Motor tänder inte riktigt, Reiju MRT -18.

Luddepudde

Ny medlem
Gick med
28 May 2022
Hoj
Rieju mrt 2018
Nu är det såhära att min rieju mrt 2018 vill inte tända riktigt, skippar massor med tändningar.
Den dör på tomgången ibland och när jag smågasar lite så brukar den misstända och skippa massor med tändningar och därefter dö. Den har blivit lite svårare att starta också.
Har kollat och rengjort ecukabelhärvan och använt stålborste på tändstiftet. Har haft detta problem flera gånger innan. Det har kommit och gått. Haft problemet i några dagar och sedan har det försvunnit i några månader och sedan kommit tillbaka. När det har hänt har jag tästat att köpa nytt tändstift och gjort rent tanken och soppakranen. Har dessutom tagit förgasaren i ultrljudstvätten för att vara säker på att jag har gjort rent den. Men problemet försvinner några dagar efter rengöringen och sedan återkommit igen.
 
Jag vet inte ens vad det är för plattform, vad är det för motor? Misständer denna bara när den är kall eller även med varm motor?

Jag höll också på med stålborste i moped/125-åldern men kom på att en mässingsborste är mildare för stiftet och lite tryckluft ..
Dock hörde jag ganska nyligen från Maskingurun Allen Millyard att (enl honom) att det är inte bra med metallisk borste överhuvudtaget på tändstift. Efterlämnar metallrester=dåligt för gnistan. Låter vettigt.
 
Last edited:
Troligtvis är det ett bränsleproblem….och det kan påverkas av förgasaren i första hand, men även tjuvluft. Tjuvluft kan komma från, vevaxelpackboxarna, blockpackning, cylinderfotspackning, insugsrör. Men även reedventilen om den är sprucken eller otät påverkar bränsleblandningen.
Äär kolven i prima skick? Är det trimmat? … eller någonting annat som är modifierat?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top