motorbromsa med 125a?

Man of War skrev:
Det här med motorbromsningen överlåter jag till de mer kunniga. Men buckliga tankar har man fixat många gånger på gamal mopeder. Om följande sätt inte fungerar på din MC kan väl någon höjta till.
Iaf. Köp torkade ärter (kostar ingenting nästan). Gå hem. Ta bort tanken som ska vara tom på bensin. Fyll tanken HELT med ärterna. Häll på vatten helt upp och låt det svälla. BLUMP! Den där stora feta bucklan är borta! Rngör den noga och sätt tillbaka den. Klart!

De var ju också ett sätt..
 
Grejen är det att hela tanken kan få småbucklor av ärtorna. Ta bort bränsleslangen, blås genom slangen med kompressor. Så blåser man ut bucklorna, funkade för mig.
 
cRoC skrev:
Grejen är det att hela tanken kan få småbucklor av ärtorna. Ta bort bränsleslangen, blås genom slangen med kompressor. Så blåser man ut bucklorna, funkade för mig.

Bucklor av ärterna? Herregud vad görs tankarna av nuförtiden?
 
berggren_martin skrev:
Jaja... ligger väl nåt i. Tänkt skaffa mig en twin den dagen jag har blivit gammal, skaffat lång grå hästsvans och zz-topskägg.

En sån här då:
Musohome.jpg


fast hur får man in skägg och hästsvans i Rossi-krukan? :D

/göran - med 2 twinar i garaget
 
Man of War skrev:
Det här med motorbromsningen överlåter jag till de mer kunniga. Men buckliga tankar har man fixat många gånger på gamal mopeder. Om följande sätt inte fungerar på din MC kan väl någon höjta till.
Iaf. Köp torkade ärter (kostar ingenting nästan). Gå hem. Ta bort tanken som ska vara tom på bensin. Fyll tanken HELT med ärterna. Häll på vatten helt upp och låt det svälla. BLUMP! Den där stora feta bucklan är borta! Rengör den noga och sätt tillbaka den. Klart!

*Edit* Självklart ska locket vara på då det sväller.

hehe :)

någon som testat detta i realiteten ??

tänk om de sväller lite för mycket.....boom :skrämd

//M
 
...tänkte inte på det. Många ärtor blir det.
Hur många ärtor blir det?
 
cRoC skrev:
Med separat olja så trycker den ju i mer olja ju mer man gasar. Dvs den får inte heller nån smörjning vid motorbromsning :hej

Oljepumpen drivs av något. Jag har aldrig sett en elektrisk variant, utan enbart sådana som drivs av motorn. Då får du direkt att smörjningen beror på varvtalet. På RG:n så finns det ju även en vajer från gashandtaget som doserar oljemängden utöver drivningen.

Jag har svårt att tänka mig att de som designat oljepumpen har tagit omvägar för att se till att motorn inte får smörjning vid gasavsläpp. Jag är helt övertygad om att min hoj får lite oljestänk vid tomgång (dvs vid gasläge 0 och motorvarvtal 1000), och då får den ju ännu lite mer vid motorbroms (gasläge = 0) eftersom pumpen går fortare (proportionellt mot varvtalet).

Vad gäller att förre detta trimmade hojar går bättre... Nja... Nej.

/J
 
jag motorbromsar min 125:a ofta, fast då kombinerar jag det med den vanliga bromsen också...
 
cRoC skrev:
Med separat olja så trycker den ju i mer olja ju mer man gasar. Dvs den får inte heller nån smörjning vid motorbromsning :hej


rd 500 får lika mycke OBERONDE AV HUR MYCKE DU GASAR.....Den beror på VARVTALET,,,,,,

samma på
rd 350
tzr 250



tzr 125 vet jag inte men tror det är gjort likadant på den
 
Man of War skrev:
Det här med motorbromsningen överlåter jag till de mer kunniga. Men buckliga tankar har man fixat många gånger på gamal mopeder. Om följande sätt inte fungerar på din MC kan väl någon höjta till.
Iaf. Köp torkade ärter (kostar ingenting nästan). Gå hem. Ta bort tanken som ska vara tom på bensin. Fyll tanken HELT med ärterna. Häll på vatten helt upp och låt det svälla. BLUMP! Den där stora feta bucklan är borta! Rengör den noga och sätt tillbaka den. Klart!

*Edit* Självklart ska locket vara på då det sväller.

Hur fan får man ut alla ärtor sen?
Eller ska han köra på ärtsoppa??? :lol

Det är inte speciellt bra att motorbromsa en 2 taktare!
Och det ger ju inget heller!

Croc...Nej!!!!
 
Zackeman skrev:
Vet inte hur det är med andra 2-taktare men jag tror min rd trycker in lika mycket olja som vid tomgång på avsläpp. Så visst smörjer det lite. Men jag vet inte om det finns någon 2-taktare med smörjning som styrs av varvet istället...

oljepumpen styrs både av varv och gaspådrag
 
Jag bor på landet och har inga rödljusen att motorbromsa i :) men jag har tvära svängar och jag brukar först bara släppa gasen och låta den lugna sej lite och sen bara växla ned och släppa kopplingen... Funkar fint och inget har krånglat för mig...
På de hojar som jag har kollat på så har pumpen styrts av varvtalet...
Bara någon scooter som jag har sett har haft en dubbel vajer...
 
Svanen skrev:
Jag bor på landet och har inga rödljusen att motorbromsa i :) men jag har tvära svängar och jag brukar först bara släppa gasen och låta den lugna sej lite och sen bara växla ned och släppa kopplingen... Funkar fint och inget har krånglat för mig...
På de hojar som jag har kollat på så har pumpen styrts av varvtalet...
Bara någon scooter som jag har sett har haft en dubbel vajer...
Det brukar vara lungt om man gör det i liten skala!
TZR har dubbel vajer!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top