Motorbyte - Yamaha YZF 750r - svårt?

För att kolla spelet så är det enda specialverktyg du behöver ett bladmått. Det är gjort på nån timme. Måste du justera ventilspelet, d.v.s. shimsa om ventilerna, så tar det dock några timmar extra eftersom du måste lyfta kamaxlarna och sen få dit dem på rätt sätt igen. Då krävs det förutom rätt shims även en momentnyckel som kan justeras till 10 nm. Ge dig inte på de här projekten utan verkstadshandboken.

Minns inte. Men det spelar o andra sidan ingen roll för dig heller då du ska koppla in EXUP-en. :)
Följ instruktionen i verkstadshandboken även här så du justerar vajrarna rätt.

Det blir kanske ett projekt för en solig sommardag isåfall, både detta med ventilspelet och exupen. Lånade farsans garage, har tyvärr inget eget och nu är lånetiden slut för denna gången. :hej

Ska köpa biltemaolja och glykol idag och prova starta upp (har inte haft tid så den har stått i nån vecka). Sen ska jag låta den gå ett tag, kanske köra några mil (om den nu startar) och sen tömma ur oljan och hälla i ny. Känns nästan som ett mirakel om den startade på nåt vis när man själv, med tummen mitt i hand, varit där och pillat och trixat.

Vill återigen passa på att tacka Killawife och G-man för dom utförliga svaren jag fått i tråden, hoppas ni får en fin mc-sommar med många problemfria mil! :yoparty :)

Filma första uppstarten och lägg upp här vet jag! :tummenupp

Bra idee men för sent tyvärr. men hade nån verkligen velat sett det eländet? :hihi Den gick igång med startspray iallafall
och det droppade lite vatten om den men tror det har slutat nu efter vissa smärre justeringar på slangklämmor.
Sen hade jag i ny bensin, den andra var väl ett år gammal och då genast gick den bättre. Tyvärr är det något strul med dom gamla förgasarna som gör att gasen hänger sig i någon sekund och tomgången kan ibland gå upp och ner. Men motorn verkar funka iallafall :banana

Bra idee men för sent tyvärr. men hade nån verkligen velat sett det eländet? :hihi Den gick igång med startspray iallafall
och det droppade lite vatten om den men tror det har slutat nu efter vissa smärre justeringar på slangklämmor.
Sen hade jag i ny bensin, den andra var väl ett år gammal och då genast gick den bättre. Tyvärr är det något strul med dom gamla förgasarna som gör att gasen hänger sig i någon sekund och tomgången kan ibland gå upp och ner. Men motorn verkar funka iallafall :banana

Töm alltid förgasarna varje höst inför vinterförvaringen. Lyft bort tanken. Låt hojen gå tills den dör och sen tömmer du ut de sista matskedarna manuellt genom att öppna dräneringen på varje förknasare. Sen tankar du i ny soppa varje vår så ska du se att hojen hostar igång snällt.

Bensin är färskvara som bryts ner. Det i sin tur leder till avlagringar o skit i förgasarna som till slut gör sig påmind genom att hojen går pissigt.

Då är det liv i liket! Skönt att höra att det gick bra.

Då är det liv i liket! Skönt att höra att det gick bra.

japp! :hihi Tog en tur idag och testade varva ur den lite. Man tänker att den ska explodera eller dö när som helst, skulle nog inte våga åka några längre sträckor med den än. Tycker det är riktigt bra drag trots att exupen är ur, men jag är ju van med min gamla 600 från 80-talet så kanske beror på det. Men kör lugnt såhär i början, har nog inte gasat över 7-8000 rpm. Har gjort två oljebyten med billig biltemaolja bara för att vara på den säkra sidan och rensa ut lite skit. Ettans växel dunkar i så det skakar i motorn, kanske beror det på att motorn har legat länge utan att användas? Hoppas det försvinner med en tids körning.

Den kanske inte kopplar ur ordentligt? Du behöver nog lufta kopplingen och fylla på lite vätska om du inte gjort det. Man gör precis som med bromsen. Men det brukar klonka lite när man lägger i ettan. Det är viss skillnad på denna och en 80-tals 600. Nästan dubbla effekten.

Ok ska testa det. Tomgången ligger ju och irriterar på 3000rpm när motorn blivit varm - då har jag märkt att ettan klonkar i som hårdast. Ligger den på lägre varv så låter det normalt när ettan läggs i.

Körde en tur på ca 10 mil idag och noterar ett vinande ljud, låter nästan som ett flygplan eller liknande det liksom viner från motorn. Ventilerna kanske? Ska testa byta från mineralolja till del eller helsyntet och se om det blir bättre. En annan konstig grej är att när jag ligger och puttrar i 50 km/h på ca 3000 varv så märks tendenser till en hackig och ryckande gång, undrar om det kan vara motorn eller kanske att kedjan måste spännas eller drivpaket kasst?

Ok ska testa det. Tomgången ligger ju och irriterar på 3000rpm när motorn blivit varm - då har jag märkt att ettan klonkar i som hårdast. Ligger den på lägre varv så låter det normalt när ettan läggs i.

Körde en tur på ca 10 mil idag och noterar ett vinande ljud, låter nästan som ett flygplan eller liknande det liksom viner från motorn. Ventilerna kanske? Ska testa byta från mineralolja till del eller helsyntet och se om det blir bättre. En annan konstig grej är att när jag ligger och puttrar i 50 km/h på ca 3000 varv så märks tendenser till en hackig och ryckande gång, undrar om det kan vara motorn eller kanske att kedjan måste spännas eller drivpaket kasst?

Om tomgången är på 3000 är något fel. Om det inte hjälper med att sänka på tomgångsskruven så kanske du klämt chokevajern vid monteringen så den inte löper fritt på returen.

Om det viner när du kör borde du snarast kolla så att kedjan inte är för hårt spänd. Det sliter i.s.f. kraftigt på lagret på utgående axeln - och det vill du inte sabba! Ventiler knackar snarare än viner.

Jag tror inte att den där motorn var tänkt att gå på mineralolja. Det är visserligen en gammal genesisspis i grunden, och i mitten på 80-talet fanns ju nästan bara mineral, men jag skulle ändå rekommendera dig till att köra med helsyntet. Eller varför inte helt enkelt följa råden i instruktionsboken?

Hackig o ryckig gång kan bero på att en länk i kedjan kärvar. När rengjorde du o servade kedjan senast? Kolla så att alla länkar rör sig lätt. Vilket sorts kedjelås satt på kedjan när du öppnade kedjan? Var den nitad eller satt det ett öppningsbart kedjelås?

Eller valde du att använda drevet som satt på utbytesmotorn när den levererades? Det drevet är med största sannlikhet inte kompatibelt med din kedja och bakdrev. De är olika slitna och skall inte användas tillsammans.

Det rekommenderas faktiskt från Yamaha att köra på mineralolja men många kör på hel eller delsyntet och upplever att motorn drar mindre olja då. Jag kör själv på helsyntet.

Om tomgången är på 3000 är något fel. Om det inte hjälper med att sänka på tomgångsskruven så kanske du klämt chokevajern vid monteringen så den inte löper fritt på returen.

Om det viner när du kör borde du snarast kolla så att kedjan inte är för hårt spänd. Det sliter i.s.f. kraftigt på lagret på utgående axeln - och det vill du inte sabba! Ventiler knackar snarare än viner.

Jag tror inte att den där motorn var tänkt att gå på mineralolja. Det är visserligen en gammal genesisspis i grunden, och i mitten på 80-talet fanns ju nästan bara mineral, men jag skulle ändå rekommendera dig till att köra med helsyntet. Eller varför inte helt enkelt följa råden i instruktionsboken?

Hackig o ryckig gång kan bero på att en länk i kedjan kärvar. När rengjorde du o servade kedjan senast? Kolla så att alla länkar rör sig lätt. Vilket sorts kedjelås satt på kedjan när du öppnade kedjan? Var den nitad eller satt det ett öppningsbart kedjelås?

Eller valde du att använda drevet som satt på utbytesmotorn när den levererades? Det drevet är med största sannlikhet inte kompatibelt med din kedja och bakdrev. De är olika slitna och skall inte användas tillsammans.

Är inte säker men tror att just mitt tomgångsproblem har med dom gamla förgasarna att göra som satt på redan på den gamla motorn eftersom felet med tomgången fanns redan då. Men ska ändå kolla så att inte choke-vajern ligger klämd som du sa, bara för säkerhets skull.

Det vinande ljudet låter som det kommer framifrån, skumt. Kedjan är nog med mitt ögonmått mätt inte för hårt spänd, den var hårdare spänd innan faktiskt. Men slarvade och borde ha kollat i boken och mätt korrekt som det ska vara. Testade med drevet som satt på nya motorn men det passade ju inte alls, det var som det var för litet även fast antalet kuggar var identiskt. Däremot är framdrevet slitet och behöver bytas tror jag. Det hade "vassa höga kuggar", kedjan är nitad för jag kunde inte hitta något lås och då jag inte hade verktyg att ta isär den så lyckades jag kränga på den med hårdhänt behandling. :död kanske inte så bra att göra så?

Hade det rört sig om en motorcykel med ett högre värde hade jag lämnat in den för översyn och bett dom fixa tomgången men det känns som det kan skena iväg med pengar kanske?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman