Motorcykelförare jagad av två civilare skanstullsbron mot nynäsvägen kl 14.15

Hela artikeln avser trafikolyckor med inblandade polisbilar. Allt från enkla parkeringsolyckor till olyckor med svåra personskador. Det andas inte ett kött om när polisen behövt använda sitt fordon som murbräcka eller annat. En olycka e väl en olycka...

Edit: Sorry för ot

Jo. Fast å andra sidan så skulle det förvåna mig om inte även dom tillfällen där polisen faktiskt med flit klämt till någon för att dom inte ska kunna fortsätta räknas som olyckor i den statistik som allt är hämtat ifrån.

Om jag med flit kör på en annan trafikant och det går till försäkringsbolaget så kommer det att räknas som en trafikolycka under förutsättning att jag inte av någon underlig anledning väljer att säga att jag gjorde det med flit.

Jag misstänker att det är så att det inte egentligen är tänkt att polisbilarna ska användas för prejning, murbräcka och annat och när det trots allt anses nödvändigt så räknas det som olycksfall.

Sen är det ju faktiskt så att det är frågan om 3000 olyckor med 6000 bilar som köra bitvis ganska fort under utryckningarna och dessutom stundom i ganska tät trafik. Om det inte händer en hel del tillbud så skulle jag nog snarast bli förvånad.

Ska dom i så fall få ner antalet olyckor så måste dom ju köra saktare och då tar det ju ännu längre tid innan dom kommer. Det vill i vart fall inte jag.

Polisens fordon är oförsäkrade, ..plockas direkt ur skattkistan på nåt vis.

Har för mig att det var samma med försvaret, dom har så många fordon så att det blir billigare att "vara sitt eget försäkringsbolag"
Precis som det håller på att vara med hojförsäkringar alltså.

Lägger man undan mellanskillnaden mellan trafik och helförsäkring så kan man om man har tur köpa en till hoj efter ett år ur kassan.
Har man otur blir hojfan snodd första veckan och hittas aldrig igen / i ett tiotal obrukbara delar i ett källarförråd i någon risig stadsdel

Fattar inte varför folk brassar iväg från polisen, är ju bara att slänga hjälmen så måste de omedelbart sluta jaga :rolleyes:

Edit: På förekommen anledning: Detta var ironi, därav smiley :rolleyes:. Bygger på att mången moppefucko tror att det är så men jag förväntade mig att 1) folk över 18 både förstår att det inte är så och 2) fattar att jag (som för övrigt också är ganska långt över 18) förstår att det inte är så. Tydligen var detta att begära för mycket... :tungan

Last edited:
Har för mig att det var samma med försvaret, dom har så många fordon så att det blir billigare att "vara sitt eget försäkringsbolag"
Precis som det håller på att vara med hojförsäkringar alltså.

Lägger man undan mellanskillnaden mellan trafik och helförsäkring så kan man om man har tur köpa en till hoj efter ett år ur kassan.
Har man otur blir hojfan snodd första veckan och hittas aldrig igen / i ett tiotal obrukbara delar i ett källarförråd i någon risig stadsdel

Det är (har varit) så att statliga verk inte får försäkra sina egendomar.
Men fråga mej inte varför det är så.

Statlig löneslav

Fattar inte varför folk brassar iväg från polisen, är ju bara att slänga hjälmen så måste de omedelbart sluta jaga :rolleyes:

för att sen åka upp på en bro å stå å kissa på snuten när de kommer under bron....

Polisens fordon är oförsäkrade, ..plockas direkt ur skattkistan på nåt vis.

Polisens och Försvarets fordon är försäkrade i Kammarkollegiet som fungerar precis som ett vanligt försäkringsbolag. En hel del andra myndigheter har också sina fordon i Kammarkollegiet. Vägverket hade det förr tex, innan bolagiseringen.

Att poliser krockar sina bilar påverkar inte gemene mans försäkringspremier.

:fakta

För tusende gången, du kan bara smita från en trafikolycka! Att ignorera polismans stopptecken är "underlåtenhet att följa polismans tecken" och är en "mister minor", tror det är 2.000:- i böter, innan höjningen var det 1.000.
Var och en gör som dom vill, stanna och ta (onödiga?!?) böter eller glatt fortsätta i samma tempo och slippa...:arsele

Fredrik:tummenupp

de e väl annars bara o säga att man inte kollade i backspegeln...o ev sirener hörde man inte

Enda som är säkert med dessa trådar är att de förr eller senare blir låsta.

De som tycker sådant här beteende är coolt har inte förstått att det finns dom som tycker det är CP-beteende.

De som tycker det är fruktansvärt dumt har inte heller förstått att det finns lägen då man inte känner för att snacka med polisen.

Lägg därtill diverse inlägg i trådarna som innehåller "viktiga" påpekanden av stavningsfel, syftningsfel och återlänkningar till andra trådar av samma karaktär och cirkeln är fullbordad...

Bullshit :brinnerup
Så länge inte det innebär fara för någon annan än personen som är jagad, så får dom fortsätta jakten, hjälmlös eller inte.
Frågat både en polis aspirant och södertörns polischef :banana

Peace

Bullshit :brinnerup
Så länge inte det innebär fara för någon annan än personen som är jagad, så får dom fortsätta jakten, hjälmlös eller inte.
Frågat både en polis aspirant och södertörns polischef :banana

Peace

ironin är död...

Glöm inte också att polisen också kan göra fel och krocka, om en MC förare krockar är chansen rätt liten att någon annan skadar sig jämfört med den efterföljande polisbilen krockar.

Ja, det är ju i princip helt ofarligt för tex bilar att bli påkörd av en hoj... :rolleyes:

1accident93.jpg

1accident114.jpg

1accident67.jpg

1accident30.jpg

• Gilla
Reaktioner: ft
På 3 av fyra bilder kommer hojen ifrån höger....... Brott mot väjningsplikten?!?

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna