Motor olja ändrar färg för fort.. fel?

#Olsson# skrev:
Om det är den "enda" oljan du har så föreslår jag att du börjar tillföra olja även till motorn. Den behöver smörjning också. :)

Angående färgen på oljan i växellådan så gissar jag på slitna ringar, kolv etc och sot från avgaser som letar sig förbi packboxarna till växellådan.
Jo klart jag kör med 2takts olja i bensinen men den ligger ju inte i motorn.. så jag menade.
Under dom 50 milen så körde jag på skitkolv och skitcylle. Är enligt dig en förklaring. Men om det läcker in i växellådan.. borde det inte bli ångor från oljepluggen (påfyllningshålet) när man öppnar locket?. Hört att om de läcker in från vevpartiet så ska det komma avgaser ut från den pluggen.

Ninjaboy skrev:
Du ska ha två oljor i en 2-taktsmotor, en i bränslet och en i växellådan/kopplingen. Det är det Robban m fl försöker utreda.
Jo men det har jag :) Syftade på det jag skrev ovan.

Ninjaboy skrev:
Tryck, ja visst, men det är både över- och undertryck beroende på i vilken riktning kolven rör sig.
Jo det är sant.. har inte tänkt på.

Ninjaboy skrev:
2-taktare brukar inte ha några filter då de inte har någon pump som kan trycka oljan genom filtret utan det bara är oljebad.
Aja ok då är det som jag trodde..

philsson skrev:
... Men om det läcker in i växellådan.. borde det inte bli ångor från oljepluggen (påfyllningshålet) när man öppnar locket?. Hört att om de läcker in från vevpartiet så ska det komma avgaser ut från den pluggen.
...
Rätt sorts olja antagligen då.

Nej, inte avgaser ur växellådans påfyllning på 2-t. Däremot skulle det kunna komma ut färskgaser, dvs bensin/luftblandning. Men tänk på att det rör sig om rätt små mängder. Iofs har ju bensin en minst sagt karakteristisk "doft" men ändå.

Du har ju alltså spräckt puffran en gång, gjorde du rent allt därinne eller ligger det kvar en massa gegga i botten på lådan?

Slirar du mycket på kopplingen? (dum fråga men vadfan...)

Robban_C skrev:
Rätt sorts olja antagligen då.

Nej, inte avgaser ur växellådans påfyllning på 2-t. Däremot skulle det kunna komma ut färskgaser, dvs bensin/luftblandning. Men tänk på att det rör sig om rätt små mängder. Iofs har ju bensin en minst sagt karakteristisk "doft" men ändå.

Du har ju alltså spräckt puffran en gång, gjorde du rent allt därinne eller ligger det kvar en massa gegga i botten på lådan?

Slirar du mycket på kopplingen? (dum fråga men vadfan...)
Alltså innan jag spräckte motorn så slirade kopplingen men det löste sig när jag bytte olja. Den gamla var för gammal. Jo då.. när jag spräckte den så gjorde jag rent.. fast det var tidigt i höstas jag spräckte den vet inte hur mycket goja som har kunnat samlas där igen. Annars slirar jag inte mycket på kopplingen.
Asså jag har inget 2t påfyllningshål i växellådan föresten.. fast du kanske skrev fel.

Nu hade du nog lite otur när du tänkte. Klart som fan att du har ett påfyllningshål på lådan. Annars vill jag gärna veta hur du bär dig åt för att fylla olja i lådan efter byte. :D

Hursomhelst så kan svartskit i oljan bara komma från kopplingen eller vevhuset.
Gamla kopplingsrester kan slamma upp i vevhuset och blanda upp sig i oljan under en långkörning. (Alltså ska man alltid göra oljebyte direkt efter en långkörning.)
Vevhusläck (dvs packboxläck) märker du på ökat oljeryk, förbrukning av växellådsolja samt oftast också bensinlukt i växellådan.

Robban_C skrev:
Nu hade du nog lite otur när du tänkte. Klart som fan att du har ett påfyllningshål på lådan. Annars vill jag gärna veta hur du bär dig åt för att fylla olja i lådan efter byte. :D

Hursomhelst så kan svartskit i oljan bara komma från kopplingen eller vevhuset.
Gamla kopplingsrester kan slamma upp i vevhuset och blanda upp sig i oljan under en långkörning. (Alltså ska man alltid göra oljebyte direkt efter en långkörning.)
Vevhusläck (dvs packboxläck) märker du på ökat oljeryk, förbrukning av växellådsolja samt oftast också bensinlukt i växellådan.
Fortfarande inget 2T påfyllingshål.
Att det skulle vara så otätt att gamla oljeräster skulle åka upp i vevhuset tror jag inte och skulle dom så skulle dom antagligen åka ut genom avgasröret eller förbrännas rätt fort.
Ökat oljetryck måste du mena.. och jag har ingen sådan mätare på min gamla maskin. Ingen bensinlukt heller vad jag känt men däremot förbrukning av olja är inte omöjligt att jag har. Hur märker jag detta i så fall.

Jag tror forfarande inte att det är nåt fel på din maskin. Om du vill vara på säkra sidan inför säsongen så kan du ju byta packboxarna till vevaxeln, men annars tycker jag bara att du ska köra på och se om fler konstigheter dyker upp, som t.ex. en massa extra oljerök pga. växellådsolja som letar sig in i vevhuset. Då VET du ju att det är packboxarna lixom.

PacMan skrev:
Jag tror forfarande inte att det är nåt fel på din maskin. Om du vill vara på säkra sidan inför säsongen så kan du ju byta packboxarna till vevaxeln, men annars tycker jag bara att du ska köra på och se om fler konstigheter dyker upp, som t.ex. en massa extra oljerök pga. växellådsolja som letar sig in i vevhuset. Då VET du ju att det är packboxarna lixom.
Jo precis.. men frågan är.. tar motorn skada av det ?.. jag menar.. har det någon betydelse om jag byter dom nu eller efter ett tag när jag märker att felet är ett faktum?.
Föresten.. packboxar.. ni får ursäckta att jag har så dålig koll efter att ha spräckt motorn men är det inte ramlagrerna som sitter på vevaxeln?.. sitter det packboxar utöver dom eller.. minns inte riktigt..

philsson skrev:
Jo precis.. men frågan är.. tar motorn skada av det ?.. jag menar.. har det någon betydelse om jag byter dom nu eller efter ett tag när jag märker att felet är ett faktum?.
Föresten.. packboxar.. ni får ursäckta att jag har så dålig koll efter att ha spräckt motorn men är det inte ramlagrerna som sitter på vevaxeln?.. sitter det packboxar utöver dom eller.. minns inte riktigt..

Det som i så fall skulle ta skada är väl lådan, och det lär den inte göra om du inte har Kalaspuff-stora metallbitar som simmar runt i oljan, så mitt svar är nej men det kanske finns fler som har nåt att säga om detta. :rolleyes:

Ja, det sitter packboxar på vevaxeln. På ena sidan är det olja, på andra är det oxo olja ibland, men då 2T-olja.

PacMan skrev:
Det som i så fall skulle ta skada är väl lådan, och det lär den inte göra om du inte har Kalaspuff-stora metallbitar som simmar runt i oljan, så mitt svar är nej men det kanske finns fler som har nåt att säga om detta. :rolleyes:

Ja, det sitter packboxar på vevaxeln. På ena sidan är det olja, på andra är det oxo olja ibland, men då 2T-olja.
Du menar att oljepumpen skulle sitta på andra sidan då.. kanske därför alla snackar om att det ska läcka in 2t olja i veven.. :confused:

philsson skrev:
Fortfarande inget 2T påfyllingshål.
Att det skulle vara så otätt att gamla oljeräster skulle åka upp i vevhuset tror jag inte och skulle dom så skulle dom antagligen åka ut genom avgasröret eller förbrännas rätt fort.
Ökat oljetryck måste du mena.. och jag har ingen sådan mätare på min gamla maskin. Ingen bensinlukt heller vad jag känt men däremot förbrukning av olja är inte omöjligt att jag har. Hur märker jag detta i så fall.
Suck. Så här skrev jag:
"Nej, inte avgaser ur växellådans påfyllning på 2-t."
Ber om ursäkt att jag förkortade. Trodde faktiskt att sånt gick hem men jag skriver ut hela meningen istället:
"Nej, inte avgaser ur växellådans påfyllning på 2-taktare."
Och du HAR en påfyllning på växellådan på din 2-taktare! Slutdiskuterat om den saken!

Och om packboxen mellan vevhus och växellåda är dålig så sker ett utbyte i båda riktningar där. Olja från lådan går in i vevhuset och färskgaser går in i lådan. Punkt och slut.

Och nej, inte ökat oljetryck eftersom du inte har nåt tryckoljesystem och därmed inget oljetryck!

Och oljeförbrukning är väl inte så svårt att märka, du har väl ett nivåfönster eller nåt annat sätt att hålla koll på oljenivån!

philsson skrev:
Du menar att oljepumpen skulle sitta på andra sidan då.. kanske därför alla snackar om att det ska läcka in 2t olja i veven.. :confused:
Nej! :huvet Inte 2-t olja och inte in i veven!
Alla snackar om att det läcker in växellådsolja i vevhuset!
Enkelt: växellådsolja, läckande packbox, vevhus, räkna ut resten själv!

Gör som pacman säger, skit i knarren, åk och håll ögonen öppna!

Och en sak till i all välmening, du läser ju aldrig svaren du får. Samma sak när du frågade om tätning av tank, du läste ju inte svaren du fick utan frågade samma sak igen på nästa sida. Läs svaren och tänk igenom lite hur bitarna fungerar istället!

