motorbromsa med 125a?

Lingonpoeten

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Cbr 400 rr
tjena!

har en tzr 125 och jag undrar om det verkligen är bra att motorbromsa med den?
har nämligen hört att det inte är bra för motorn att motorbromsa med tvåtaktare... vad säger ni?




hörs!

___________________

ät lingon
 
hmm... sen undrar jag också hur man fixar till småbucklor i tanken...
hörde att det inte skulle vara så svårt med en limpistol och lite annat gojs men jag vet inte riktigt hur det går till... någon som vet?





______________

ät lingon'¨
 
Lingonpoeten skrev:
tjena!

har en tzr 125 och jag undrar om det verkligen är bra att motorbromsa med den?
har nämligen hört att det inte är bra för motorn att motorbromsa med tvåtaktare... vad säger ni?

ät lingon

Det skulle väl i så fall vara för att den får mindre bensin och olja trots att den går på högt varv, men jag har aldrig hört talats om nån som lyckats motorbromsa sönder nån hoj.
Kanske en gammal myt i stil med att det går att plocka ut strypningarna ur en moppe, köra med den ett tag och sen sätta i dom igen, detta påstods ge högre effekt än tidigare för att motorn "Körts in med trim". :D
 
Du ska ju alltid tänka på att det är en tvåtaktare du kör. Att motorbromsa ned för långa backar är ju ingen höjdare. Men att motorbromsa lite innan rödlysen är ju inga problem.
 
Poängen med att motorbromsa är ju det sköna ljudet :) ...som tyvärr saknas på 2-taktare.
 
berggren_martin skrev:
Poängen med att motorbromsa är ju det sköna ljudet :) ...som tyvärr saknas på 2-taktare.

:rolleyes:
Behövs juh inte motorbrommsa
för att få ett gött ljud! Skaffa en hoj
med goare motor bara :tummenupp

Ang motorbromsa med en tzr 125
så märkte inte jag några konstigheter
med det under de 4 åren jag hade en Tzr
(en 91:a)
 
Jonne_boy skrev:
motorbormsa med 125a?? ?? ?? :confused:

det e ju inte direkt så det händer något när man släpper gasen..
Det händer lika mycket som när du drar rullen bakåt :D
 
ReeD skrev:
:rolleyes:
Behövs juh inte motorbrommsa
för att få ett gött ljud! Skaffa en hoj
med goare motor bara :tummenupp

Va??? Påstår du att jag inte har en go motor ;)
Suveränt vrid och skönare ljud får man inte ur en rak 4:a. 114 kW toppeffekt orginal + borrning och helsystem är inte helt fel heller.
 
berggren_martin skrev:
Va??? Påstår du att jag inte har en go motor ;)
Suveränt vrid och skönare ljud får man inte ur en rak 4:a. 114 kW toppeffekt orginal + borrning och helsystem är inte helt fel heller.

okey motorn e juh go!
Inte så jag menade, en gixxer 1100
har väll en av de goaste motorerna!
Men radfyror är juh tyvärr kända för att
vara de tristaste ljudskaparna!

V-twin och én-stånka är det som gäller då!

:cool:
 
ReeD skrev:
okey motorn e juh go!
Inte så jag menade, en gixxer 1100
har väll en av de goaste motorerna!
Men radfyror är juh tyvärr kända för att
vara de tristaste ljudskaparna!

V-twin och én-stånka är det som gäller då!

:cool:

Jaja... ligger väl nåt i. Tänkt skaffa mig en twin den dagen jag har blivit gammal, skaffat lång grå hästsvans och zz-topskägg.
 
