Motorbyte - Yamaha YZF 750r - svårt?

jappsåkarn

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2011
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha YZF 750r -97
Tjenare :) Hann med två åk förra sommaren efter jag köpt den, sen skar den. Ska antingen skrota den eller sätta i en begagnad motor men lutar åt det senare. Jag undrar hur pass svårt det är för en nybörjare att ta ur och sätta i en ny motor? Jag är inget tekniskt geni som många av er här inne, men skruvade väl en del på moppen när man va yngre.

Behövs specialverktyg?

Vad i processen är svårast, trixigast? Finns det någon guide, kanske på nätet eller på sporthoj, som på ett pedagogiskt och enkelt sätt visar vad man ska tänka på, kanske nån slags "steg för steg" beskrivning för en idiot som en själv? :dummer Eller är det så lätt som det låter på en del "bara å slänga i en ny motor", det låter lätt. Men vill för säkerhetsskull höra mig för lite här först.

Passar alla årsmodeller motorer på YZF 750r?

någon som har nå allmänna tips eller råd? En lyft lär behövas va?
 
Om du bara ska lyfta ur den gamla motorn och sätta i den nya så är det inget svårt. Alla yzf750 har samma motor, endast detaljer skiljer på SP:n. Du kan även använda motorn från FZR1000 91-95 och thunderace motorn, dessa är nästan identiska med 750 motorn men ett motorfäste måste göras om samt luftintaget. Dessa har mycket mer vrid och effekt.

Det som är viktigast när man gör sånt här är att man är nogrann samt märker upp allt så att man vet vart saker ska sitta när man monterar ihop den sen. Du bör även skaffa en verkstadsmanual så du vet var alla skruvar och annat sitter. Man måste inte ha en lyft, det går att göra jobbet utan om man är två starka karlar men annars funkar en motorlyft för bil utmärkt, eller en talja som sitter i en balk i taket.
Du kan hitta lite mer info på olika fzr forum och på youtube.
 
Tack för svaret Killawife! Tror jag hoppar över att sätta i större motor dock, verkar lite svårt med fästena, antar man måste svetsa och hålla på? Sen har jag en verkstadshandbok men tror inte det finns sprängskisser i den, men jag kan ha fel.

Funderar på att fotografera hur delarna och skruvarna sitter och lägga dom i olika plastpåsar som jag märker upp. antar det är mycket småsaker som ska av. Sen räknar jag med att det nog kommer ta några dagar och förhoppningsvis startar pärlan och sommaren är räddad. :)
 
Man behöver inte svetsa fästen utan gör bara distanser som skruvas fast, en på varje sida, olika beroende på vad man väljer. Det kian ju vara värt att tänka på detta då det är vanligare med 1000cc motorer än 750cc motorer i bra skick.

Ja det låter vettigt med sorteringen. Det är rätt mycket slangar och kablar också att hålla reda på.
 
Ok, tack för tipset om Thunderacemotorn. Kände dock att det kanske blir krångligt för en amatör som mig... Köpte tillslut en originalmotor på skroten och efter timtal av svett och slit och med ryggen krökt som en ostbåge är man snart i färd med att starta upp schabraket och kanske är det bäst att ha en brandsläckare i beredskap ifall den tuttar eld :glömdet :D

Jag antar att mätarställningen på motorer man köper på skroten är total bluff eller? Känns nästan som det måste finnas nån hake, den var så billig. Får väl se hur länge den håller.

Fick lite problem med exupvajern, den räckte inte ända ner!? :confused: Drog den mellan motorn och baksvingen. På nåt vis borde den gå att dra så den räcker ända ner men jag var trött och less så bestämde mig för att koppla bort den helt så jag drog en ståltråd därnere och låste den på "klockan två". och där hoppas jag att den stannar.

