Motorbytet fortskrider...

luka

Vaddå trasigt!? Jag har inte gjort nåt!
Gick med
4 Jan 2004
Hoj
Suzuki GSX750F -95 hybRid
Tjena!!

Som en del kanse läst om innan så håller jag på att byta motor på min Suzuki GSX750F till en GSXR motor pga av haveri på den gamla! Har fått nycket hjälp härigenom, tack Brink och ni andra! Men behöver nu ytterligare ett tips! Har plockar bort den gamla och ska snart lyfta i den nya motorn, men det är en sak som oroar mig! Kopplingen sitter inte på samma sida på motorerna! På den gamla stter den på vänster sida och är av "moped" typ, alltså går ned i motorkåpan och en mekanism bakom kåpan trycker in en "pigg" som påverkar lammelerna. På den nya sitter den på höger sida och är av "hävarmstyp", alltså bara en räfflad pinne som sticker upp från motorn som man sätter en hävarm på, typ samma system som växelspaken. Frågan nu då! Några tips om att få ihop den? Är det kanske enklast att köpa en begagnad komplett vajer med hölje och fästen + armen, eller kan man "fulmeka" nåt bra? andersbrink har säkert erfarenheter, share your wisdom man! :Bugar

Luka

luka skrev:
... Är det kanske enklast att köpa en begagnad komplett vajer med hölje och fästen + armen, eller kan man "fulmeka" nåt bra? ...
Heter iofs inte Anders med svarar ändå. :)

Jag har inte hundra koll på hur bitarna ser ut men tycker det låter som om det skulle gå att lösa. Kan du inte bara dra över din gamla vajer till andra sidan? Eller blir den för kort då? I så fall skulle jag nog satsa på att skaffa en beg vajer med tbh. Händelsevis tror jag en sån ligger nånstans i mitt garage. Det kanske kan vara nåt? :)

Men som sagt, börja med att kolla om du kan flytta över vajern till andra sidan.

Det är väl hydraliskkoppling på GSXR-motorerna om jag inte missminner mig.

luka skrev:
Tjena!!

Som en del kanse läst om innan så håller jag på att byta motor på min Suzuki GSX750F till en GSXR motor pga av haveri på den gamla! Har fått nycket hjälp härigenom, tack Brink och ni andra! Men behöver nu ytterligare ett tips! Har plockar bort den gamla och ska snart lyfta i den nya motorn, men det är en sak som oroar mig! Kopplingen sitter inte på samma sida på motorerna! På den gamla stter den på vänster sida och är av "moped" typ, alltså går ned i motorkåpan och en mekanism bakom kåpan trycker in en "pigg" som påverkar lammelerna. På den nya sitter den på höger sida och är av "hävarmstyp", alltså bara en räfflad pinne som sticker upp från motorn som man sätter en hävarm på, typ samma system som växelspaken. Frågan nu då! Några tips om att få ihop den? Är det kanske enklast att köpa en begagnad komplett vajer med hölje och fästen + armen, eller kan man "fulmeka" nåt bra? andersbrink har säkert erfarenheter, share your wisdom man! :Bugar

Luka

GSX750F har mest troligt hydraliskt manövrering av koppling och GSXR motorn har mekanisk manövrering av koppling. Jag är nästan säker på att det går att flytta över kopplingsmekanismen från Fén till R-motorn. Du måste öppna kopplingskåpan och låna lite delar från kopplingen på F-motorn du måste oxå låna kopplingskåpan. Om det inte funkar så är läge för att köpa begagnad komplett vajer med hölje och fästen + armen av någon tex mig. Jag har det liggande i garaget, Pmá om du är intresserad.

Tevligt med snabba svar! Mig veteligen så är det inte hydralisk på någon av motorerna, inte min benämning på hudralisk i alla fall! Det är vajerburet på bägge motorerna ända ner till motorn, sen hur det ser ut i motorn vet jag ju inte! Ska prova att flytta över så mycket jag kan, annars hör jag av mig till er om att köpa i alla fall "armen" till GSXR motorn!

