tycon1
nkka
Går det som sagt att ändra motorbromsen på en 2-takt? Hur och isåfall..något för den händige? 

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.

tycon1 skrev:Går det som sagt att ändra motorbromsen på en 2-takt? Hur och isåfall..något för den händige?![]()
cRoC skrev:Är väl inte särskilt nyttigt att motorbromsa med en 2-t utan separat oljesmörjning iallfall
priest skrev:nej kanske inte, men då har du iallafall oljan utspädd i bensinen
Det är väl ändå tvärtom?priest skrev:motorbromsa inte om du har separat oljetank, då får inte motorn nån olja, å då kan motorn rasa.. tråkigt
Robban_C skrev:Eller rättare sagt så kan du inte öka motorbromsen så som du själv vill. Men om du använder motorbroms titt som tätt så kommer du att få en herrejävlar motorbroms med tiden. Den dan motorn skär!![]()
cRoC skrev:Svar på frågan tycon?![]()
Mjölnaren skrev:Det är billagare att köpa nya bromsbackar/klotsar än att renovera motorn![]()
tycon1 skrev:men tomgången är ju alltid på och när den motorbromsar så saktar ju faktist motorn ner i varv, efter en redig "utvarvare" och på så sätt borde den ju inte nypa eller?
OLJEKYLD GSXR skrev:Problemet är att cykeln har varvet uppe fast den får ingen bensin eftersom trotteln är stängd. Slår du av från 10000 varv så blir det ju mycket varv+lite smörjning= mycket friktion, inte bra!
DumDum skrev:Lastbilar har alla möjliga sorters kul tillsatsbromsar. Nu snackar vi visserigen diesel här men är du lite händig så...........![]()
Volvo har något som kallas veb. Volvo engine brake, i korthet så funkar den så att en kompressor trycker tryckluft baklänges in i motorn och ökar på så sätt kompressionen till oanade höjder. Minns inte siffrorna men det var löjligt högt.
Edit. dumma mig det har ju självklart inget att göra med kompförhöjning. Not till migsjälv: Inte poste på forumet när jag har jobbat sedan 05:00 och hjärnan står stilla!
|
|
Motorsportsalongen i Örebro!
Jag tog en snabb avstickare... |
|
|
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort
Det är ingen lätt uppgift H... |
|
|
KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”
Rajiv Bajaj, 58, VD för den... |
|
|
Framtidens hjälmar är här!
Bland finesserna finns ljus... |
|
Öhlins, som under många år ... |
|
|
|
Bridgestone lanserar nytt sportdäck
Bridgestone har presenterat... |
|
|
Ny Suzuki-importör
Suzuki SV-7 GX var en av Su... |
|
|
Suzuki byter importör!
Suzuki SV-7 GX var en av Su... |
|
|
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil
Den traditionella finalbild... |
|
|
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024
Är din KTM bland dem som sk... |