Motorbroms - Ändra, byta......?

Ändra hur?

Mindre motorbroms går väl ordna så enkelt genom att bara höja tomgången. Men det är ju som sagt 2-takt, du ska inte motorbromsa :7peta

tycon1 skrev:
Går det som sagt att ändra motorbromsen på en 2-takt? Hur och isåfall..något för den händige? :va

motorbromsa inte om du har separat oljetank, då får inte motorn nån olja, å då kan motorn rasa.. tråkigt

Är väl inte särskilt nyttigt att motorbromsa med en 2-t utan separat oljesmörjning iallfall

cRoC skrev:
Är väl inte särskilt nyttigt att motorbromsa med en 2-t utan separat oljesmörjning iallfall

nej kanske inte, men då har du iallafall oljan utspädd i bensinen

priest skrev:
motorbromsa inte om du har separat oljetank, då får inte motorn nån olja, å då kan motorn rasa.. tråkigt
Det är väl ändå tvärtom?
Om man har separat oljetank så får ju motorn lite smörjning.
Har man inte separat, dvs blandar olja i såsen, så får motorn ännu mindre smörjning (dvs nästan ingen alls).

Hursomhelst så är motorbroms på 2-t inte att rekommendera. Det finns en anledning till att Saab hade frihjul på 92 och 93.

Och du kan inte öka motorbromsen.
Eller rättare sagt så kan du inte öka motorbromsen så som du själv vill. Men om du använder motorbroms titt som tätt så kommer du att få en herrejävlar motorbroms med tiden. Den dan motorn skär! :D

Robban_C skrev:
Eller rättare sagt så kan du inte öka motorbromsen så som du själv vill. Men om du använder motorbroms titt som tätt så kommer du att få en herrejävlar motorbroms med tiden. Den dan motorn skär! :D

Jag ville öka motorbromsen, dvs verkan...Jag fattar självklart att den får dåligt med smörjning, men tomgången är ju alltid på och när den motorbromsar så saktar ju faktist motorn ner i varv, efter en redig "utvarvare" och på så sätt borde den ju inte nypa eller? Aja det var inte det som var frågan..Jag undrade bara om det gick att få den kraftigare..Det var inte så att jag skulle motorbromsa mer, utan bara ha en körvänligare hojj...Då det är ganska nice med kraftig motorbroms då man inte behöver stå på bromsen hela tiden

Kicka ner en växel till så får du ju mer motorbroms sen att motorn tar mer ska är ju upp till dig.

Jag tror att han tror att det finns en broms man kallar för motorbroms. :va
Motorbroms är ingen broms.... det är när du släpper gasen och låter bakhjulet driva motorn, dvs motorns kompression bromsar hojen. Enda sättet att få kraftigare motorbromsverkan är att ha högre kompression i motorn. Kompressionen är inte nånting du kan ställa efter behov. Kompressionen är det tryck som krävs för att driva upp kolven, dvs driva ut avgaserna från motorn. Rätta mig om jag har fel.

tycon1 skrev:
men tomgången är ju alltid på och när den motorbromsar så saktar ju faktist motorn ner i varv, efter en redig "utvarvare" och på så sätt borde den ju inte nypa eller?

Problemet är att cykeln har varvet uppe fast den får ingen bensin eftersom trotteln är stängd. Slår du av från 10000 varv så blir det ju mycket varv+lite smörjning= mycket friktion, inte bra!

OLJEKYLD GSXR skrev:
Problemet är att cykeln har varvet uppe fast den får ingen bensin eftersom trotteln är stängd. Slår du av från 10000 varv så blir det ju mycket varv+lite smörjning= mycket friktion, inte bra!

Nej det är klart, men det jag undrade var ungefär såhär...Eftersom den motorbromsar när man släpper gasen, borde man kunna ändra så den motorbromsar kraftigare så man helt enkelt inte "behöver" motorbromsa lika mycket, och på så sätt borde det gå jämnt upp? Så jag tänkte om det gick att påverka genom andra reeds, eller annan inställning på avgasportarna..

Men om ni säger att det inte går, så går det väll inte...

Lastbilar har alla möjliga sorters kul tillsatsbromsar. Nu snackar vi visserigen diesel här men är du lite händig så........... :lol

Volvo har något som kallas veb. Volvo engine brake, i korthet så funkar den så att en kompressor trycker tryckluft baklänges in i motorn och ökar på så sätt kompressionen till oanade höjder. Minns inte siffrorna men det var löjligt högt.

Edit. dumma mig det har ju självklart inget att göra med kompförhöjning. Not till migsjälv: Inte poste på forumet när jag har jobbat sedan 05:00 och hjärnan står stilla!

Sätter man veb:en på automat så att den går in när man släpper gaspedalen så är det nästan att huvudet dunkar i ratten av den kraftiga inbromsningen. Den är ruggigt effektiv.

En telma kan kaske vara något annars? En telma är en enorm elektromagnet som sitter runt kardanaxeln, när den slår på så skapas ett väldigt kraftigt magnetfällt som motar kardanens roterande rörelse.
En telma runt kejan kanske?

Det finns en grej som heter retarder också men det kan vara svårt att anpassa en sådan till hoj. Den sitter direkt på kardanaxeln och består av ett gäng skovlar som går i ett oljebad. Funkar väl på ett väldigt stort ungefär som rotationsdämparen på en tl1000s.

:rolleyes:

Last edited:
Å går det inte an å motor bromsa med en 2t?? motor bromsar med skotern varje vinter ner låååånga backar men om det inte går an så måste jag ha drømt det då...........

Vilken attityd i ditt inlägg. Ambitioner att vara besserwisser?

Liiiite skillnad i effektuttag på en skooter och en 125:a!

Du motorbromsar inte alls på samma sätt som på en hoj med manuell låda. Med manuell låda växlar du ner och får upp ett högre varvtal för motorbromsning. Eller skippar nedväxlingen och bibehåller varvtalet om du nu har dragit till eller i närheten av redline.
Med skooter släpper du gasen varvid varvtalet sjunker eftersom variatorn taggar upp allt vad den kan.
Och skärningsrisken beror till stor del på varvtalet och effektuttaget.

Rätta mig gärna om jag har fel gällande vad som händer vid avsläpp på skooter, jag har aldrig kört skooter (och tänker inte göra´t heller). Men jag har kört det mesta man kan tänka sig i övrigt med hel/halvautomat, variator, hydrostat, converter och vad man kan tänka sig av skumma transmissioner.

DumDum skrev:
Lastbilar har alla möjliga sorters kul tillsatsbromsar. Nu snackar vi visserigen diesel här men är du lite händig så........... :lol

Volvo har något som kallas veb. Volvo engine brake, i korthet så funkar den så att en kompressor trycker tryckluft baklänges in i motorn och ökar på så sätt kompressionen till oanade höjder. Minns inte siffrorna men det var löjligt högt.

Edit. dumma mig det har ju självklart inget att göra med kompförhöjning. Not till migsjälv: Inte poste på forumet när jag har jobbat sedan 05:00 och hjärnan står stilla!

Övningskörde för att skaffa C-kort för nåt år sen (blev dock aldrig av) och då tjatade han läraren jämt om hur bra det här VEB var, med inställningarna på max tror jag man fick ut 320 hk i motorbroms...det kändes ju en del

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon