tycon1
nkka
Går det som sagt att ändra motorbromsen på en 2-takt? Hur och isåfall..något för den händige? 

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.

tycon1 skrev:Går det som sagt att ändra motorbromsen på en 2-takt? Hur och isåfall..något för den händige?![]()
cRoC skrev:Är väl inte särskilt nyttigt att motorbromsa med en 2-t utan separat oljesmörjning iallfall
priest skrev:nej kanske inte, men då har du iallafall oljan utspädd i bensinen
Det är väl ändå tvärtom?priest skrev:motorbromsa inte om du har separat oljetank, då får inte motorn nån olja, å då kan motorn rasa.. tråkigt
Robban_C skrev:Eller rättare sagt så kan du inte öka motorbromsen så som du själv vill. Men om du använder motorbroms titt som tätt så kommer du att få en herrejävlar motorbroms med tiden. Den dan motorn skär!![]()
cRoC skrev:Svar på frågan tycon?![]()
Mjölnaren skrev:Det är billagare att köpa nya bromsbackar/klotsar än att renovera motorn![]()
tycon1 skrev:men tomgången är ju alltid på och när den motorbromsar så saktar ju faktist motorn ner i varv, efter en redig "utvarvare" och på så sätt borde den ju inte nypa eller?
OLJEKYLD GSXR skrev:Problemet är att cykeln har varvet uppe fast den får ingen bensin eftersom trotteln är stängd. Slår du av från 10000 varv så blir det ju mycket varv+lite smörjning= mycket friktion, inte bra!
DumDum skrev:Lastbilar har alla möjliga sorters kul tillsatsbromsar. Nu snackar vi visserigen diesel här men är du lite händig så...........![]()
Volvo har något som kallas veb. Volvo engine brake, i korthet så funkar den så att en kompressor trycker tryckluft baklänges in i motorn och ökar på så sätt kompressionen till oanade höjder. Minns inte siffrorna men det var löjligt högt.
Edit. dumma mig det har ju självklart inget att göra med kompförhöjning. Not till migsjälv: Inte poste på forumet när jag har jobbat sedan 05:00 och hjärnan står stilla!
|
|
Missa inte förköpstävlingen
Jul närmar sig och även om ... |
|
|
Sista chansen!
Nu är vi inne på sluttampen... |
|
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa
Det händer en hel del när d... |
|
|
|
Katalogen börjar ta form!
Stora Motorcykelkatalogen 2... |
|
|
KTM och Husqvarna återkallelser
Pressreleaser från KTM och ... |
|
|
Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO
Vulkanen Teide vakar över o... |
|
|
Äventyr i Algeriet
I januari åker Allt om MC t... |
|
|
Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO
I ett maffigt bergsområde, ... |
|
|
Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO
I ett maffigt bergsområde, ... |
|
|
Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!
Direkt från Teneriffa! Förs... |