Robban_C skrev:
Suck. Så här skrev jag:
"Nej, inte avgaser ur växellådans påfyllning på 2-t."
Ber om ursäkt att jag förkortade. Trodde faktiskt att sånt gick hem men jag skriver ut hela meningen istället:
"Nej, inte avgaser ur växellådans påfyllning på 2-taktare."
Och du HAR en påfyllning på växellådan på din 2-taktare! Slutdiskuterat om den saken!

Och om packboxen mellan vevhus och växellåda är dålig så sker ett utbyte i båda riktningar där. Olja från lådan går in i vevhuset och färskgaser går in i lådan. Punkt och slut.

Och nej, inte ökat oljetryck eftersom du inte har nåt tryckoljesystem och därmed inget oljetryck!

Och oljeförbrukning är väl inte så svårt att märka, du har väl ett nivåfönster eller nåt annat sätt att hålla koll på oljenivån!

Nej! :huvet Inte 2-t olja och inte in i veven!
Alla snackar om att det läcker in växellådsolja i vevhuset!
Enkelt: växellådsolja, läckande packbox, vevhus, räkna ut resten själv!

Gör som pacman säger, skit i knarren, åk och håll ögonen öppna!

Och en sak till i all välmening, du läser ju aldrig svaren du får. Samma sak när du frågade om tätning av tank, du läste ju inte svaren du fick utan frågade samma sak igen på nästa sida. Läs svaren och tänk igenom lite hur bitarna fungerar istället!
Jag är väl lite seg.. :7peta men det får jag leva med...
Är det mycket effektsänkande med läckande packboxar?.

Inte alls effektsänkande i sig. Däremot kan för mycket olja i färskgaserna medföra spikningar (som sänker effekten och sliter på kolv och vevparti) eftersom oljan sänker knackgränsen men jag tror inte det är nån fara på din knarr. Tillverkarna brukar lägga lite marginaler på sånt. Och de flesta hojmotorer är ju gjorda för att klara USA:s spillolja om 91 oktan. Vi har inte lägre än 95 oktan här så då får du ytterligare lite marginal.

Robban_C skrev:
Inte alls effektsänkande i sig. Däremot kan för mycket olja i färskgaserna medföra spikningar (som sänker effekten och sliter på kolv och vevparti) eftersom oljan sänker knackgränsen men jag tror inte det är nån fara på din knarr. Tillverkarna brukar lägga lite marginaler på sånt. Och de flesta hojmotorer är ju gjorda för att klara USA:s spillolja om 91 oktan. Vi har inte lägre än 95 oktan här så då får du ytterligare lite marginal.
Inte ens efter helrenovering i somras så gick hojen inte som den skulle. Toppade ca 20-30km mindre än andra hojar av samma modell. Kan det ha varit oljan tros? Ingen somhällst aning men om du säger att det är effektsänkande så.

20-30 km/h mindre låter nog snarare som ett annat fel. Typ fel bestyckat, fel tändläge, misslyckad renovering eller nåt sånt.

Robban_C skrev:
20-30 km/h mindre låter nog snarare som ett annat fel. Typ fel bestyckat, fel tändläge, misslyckad renovering eller nåt sånt.
Renoveringen var faktiskt grymt lyckad.. Ny cylinder/kolv hade jag och jag gick även igenom alla lager och packboxar.. allt verkade OK.. vart noga med packningar och tätningar men däremot så har jag fått hål i kolven pga fel bestyckning. Så felbestyckat har det varit. Det är väl dom 2 felen då som jag har kunnat läsa fram.. :D men 30km på topp trodde jag inte bestyckningen kunde göra...

Bestyckningen kan göra så att hojen inte startar alls :peta:
Tyvärr kan jag även tillägga att en hoj som skurit/rasat eller varit med om något annat traumatiskt kommer aldrig bli den samma igen. Saker tar stryk även om man byter vad man kan!
Kolla tändning, bestyckning, hjullager, kedja, förarens vikt etc så lär det iaf gå bättre...
20-30km/h är MYCKET på en 125:a.... något är fel!

(testade olika NSR125:or med olika trim/drev på den gamla goda tiden men de låg alla ändå inom max 10kmh i toppfart...)

RacerX skrev:
Bestyckningen kan göra så att hojen inte startar alls :peta:
Tyvärr kan jag även tillägga att en hoj som skurit/rasat eller varit med om något annat traumatiskt kommer aldrig bli den samma igen. Saker tar stryk även om man byter vad man kan!
Kolla tändning, bestyckning, hjullager, kedja, förarens vikt etc så lär det iaf gå bättre...
20-30km/h är MYCKET på en 125:a.... något är fel!

(testade olika NSR125:or med olika trim/drev på den gamla goda tiden men de låg alla ändå inom max 10kmh i toppfart...)
Jo hjullagrerna hade jag bort för ett tag sen.. dom rullade fint men väldigt trögt enligt min mening om man gämför med andra lager.. om man ger dom skuts och sen släpper så rullar dom inte vidare.. annars rullade dom fint och gämt.
Nytt drivpaket också.. jaa allt verkar lite lustigt.. Det som återstår är väl att banta om nu 70kg är för mycket. :hihi

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...