Jo klart jag kör med 2takts olja i bensinen men den ligger ju inte i motorn.. så jag menade.#Olsson# skrev:Om det är den "enda" oljan du har så föreslår jag att du börjar tillföra olja även till motorn. Den behöver smörjning också.
Angående färgen på oljan i växellådan så gissar jag på slitna ringar, kolv etc och sot från avgaser som letar sig förbi packboxarna till växellådan.
Under dom 50 milen så körde jag på skitkolv och skitcylle. Är enligt dig en förklaring. Men om det läcker in i växellådan.. borde det inte bli ångor från oljepluggen (påfyllningshålet) när man öppnar locket?. Hört att om de läcker in från vevpartiet så ska det komma avgaser ut från den pluggen.
Jo men det har jagNinjaboy skrev:Du ska ha två oljor i en 2-taktsmotor, en i bränslet och en i växellådan/kopplingen. Det är det Robban m fl försöker utreda.
Jo det är sant.. har inte tänkt på.Ninjaboy skrev:Tryck, ja visst, men det är både över- och undertryck beroende på i vilken riktning kolven rör sig.
Aja ok då är det som jag trodde..Ninjaboy skrev:2-taktare brukar inte ha några filter då de inte har någon pump som kan trycka oljan genom filtret utan det bara är oljebad.
Inte 2-t olja och inte in i veven!
men det får jag leva med...