Tackar!

luka skrev:
Tevligt med snabba svar! Mig veteligen så är det inte hydralisk på någon av motorerna, inte min benämning på hudralisk i alla fall! Det är vajerburet på bägge motorerna ända ner till motorn, sen hur det ser ut i motorn vet jag ju inte! Ska prova att flytta över så mycket jag kan, annars hör jag av mig till er om att köpa i alla fall "armen" till GSXR motorn!

Tackar!

Ok det är möjligt att det vajer på F-motorn oxå, då har den en liknande konstruktion som GSXR 750 96-. Jag hävdar fortfarande att prylarna bör gå att flytta över mellan motorerna.

gixxer_1255 skrev:
Ok det är möjligt att det vajer på F-motorn oxå, då har den en liknande konstruktion som GSXR 750 96-. Jag hävdar fortfarande att prylarna bör gå att flytta över mellan motorerna.

Kanske ska göra vissa förtydliganden: GSXF'en som jag plocklar i en ny motor i är från -96, motorn som jag plockar i, från en GSXR, är från -89. Kanske har missat att skriva det innan...

Har i alla fall plockat i den nya motorn nu, efter mycket måda och STOOOORT besvär! passar som en smäck! Men problemet med kopplingen återstår ännu! Skickar med ett par bilder här nu!

Bild 1: Kopplingen på F motorn, pilen visar var vajen går ned i kåpan. Bakom kåpan sitter mekanisken som påverkar lamellerna!

Bild 2: Kopplingen på R motorn, man ser "piggen" där hävarmen ska monteras samt fästet där vajern sätts fast.

Bild 3: Nytt problem. Får man dit "hävarmen" med motorn monterad i ramen? Ser lite tajt ut om man säger så... Avvaktar nu med slutmonteringen av motorn tills jag vet säkert att man får dit skiten sen!

Bifogat

• GSXF-Koppling.jpg
    GSXF-Koppling.jpg
    47.2 KB · Visningar: 105
  • GSXR-Koppling.jpg
    GSXR-Koppling.jpg
    48 KB · Visningar: 93
  • GSXR-Monterad.jpg
    GSXR-Monterad.jpg
    52.7 KB · Visningar: 96
Du får väl lossa motorn igen och montera en hävarm som är till den nya
motorn. Ny kopplingsvajer som passar, där kan det väl skilja på den totala längden om den är till en annan hoj.

Om du vill använda GSX750Féns kopplings arrangemang så går det nog att flytta över allt från F-motorn till R-motorn. Jag har sett en liknade motorbyte, GSF600 Bandit som fick en GSXR 750 89 motor. Banditen har samma kopplings arrangemang som Fén. GSXR 750 85-87 hade kopplings arrangemanget på vänster sida (hydraliskt iofs)och GSXR 750 88-91 hade den på höger. Dom med det på vänster sida trycker med en stång genom motorn på insidan av locket till kopplingen. Dom med kopplings arrangemanget på höger sida drar med hjälp av en kuggstång i locket till kopplingen. Dom båda systemen är utbytbara mot varandra. Jag är nästan säker.

Last edited:
Ett litet problem med det där är ju att stången som går från vänster sida in genom lagerkoppen på växelaxeln, det hålet finns inte på lagerkoppen på dom motorer som har kopplingen på höger sida. Men kopparna går att flytta över mellan axlarna, men då får man ju klyva motorn...så skaffa armen och vajer som passar på '89:a motorn.

Wibbe skrev:
Ett litet problem med det där är ju att stången som går från vänster sida in genom lagerkoppen på växelaxeln, det hålet finns inte på lagerkoppen på dom motorer som har kopplingen på höger sida. Men kopparna går att flytta över mellan axlarna, men då får man ju klyva motorn...så skaffa armen och vajer som passar på '89:a motorn.

Kan det var så j...ligt, då fick man lära sig nåt nytt.

Kopplingen från en Rw750 ser precis lika ut. Leta efter en sån komplett med arm och vajjer så löser det sig.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...