Motorcykel-guide?

Kosmos

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2010
Hoj
Yamaha XJ 600 -84
Hej på er! Har suttit många timmar/dagar och funderat på sätt att tjäna pengar på att åka motorcykel, och har nu en liten fråga:

Tror ni att det skulle vara lönsamt att starta en "motorcykeltur-enskild firma", sälja guidade turer och erfarenheter?

Bra idé lr en dålig?

Guidad tur som man betalar för för att köra lagligt på allmän väg? Olagligt på allmän väg funkar inte om du har det som firma fall i fall "fel" person är med eller något händer.

Så, nä, tror faktiskt inte det hade funkat, speciellt inte här i sverige.

Jag personligen hade inte fått för mig att betala för att köra lite kringelikrokvägar med någon som jag kan köra själv, du kan ju inte som ny på vägen köra fortare där bara för att du har en "guide" med dig.

Antog att det skulle komma sånt svar :P Men det är alltså "touring" turer, inte åka fort med pinnarna i marken turer. Det handlar om att uppleva vår fina natur, god mat o trevligt folk!

Finns ju specifika kartor osv att få tag på för just detta. Tror inte du skulle få någon omsättning på detta.

Starta MC-bud eller något i den stilen istället.

Lycka till!

Å andra sidan går det ju ganska bra för SMC Travel.
http://www.svmc.se/templates/TravelPage.aspx?id=4809

Lägg upp det som en flerdagarstripp med färdiga övernattningar och mat så börjar det likna något.

Fast som synes krävs det något utöver det vanliga för att locka.

Last edited:
Anus, varför skulle man betala för det, möjligen att ordna grusbus i norraste norrland med förutsättning att man flyger upp och du har allt ordnat med hojar logi odyl.:gnissla

Planen var nog att börja lite smått, med kanske 2 dagars turer? Man måste ju känna på marknaden och sånt skit!

Hitta på några trevliga resor - ta tag i SMC och se om SMC vill ta in dessa.. Då åker du i princip kostnadsfritt som guide!!!

Ett problem med att köra som eget företag med detta är att man räknas som researrangör och därmed måste stå för en resegaranti vilket ökar på kostnaderna.

Jag tror inte det kommer att funka. Varför ska man betala någon för att åka hoj tillsammans? Idag är det inte många minuters jobb att hitta vettiga vägar, boenden och utflyktsmål via nätet. Oftast kan man dessutom läsa om vad andra har tyckt om allt också, och är man inte sugen på att åka själv så är det ganska lätt att hitta folk att åka med också.

Det är en sak om det är ett paket, tex med färja, inträde till Assen, boende osv, med bra pris, sånt som är svårt att fixa själv. Eller om det krävs ett minimiantal i en grupp för en aktivitet, det kan vara svårt att få ihop 15 pers till något själv.

Att sälja söndagsturer i Sverige går bort.
Jag tror det kan funka om man arrar resor till knepigare resmål. Där kan man hjälpa till med språket, lokala guider, pappersexcercis etc.

Fixa en rundtur i Tjernobyl med omnejd så får du nog med dig lite folk. Eller varför inte en tripp norröver mot Murmansk? Eller en 14-dagars i Namibia? Det vore nåt det!

Jag kan pröjsa fem spänn för en riktigt snabb Gimorunda :tummenupp Med en tur o retur extra på bergochdalbanan!

Den här finns ju också http://www.mctouring.se/mctour/index.php Tror att han jobbar tätt med SMC.

Du tänker delvis rätt, en hel del vill ha saker serverat, genomtänkt och bekvämt. Man vill inte fundera ut allt själv. Jämför med charterns All inclusive-resor.

Men, jag skulle gissa att det är svårt att få volym nog för att försörja sig som turguide. Räkna baklänges:

+ en vettig årslön
+ sociala avgifter
+ hojkostnader
+ marknadsföring, annonser, nätet osv
+ andra kostnader som företagare (kontor, dator, telefon, försäkringar)
-------------------------
= en viss summa

Kanske måste man, som någon skrev nedan, ställa en resegaranti till Kommerskollegium om man är arrangör av gruppresor (eller gäller det bara resor utomlands??)

Hur mycket är jag som hojåkare villig att betala för för en guidad söndagstur på 4-6 timmar? (250 kr? 500 kr? - glöm inte momsen!!) Bara helger, eller vardagar också (i juli?). Hur lång är säsongen?

Hur många sådana kunder behöver du för att ta ut en årslön på 250-300', plus sociala avgifter, plus de övriga kostnaderna ovan?
Vill inte sabba din söndag, men svaret är nog: JÄTTEmånga... :(
Finns det så många som vill köpa tjänsten? Till vilket pris?

Tror m a o att det är svårt att få lönsamhet/försörjning. Men visst 17 låter det kul!!! :) Jag hade nog också velat göra det!

Kanske är det en framkomlig väg att söka samarbeten, som Galne Dansken antyder, och på så sätt få sina resor betalda eller i bästa fall få lite sidoinkomster

Last edited:
Som de andra säger är de nog ganska svårt att leva på de, men köra de som syssla på sidan om jobb funkar ju utmärkt.

En ganska känd är ju M13 som kör turer i taiwan:
http://www.youtube.com/user/13mordeth

Tror nog han tjänar måttligt bra ivf :)
+ att han säljer videon som premium tjänst som man kan titta på.

Back