Sen trodde jag ett tag att kåpan till framdrevet (som jag inte fick med motorn utan använde det gamla) var sönderslaget, det där runda hålet som kopplingsvajern går in i såg trasigt ut och tänkte om det var därför den gamla motorn börjat läcka olja? Förstår inte riktigt vad den där pinnen som går in i motorn gör, trycks den in när man kopplar eller? Om någon som vet vill svara. :) Lessen om jag ställer dumma frågor.
 
Om skroten är en seriös firma så har de fört register på sakerna, där bör miltalet noteras. Jag tror att du kan vara ganska lugn i ärlighetens namn.
 
Ok, tack för tipset om Thunderacemotorn. Kände dock att det kanske blir krångligt för en amatör som mig... Köpte tillslut en originalmotor på skroten och efter timtal av svett och slit och med ryggen krökt som en ostbåge är man snart i färd med att starta upp schabraket och kanske är det bäst att ha en brandsläckare i beredskap ifall den tuttar eld :glömdet :D

Jag antar att mätarställningen på motorer man köper på skroten är total bluff eller? Känns nästan som det måste finnas nån hake, den var så billig. Får väl se hur länge den håller.

Fick lite problem med exupvajern, den räckte inte ända ner!? :confused: Drog den mellan motorn och baksvingen. På nåt vis borde den gå att dra så den räcker ända ner men jag var trött och less så bestämde mig för att koppla bort den helt så jag drog en ståltråd därnere och låste den på "klockan två". och där hoppas jag att den stannar.

Sen trodde jag ett tag att kåpan till framdrevet (som jag inte fick med motorn utan använde det gamla) var sönderslaget, det där runda hålet som kopplingsvajern går in i såg trasigt ut och tänkte om det var därför den gamla motorn börjat läcka olja? Förstår inte riktigt vad den där pinnen som går in i motorn gör, trycks den in när man kopplar eller? Om någon som vet vill svara. :) Lessen om jag ställer dumma frågor.


Skroten lämnar garanti på alla delar man köper så de brukar vara ganska noga med miltalet faktiskt. Det är ju två exupvajrar, de är olika långa. Om vajern inte räcker så kan du flytta servomotorn lite bara. Den sitter skruvad med två bultar så gör en liten platta som flyttar den dit du vill ha den. Tänk på att tanken går ner där bara så den inte hamnar ivägen. Det går bra att köra med låst EXUP annars, men servon måste vara kopplad till el annars får du en felkod och hojen går inte så bra.
Kopplingsvajer finns ingen på YZF 750, den har hydraulisk koppling. Det sitter en hydrauliskt påverkad slavcylinder skruvad i sidan av kopplingskåpan(den runda svarta). När man trycker på spaken så trycker kolven i slavcylindern på pinnen som går in i motorn och den i sin tur trycker på kopplingskorgen så att den kopplar ur.
Det ska inte kunna läcka olja från motorn där då "pinnen" går i en separerad kanal.
 
Ok, tack för tipset om Thunderacemotorn. Kände dock att det kanske blir krångligt för en amatör som mig... Köpte tillslut en originalmotor på skroten och efter timtal av svett och slit och med ryggen krökt som en ostbåge är man snart i färd med att starta upp schabraket och kanske är det bäst att ha en brandsläckare i beredskap ifall den tuttar eld :glömdet :D

Att ställa motorn på en vanlig upp-ner-vänd drickaback och sen dra in den under ramen brukar funka rätt så smidigt. Lägg ett bar brädlappar på backen så håller den garanterat.

Jag antar att mätarställningen på motorer man köper på skroten är total bluff eller? Känns nästan som det måste finnas nån hake, den var så billig. Får väl se hur länge den håller.

Vore jag du skulle jag kolla ventilspelet nu när det är tämligen lättillgängligt. Att kolla är gjort på nån timme och sen kan du känna ett visst lugn rörande det i.a.f. Som du själv var inne på. Köper man en morot från skroten så kan man aldrig vara riktigt säker...

Fick lite problem med exupvajern, den räckte inte ända ner!? :confused: Drog den mellan motorn och baksvingen. På nåt vis borde den gå att dra så den räcker ända ner men jag var trött och less så bestämde mig för att koppla bort den helt så jag drog en ståltråd därnere och låste den på "klockan två". och där hoppas jag att den stannar.