Inga problem att motorbromsa...blev nyfiken om det där med motorbromsa..på 125an vet jag hur det är så jag grävde fram min Pärla!! :D Ett stycke Cresent Compact :rock

...(undrar om det är nå soppa i den)..lyfter på sadeln och ruskar på bettan *klunk klunk* Ja py pan!! :crash Bökar igång den och BRÄNNER iväg... :rodnar RÅ PRESSAR DEN till en hastighet närmare 50km/h... :rolleyes: Skrattar lite åt effekten i den då det tog 3min att komma upp för vår backe :D ...glider på 3an (nu gäller det)...full koncentration..Koppla...Peta i 2an..Släpp sakta upp...iiIIIIIIIOOOOOOOWWWWWWWWWIIIIIIIIII!!!!!!!! :skrämd Sätter 20 dolares på att kolven titta ut ut avgas röret:P

125 går att motorbromsa med men INTE en Compact!!! :fakta
 
SimmPsi skrev:
Inga problem att motorbromsa...blev nyfiken om det där med motorbromsa..på 125an vet jag hur det är så jag grävde fram min Pärla!! :D Ett stycke Cresent Compact :rock

...(undrar om det är nå soppa i den)..lyfter på sadeln och ruskar på bettan *klunk klunk* Ja py pan!! :crash Bökar igång den och BRÄNNER iväg... :rodnar RÅ PRESSAR DEN till en hastighet närmare 50km/h... :rolleyes: Skrattar lite åt effekten i den då det tog 3min att komma upp för vår backe :D ...glider på 3an (nu gäller det)...full koncentration..Koppla...Peta i 2an..Släpp sakta upp...iiIIIIIIIOOOOOOOWWWWWWWWWIIIIIIIIII!!!!!!!! :skrämd Sätter 20 dolares på att kolven titta ut ut avgas röret:P

125 går att motorbromsa med men INTE en Compact!!! :fakta

misshandla en stackars compakt på det sättet :eek:
 
berggren_martin skrev:
Jaja... ligger väl nåt i. Tänkt skaffa mig en twin den dagen jag har blivit gammal, skaffat lång grå hästsvans och zz-topskägg.

Äh räcker med en parralell twin
typ yamaha trx!
Eller min jama SZR :)
 
2taktare som har separatoljesmörning ska klara motorbroms hur länge som helst i princip. Men motorer som får smörjningen via oljeblandad bensin får ingen smörjning vid motorbroms ==> inte att rekommendera. Har inget m cyl.volymen att göra.......
/u
 
Re: Re: motorbromsa med 125a?

Micke_Lindstrom skrev:
Det skulle väl i så fall vara för att den får mindre bensin och olja trots att den går på högt varv, men jag har aldrig hört talats om nån som lyckats motorbromsa sönder nån hoj.
Kanske en gammal myt i stil med att det går att plocka ut strypningarna ur en moppe, köra med den ett tag och sen sätta i dom igen, detta påstods ge högre effekt än tidigare för att motorn "Körts in med trim". :D

Min kompis eumoppe gick i 50, körde trimmat ett tag och satte dit pluggen igen och den gick i 80km/h.. :=)
 
ulf_lundin skrev:
2taktare som har separatoljesmörning ska klara motorbroms hur länge som helst i princip. Men motorer som får smörjningen via oljeblandad bensin får ingen smörjning vid motorbroms ==> inte att rekommendera. Har inget m cyl.volymen att göra.......
/u

Med separat olja så trycker den ju i mer olja ju mer man gasar. Dvs den får inte heller nån smörjning vid motorbromsning :hej
 
cRoC skrev:
Med separat olja så trycker den ju i mer olja ju mer man gasar. Dvs den får inte heller nån smörjning vid motorbromsning :hej

Vet inte hur det är med andra 2-taktare men jag tror min rd trycker in lika mycket olja som vid tomgång på avsläpp. Så visst smörjer det lite. Men jag vet inte om det finns någon 2-taktare med smörjning som styrs av varvet istället...
 
Det här med motorbromsningen överlåter jag till de mer kunniga. Men buckliga tankar har man fixat många gånger på gamal mopeder. Om följande sätt inte fungerar på din MC kan väl någon höjta till.
Iaf. Köp torkade ärter (kostar ingenting nästan). Gå hem. Ta bort tanken som ska vara tom på bensin. Fyll tanken HELT med ärterna. Häll på vatten helt upp och låt det svälla. BLUMP! Den där stora feta bucklan är borta! Rengör den noga och sätt tillbaka den. Klart!

*Edit* Självklart ska locket vara på då det sväller.
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top