (18års ålder)
- Obegränsat (24 år eller mc-kort i minst 2 år).
- Max vikt/effektförhållande 0.20 kw/kg (Dagens är 0.16)

Jag går i tankarna på en XJ6. Eller någon motard, men den måste man strypa mer så vikt/effektförhållandet blir rätt då dom väger mindre. Men vet ej

Edit: Det spännande är ju dock att det inte finns några 35kw strypningar så man får väl försöka bygga eget :o

Edit2: Kommande regler tillåter även inte att hojen som ska strypas har över 70kw original. Källor på detta:

http://www.korkortsportalen.se/Nya-...korkortsregler-for-motorcykel-A-behorigheter/

http://www.korkortsportalen.se/Uplo...januari 2013/120224_de nya behörigheterna.pdf

Last edited:
Bmw har flera extremt lättkörda modeller baserade sin 652cc enstånka (på 48-53 hk) och som stryps med mekaniskt (gas via vajer) även 800cc går att strypa och både finns i mängder på blocket.

Skickat från min GT-P1000 via Tapatalk 2

Tänkte också ställa en fråga inom amma ämne, Då den nya 18 års begränsningen blir 35 kw (A2). Kan jag då höja från den gamla begränsningen 25 kw till 35 automatiskt?:rolleyes: (Tog kortet när jag var 19 så blir förhoppningsvis tung behörighet vid 21)

Mvh

Nej tyvärr, du tog kort för 25kw och får vänta tills det övergår till obegränsad. Gamla behörigheten övergår alltså inte till den nya.

Viktigt att poängtera att den gamla "begränsade" övergick automatiskt till obegränsad medan man med de nya nivåerna är tvungen att göra en ny uppkörning. Som mellan A1 till A idag.

Om jag förstått saken rätt alltså.

Problemet kommer till effekt/vikt förhållandet. Tänkte först säga Aprilia RS 250 med 55 hk original, men där måste du ner på 29.2 kW för att den ska vara godkänd.

Ducati Monster 600 är ett alternativ, den behöver du knappt strypa och så har den en nästan optimal vikt. Dessutom kan du få den godkänd med 34.7 kW.

Viktigt att poängtera att den gamla "begränsade" övergick automatiskt till obegränsad medan man med de nya nivåerna är tvungen att göra en ny uppkörning. Som mellan A1 till A idag.

Det stämmer när jag läste allt igen... fan vad kasst...

Det stämmer när jag läste allt igen... fan vad kasst...

Tycker jag inte, det är ju bara en uppkörning som du behöver göra och har du kört 35kw innan så lär ju inte den bli något problem, skulle den mot förmodan bli det så är det ju ett ypperligt tillfälle till fortbildning.

Utbildning i stället för förbud är rätt väg att gå.

Xt660 har ju 35kw som max så dem bör fungera utmärkt!
Om man är ute efter billigare så finns gamla suzuki, honda osv. Jag har själv en honda cb400 med 32kw. Rymlig hoj med dubbla skivor fram, helt ok drag. Dock lite mer touring, ingen kurvhoj direkt :(

Nackdelen med detta är att jag inte får övningsköra förrens januari, måste ju ha en hoj på max 25kw annars:huvet

En XT660 verkar ju vara precis det man får köra. Har ett viktförhållande på 0.19 samt 35 kw. Så den skulle ju gå rakt igenom.

Edit: Någon som vet skillnaden på XT660R och XT660X och allt vad det innebär?

Detta är ett vanligt missförstånd och vi vill ju inte att det ska bli ett gående rykte ^^

Jag ringde transportstyrelsen för några dagar sen för att kolla upp detta och det visade sig att man inte behöver göra uppkörning för att ta A när man har haft A2 i 2 år!

EDIT:Han i luren måste sagt fel då man måste göra uppkörning iaf..

Last edited:
själv kmr jag köra upp på min kawasaki er 6f, 650cc 52kW, dessutom riktigt lättkörd hoj.

själv kmr jag köra upp på min kawasaki er 6f, 650cc 52kW, dessutom riktigt lättkörd hoj.

Okej
Vad tror du man kan riskera om någon skulle märka det? Böter/indraget körkort eller skulle polisen inte bry sig så mycket?

Blir det inte problem när man kör upp om det är mer än 35kw eller ska du regga om den på pappret?

Har inte räknat på vikt/effekt (ev. väger den för lite) men KTM's nya duke 390 har 44hk original och lär bli toppenskoj.
Dessutom lågt inköpspris på en ny bajk :tummenupp

Okej
Vad tror du man kan riskera om någon skulle märka det? Böter/indraget körkort eller skulle polisen inte bry sig så mycket?

Blir det inte problem när man kör upp om det är mer än 35kw eller ska du regga om den på pappret?

tog kortet innan lagen trädes i kraft ;)

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti