Motor rasslar när den blir varm

Hur kan en motor gå sönder så snabbt? Sporthojar borde väl endå kunna tåla en del eller?

Rasar det så brukar det göra det fort.
Visst tål dem en del, men det är väl i förhållande till hur du kör?
Hade jag kört min Micra som jag kör hojen så hade jag inte klagat på att den fick renoveras efter några tusen mil.

Ram och Vevlager är tysta när motorn är kall och oljan tjock, sen låter det massor.
Ramlager bankar medans vevlager låter mera högt tickande.

Som Mr:Andersson säger: Töm oljan och leta efter guld.
Ser du guld då vet du att det är lager.
Ser du inte guld så kan du lossa ventilkåpa och se om det blivit något knas där.

Tycker det låter som ventilknack. Kolla det billigaste först, kedjesträckare o ventiler innan du köper begmotor.

Ja, ska givetvis få det bekräftat av någon som kan just den här motorn innan jag gör nåt.

Men jag en del banåkning inbokat i sommar så jag måste ha en plan för worst case, och den planen är snarare en ny hoj än ny motor för tillfället, blocket har en del att bjuda på ser jag :)

Tycker och tror, vipparmar och hydrauliska lyftare...
Jo då såatte...

Töm ur oljan och då ser du om 3ans vevstakslager kilat vidare eller ej.
Och det har det med största sannorlikhet gjort.

Fan vad surt ändå, om man servar grejorna o inte misshandlar al'a lelleträffburnis så tycker jag det är katastrof att vevstakslager ger sig vid 2900.

Min 04:a har gått 3900 o jag räknar med det dubbla innan jag byter. Ta i trä...

Ja, ska givetvis få det bekräftat av någon som kan just den här motorn innan jag gör nåt.

Men jag en del banåkning inbokat i sommar så jag måste ha en plan för worst case, och den planen är snarare en ny hoj än ny motor för tillfället, blocket har en del att bjuda på ser jag :)

Fan vad surt ändå, om man servar grejorna o inte misshandlar al'a lelleträffburnis så tycker jag det är katastrof att vevstakslager ger sig vid 2900.

Hehe 2 mil på Bakhjulet så kan du kassta vilken motor som helst

Ny eller beggad

Visst är det de.

Om man kör normalt, aldrig hänger på varvstoppet eller motorbromsar för hårt, håller framhjulet i marken och sköter servicen som man ska.

Men.. Hur många hojar gör man det med?

Min motor började visa tecken på slitage i somras, 4200 mil. Bakhjul en hel sommar.
Kan nog klassas in i de som motobromsar hårdast på bana och kör gärna en sekund extra på stoppet för att slippa växla.
Är jag förvånad?
Inte det minsta.
Har jag budgeterat för motorbyte.
Ja.

Jag återkommer när jag fått bekräftat vad det är.

Är det ett lager så köper jag en till så får den stå över sommarn för motorbyte i vinter (nån som vet vart man gör det "billigt"?),

Alternativt om det går att sälja den som den är, men har ingen uppfattning om vad den är värd med trasigt lager. Bara pm:a isåfall.

Om det nu är frågan om ett lagerfel så undrar man ju lite vad det kan bero på.Ständigt nära rödmarkeringen, klent material, dålig olja eller en kombination av alla tre :va.Hoppas det löser sig.

Jag ligger sällan på rödmarkeringen, men på Mantorp i Måndags var jag där varje gång jag gick ut på raksträckan och varvstoppet några gånger, men det tycker man att den borde fixa. Alltid kört Motul 300V olja, och bytt olja + filter var 500:ade mil ungefär. Men men, det är sånt som pajar ibland.

Köpte ett stetoskop idag, även fast läget är surt nu så är det intressant, och man kanske kan lära sig nåt till nästa gång.

Har lite svårt att hitta exakt vart det låter, men det låter definitivt mindre nertill på motorn, och mer upptill. Så frågan är vart ljudet borde komma när ett lager rasar? Är det nere vid vevaxeln, alltså vid själva lagret det borde låta? Eller är det upptill ljudet uppstår när vevstaken "glappar" och kolven kommer för högt upp?