Du var nog väldigt trött o less när du lyckades övertala dig själv om att det där var en bra idé... :)

På vajrarna har du justerskruvar som du kan slacka på vid behov. Dessa vajrar sitter hårt spända så jag är inte förvånad över att det kan vara svårt (omöjligt?) att få dit dem utan att slacka på spänningen. Smörj gärna vajrarna med några droppar olja uppe vid justeringen så håller de längre.

Att köra dessa motorer utan exup när prylarna sitter där och faktiskt fungerar är på ren svenska bara dumt för 99% av alla förare.

Sen trodde jag ett tag att kåpan till framdrevet (som jag inte fick med motorn utan använde det gamla) var sönderslaget, det där runda hålet som kopplingsvajern går in i såg trasigt ut och tänkte om det var därför den gamla motorn börjat läcka olja? Förstår inte riktigt vad den där pinnen som går in i motorn gör, trycks den in när man kopplar eller? Om någon som vet vill svara. :) Lessen om jag ställer dumma frågor.

Har du ett läckage i den där regionen så kan det vara packningen till kopplingens hydralcylinder som lagt av. Då kan det läcka ut bromsvätska där nere. (kopplingen använder samma sorts bromsvätska som bromsoken använder.) Kopplingen måste m.a.o. luftas på samma sätt som bromsar för maximal verkan på dessa motorer.

Tänk på att skroten med största sannolikhet levererat motorn utan olja så se till att hälla i det innan uppstart. Byt oljefiltret samtidigt så vet du att det också är gjort efter millenieskiftet.
 
Skroten lämnar garanti på alla delar man köper så de brukar vara ganska noga med miltalet faktiskt. Det är ju två exupvajrar, de är olika långa. Om vajern inte räcker så kan du flytta servomotorn lite bara. Den sitter skruvad med två bultar så gör en liten platta som flyttar den dit du vill ha den. Tänk på att tanken går ner där bara så den inte hamnar ivägen. Det går bra att köra med låst EXUP annars, men servon måste vara kopplad till el annars får du en felkod och hojen går inte så bra.
Kopplingsvajer finns ingen på YZF 750, den har hydraulisk koppling. Det sitter en hydrauliskt påverkad slavcylinder skruvad i sidan av kopplingskåpan(den runda svarta). När man trycker på spaken så trycker kolven i slavcylindern på pinnen som går in i motorn och den i sin tur trycker på kopplingskorgen så att den kopplar ur.
Det ska inte kunna läcka olja från motorn där då "pinnen" går i en separerad kanal.

Ok tackar. Intressant att veta! :tummenupp
 
G-man, jag har tyvärr redan satt i motorn så får kolla ventilspelet nån annan gång antar jag. och tack för tipset om drickabacken, ska testa det nästa gång. Jag höll på med spännband och trixade.

Angående exup-vajrarna så ska jag försöka samla kraft och försöka få dom att passa, ska se om jag kan göra som du skrev och slacka på dom eller som Killawife skrev att flytta exup-motorn en bit. Tycker dom kunde ha gjort kablarna lite längre. :huvet Man missar mycket bottendrag utan den inkopllad väl?

Dom gjorde en felsökning på den gamla motorn på verkstaden förra året. Kommer inte ihåg exakt vart dom sa att oljeläckan var, men någon klåfingrig ägare innan mig hade gjort en lagning med silikon (!?) tror ja det va eller om det var nåt annat och det hade släppt den dagen då jag lämnade ett tre kilometer långt oljespår efter mig på landsvägen. Då jag såg att oljelampan börjat lysa fanns det turligt nog en mack som jag svängde in på men oturligt nog var det för sent - motorn var trasig. Hela baksvingen och bakdäcket var neroljat och det var kanske tur jag inte sladdaqde av vägen egentligen. :confused:


Sen undrar jag en annan sak om nån har lust att svara; jo, till vänster på förgasarbryggan sitter det en slang som jag tror går in rakt upp i tanken, vad är det till för?

Jag antar att den tjocka slangen i mitten på förgasarbryggan ska in i manicken (nån slags bränslepump?) längst ner på tanken och att det är till för bensinen? Finns det alltså två bensinkablar? Tänkte när jag drog bort dom vid demonteringen att "äääh det där kommer man väl ihåg" så struntade i att märka upp dom.
 
Slangen som sitter i mitten precis under gasvajerns infästning är bränsleslangen. Den går till bränslekranen. Sen finns det två slangar till som går till tanken. En liten smal som kommrr ifrån insuget. Det är en vaccumslang som slår av och på bränslekranen. Den sitter på den lilla anslutningen bredvid bränsleslangen.
Sen går det en slang mellan Luftfilterboxen och tanken. Det är en luftningsslang.

Utan EXUP går hojen som vanligt över 5000 varv men tappar rätt mycket i botten. Jag har kört både med och utan EXUP och skulle inte välja att köra utan. Man är där nere och blöddrar rätt ofta.
 
G-man, jag har tyvärr redan satt i motorn så får kolla ventilspelet nån annan gång antar jag.

Det spelar ju inte en så där jättestor roll om motorn sitter i ramen eller ej. Det viktigaste i sammanhanget är avsaknad av tank, luftburk, tändspolar och kylare ovanför ventilkåpan. Hur många mil ska motorn ha gått enligt skroten? Serviceintervallet på ventiler på genesismotorer är 4200 mil.

Utan EXUP går hojen som vanligt över 5000 varv men tappar rätt mycket i botten. Jag har kört både med och utan EXUP och skulle inte välja att köra utan. Man är där nere och blöddrar rätt ofta.

Helt utan EXUP beter sig hojen som ovan - ja. Men om man får för sig att koppla bort EXUP-en utan att se till att ventilen är öppen, eller att en vajer går av, så kan hojen bete sig helt annorllunda. Jag lämnade en gång in Thundern på verkstan för service. När jag fick tillbaka den hade de varit där o pillat på EXUP-vajrarna så ventilen inte öppnade riktigt. Konsekvensen blev att hästarna inte kommer ur stallet och det kändes som att hojen förlorade närmare halva effekten.
 
Ja det stämmer, jag tro min har det problemet nu, måste kolla på det. Jag räknar dock "koppla ur EXUP" som att man låser den i öppet läge. Jag testade faktiskt att helt plocka bort ventilen och plugga hålet med en bult. Det var inge bra. Det dånar mycket mer samt att hojen blir helt orkeslös i botten. Gick bra på topp dock med härligt ljud.
 
När vi ändå är inne på YZF motorn, hur gör ni andra när ni ska byta tändstift? Jag brukar ta bort tanken, luftfilterboxen, tändspolarna, osv. men tycker det känns jävligt omständigt för att komma åt tändstiften. finns det något bättre sätt?
 
När vi ändå är inne på YZF motorn, hur gör ni andra när ni ska byta tändstift? Jag brukar ta bort tanken, luftfilterboxen, tändspolarna, osv. men tycker det känns jävligt omständigt för att komma åt tändstiften. finns det något bättre sätt?

Ett annat alternativ är att ta bort kåporna, släppa kylarns nedre fästen helt och lossa lite på skruvarna upptill och så vickar du bara fram kylarn lite. Visst blir det lite mickligare att komma åt, men det går. :)
 
När vi ändå är inne på YZF motorn, hur gör ni andra när ni ska byta tändstift? Jag brukar ta bort tanken, luftfilterboxen, tändspolarna, osv. men tycker det känns jävligt omständigt för att komma åt tändstiften. finns det något bättre sätt?


Så gör jag. Har iofs bara gjort det en gång och tänker aldrig göra det igen. inte för att det var jobbigt utan för att jag satte i Iridiumstift. Det hjälpte väldigt mycket att ha en ledad tändstiftnyckel märkte jag.
 
Slangen som sitter i mitten precis under gasvajerns infästning är bränsleslangen. Den går till bränslekranen. Sen finns det två slangar till som går till tanken. En liten smal som kommrr ifrån insuget. Det är en vaccumslang som slår av och på bränslekranen. Den sitter på den lilla anslutningen bredvid bränsleslangen.
Sen går det en slang mellan Luftfilterboxen och tanken. Det är en luftningsslang.

Utan EXUP går hojen som vanligt över 5000 varv men tappar rätt mycket i botten. Jag har kört både med och utan EXUP och skulle inte välja att köra utan. Man är där nere och blöddrar rätt ofta.

Aha ok. Tror jag kopplat fel då. Hade två slangar; bränsleslangen sitter där den ska in i bränslekranen som du skriver. Sen den från insuget (med insuget menar du längst till vänster vid förgasarna?) går inte in i bränslekranen under bränsleslangen utan rakt upp i tanken, då satt jag den fel - där ska alltså den från luftfilterboxen sitta, om jag förstått dig rätt. :)

nej, ska nog försöka få dit exup-vajrarna då, det verkar bäst.
 
Det spelar ju inte en så där jättestor roll om motorn sitter i ramen eller ej. Det viktigaste i sammanhanget är avsaknad av tank, luftburk, tändspolar och kylare ovanför ventilkåpan. Hur många mil ska motorn ha gått enligt skroten? Serviceintervallet på ventiler på genesismotorer är 4200 mil.



Helt utan EXUP beter sig hojen som ovan - ja. Men om man får för sig att koppla bort EXUP-en utan att se till att ventilen är öppen, eller att en vajer går av, så kan hojen bete sig helt annorllunda. Jag lämnade en gång in Thundern på verkstan för service. När jag fick tillbaka den hade de varit där o pillat på EXUP-vajrarna så ventilen inte öppnade riktigt. Konsekvensen blev att hästarna inte kommer ur stallet och det kändes som att hojen förlorade närmare halva effekten.

Motorn skulle ha gått lite under 2000 mil (vilket låter misstänkt lite med tanke på hur smutsig och använd den såg ut). Ska ta nån dag och kolla ventilspelet om det inte är för svårt.

Är "exup-spjället" helt öppet om man vrider max åt höger?
 
Motorn skulle ha gått lite under 2000 mil (vilket låter misstänkt lite med tanke på hur smutsig och använd den såg ut). Ska ta nån dag och kolla ventilspelet om det inte är för svårt.

För att kolla spelet så är det enda specialverktyg du behöver ett bladmått. Det är gjort på nån timme. Måste du justera ventilspelet, d.v.s. shimsa om ventilerna, så tar det dock några timmar extra eftersom du måste lyfta kamaxlarna och sen få dit dem på rätt sätt igen. Då krävs det förutom rätt shims även en momentnyckel som kan justeras till 10 nm. Ge dig inte på de här projekten utan verkstadshandboken.

Är "exup-spjället" helt öppet om man vrider max åt höger?

Minns inte. Men det spelar o andra sidan ingen roll för dig heller då du ska koppla in EXUP-en. :)
Följ instruktionen i verkstadshandboken även här så du justerar vajrarna rätt.
 
Aha ok. Tror jag kopplat fel då. Hade två slangar; bränsleslangen sitter där den ska in i bränslekranen som du skriver. Sen den från insuget (med insuget menar du längst till vänster vid förgasarna?) går inte in i bränslekranen under bränsleslangen utan rakt upp i tanken, då satt jag den fel - där ska alltså den från luftfilterboxen sitta, om jag förstått dig rätt. :)

nej, ska nog försöka få dit exup-vajrarna då, det verkar bäst.

Precis så.

Exupen är öppen när spjället står rakt upp. Mycket riktigt så vrider man medsols för att öppna ventilen. Det sitter en stopp som den tar i när den är i maxläge.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top