Motorbyte på Yamaha GTS1000.

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FZ1N-07. Sålda: FJR1300AE-14, R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Hej på er.

Farsan äger en 1993 års Yamaha GTS1000 ombyggd med sidvagn och har intresse av att eventuellt byta ut motorn i den. Anledningen är att originalmotorn "bara" har ca 100hk och upplevs som lite lam. Sidvagnen väger ju en del.

Han undrar om man kan placera en motor från t.ex. en nyare FJR1300 i chassiet och vad man måste tänka på vid en sådan operation. Kanske finns det en annan motor som skulle passa bättre?

Tacksam för all hjälp och tips. :hej

Mvh.

/S
 
Motor från thunderace 1000 borde funka rakt av. GTZ1000 har väl samma motor som FZR1000 och thunderacens maskin är väl en uppdaterad sådan..
 
Tack för hjälpen. Ska absolut kolla upp detta. :)
 
Thunderace har mindre vrid än GTS1000 så det är väl tveksamt om det är en så mycket bättre motor till ett sidvagnsekipage.

Jag har ca 20 hästar i mitt sidvagnsekipage och med tanke på fordonets egenskaper är det mer än nog för att utmana trafiksäkerheten. Behövs det mer är kanske en turbo det enklaste sättet?
 
Känns som vanlig "bonna"-trim skulle kunna ge mera än att byta motor.
Är det FZR-rova i den bör det ju finnas både Big Bore kit, andra kammar, portning, osv. tillgängligt..?
 
Snackat med farsan och han tackar för alla tips. Tyvärr är inte en trimning av just GTS-motorn aktuell pga. ålder och miltal. Han vill gärna behålla den original.
Såg också att det skiljer en del på vridet mellan thunderacen och GTS-motorn. Vi kikar vidare på detta så får vi se.

:) :tummenupp

//S.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top