Se bifogad bild, det låter/knackar/tickar mer vid de gula pilarna och mindre vid de röda. Givetvis så lyssnade jag på varje cylinder och tycker att det låter mest vid utblåset på 3:e cylindern från höger om man ser hojen framifrån.

Edit: blev bra sugen på att bara montera isär hela skiten när jag ändå var igång :P

Bifogat

• motor.jpg
    motor.jpg
    238.2 KB · Visningar: 128
Last edited:
Varför tar du inte bara och letar guld i oljan som 18 pers föreslagit så får du veta om det är ett lager eller något annat? Det är jätteenkelt att tömma ut oljan i lämpligt kärl...

Varför tar du inte bara och letar guld i oljan som 18 pers föreslagit så får du veta om det är ett lager eller något annat? Det är jätteenkelt att tömma ut oljan i lämpligt kärl...

Jag tänkte göra det, men jag kom på att i mitt oljetråg så rinner oljan ner i ett hål och då blir det svårt att se nåt.. Måste leta upp ett bra kärl först så man kan vispa runt lite.

Jag tänkte göra det, men jag kom på att i mitt oljetråg så rinner oljan ner i ett hål och då blir det svårt att se nåt.. Måste leta upp ett bra kärl först så man kan vispa runt lite.

Du har ju en avtappning på det kärlet? Det är ju bara att hälla ut en slatt i ett vanligt plastkärl eller att du delar en oljeflaska på längden, det behövs bara en liten mängd, guldet ser man direkt...:)
Blanda inte ihop guldet med "silvret" från kopplingen, det är lätt att tro att det är något fel när man ser det:)

En bränsletratt med sil i.

Jag använder avkapade spolarvätskedunkar i garaget.
Skär av där locket sitter och så får det plats perfekt under hojen, rymmer mer än 4 liter och så har man ett handtag.
perfekt att tömma i och inspektera.

Rasar ett vevlager är det ju i botten den knackar helt klart, men vilketsom så måste motorn ut, toppen av. Är väl inget o vänta på, ta ut motorn och av med toppen, släng upp en bild samtidligt. Sist jag fick vevlagerras lät det ganska mycket hårdare än det här, samma ljud varm som kall. Troligen är det något i toppen :)

Töm ur oljan och då ser du om 3ans vevstakslager kilat vidare eller ej.
Och det har det med största sannorlikhet gjort.

Kan ju uppdatera tråden nu när jag vet vad felet är, och du har fel käre Kamikaze kid, det är inte 3ans vevstakslager som gått. :tummenupp

Det är 2:ans vevstakslager :yoparty

Staken glappar ingenting i höjdled, men vickar lite liiiite i sidled.
Så nästa steg är att undersöka om veven är skadad, enligt en sakkunnig så kan den ha klarat sig alternativt att den är såpass lite skadad så att den bara behöver slipas. Behöver jag inte en ny vev så klarar jag mig hyfsat "billigt".

(hade jag inte tyckt att det var intressant så hade jag givetvis givit upp för längesen, men den dan jag får liv i det där härket igen kommer jag känna mig som kungen!)

Vad gäller oljan så hittades det en extremt liten mängd flagor i tråget, men inget syntes när oljan tappades ut.

När/om allt löst sig så uppdaterar jag tråden igen, då även med en "skön" story om Yamaha Center (där hojen inte står längre).

IMG_2355.jpgIMG_2361.jpgIMG_2358.jpg

Last edited:
Tycker att du skall kolla kolvbultslagringen också, speciellt som det inte fanns någon störe mängd glitter i olja. Låter i mina öron likadant som ett vevstakslager.
Om motors skall renoveras så tycker jag också att du skall lägga lite tid på att hitta en orsak till haveriet. Oftast hittar man inget, men man kan ju alltid blåsa med tryckluft i oljekanalerna och se att de inte blivit täppta. Dessutom brukar jag titta på bitarna i starkt ljus och med lupp. Nu tror jag inte att det är något större problem med denna motor då det är ett snällt haveri.

Micke

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...