Motor går på 3 cylindrar.ryker.

Mattewall

Medlem
Gick med
27 Jun 2008
Ort
Nynäshamn
Hoj
Suzuki Gsf 600 Bandit
Tjena var ute och tog en sväng här om dagen. När jag varvat upp maskinen och kört ett par 100 mer så dör motorn.Jag stannar och ser att det läcker massa olja från en slang under motorn.Olja blandat med bensin. Antagligen har det runnit ner bensin i motorn från förgasaren. Nu har jag hällt i ny olja och nu har jag lite problem med att motorn går på 3 cylindrar men när jag gasar till går den på alla 4a. sedan ryker den mycket mer än vanligt.

Kan något ha gått sönder då det kommit ner bensin i motorn och blivit mer vätska i motorn än det ska, jag har antagligen kört några mil så?

Sedan har jag satt på ett nytt slipon och gjort ett eget mellanrör kan de göra att motorn går dåligt också?

Detta är en Bandit 600. 00års.

Tacksam för svar.
 
Antingen har du fyllt på för mkt olja som tryckts upp i luftburken från vevhusventilationen, därav rykandet & ev ett stift som gett upp.

Eller så har det hänt något allvarligare, ...ventil-/toppskada. Spontant lutar det & det senare iom att den bara går på tre (tappad kompression på en cyl).

Kontrollera så att du har normal oljenivå, ...ryker den fortfarande efter det får du nog riva/lämna in.
 
Last edited:
tack för tipsen. När den väl är lite varm och man gasar till så jobbar han 4 cylindrar och motorn låter och går fint. Borde det inte höras på ventiler och topp om den går dåligt.(knackar osv)
 
tack för tipsen. När den väl är lite varm och man gasar till så jobbar han 4 cylindrar och motorn låter och går fint. Borde det inte höras på ventiler och topp om den går dåligt.(knackar osv)

Jag är ingen superexpert, ..men har det t.ex. gått en ventiltätning så behöver det nog inte låta något. Den "bara" släpper igenom olja & tappar kompression. Och det är &sålogiskt att den går på alla fyra vid högre varv, då det inte "hinner" försvinna så mkt kompression så att den inte tänder.
 
okey jag förstår

Men nu har jag varit ute och kollat i garaget igen och nu ser jag att det ligger olja i avgasröret. Tog bort mellan röret och körde in fingrarna där och de ligger olja där. Och då kan man väll nästa säga att det är ventilpackningen som gått då.

Vad kan de kosta ??
 
okey jag förstår

Men nu har jag varit ute och kollat i garaget igen och nu ser jag att det ligger olja i avgasröret. Tog bort mellan röret och körde in fingrarna där och de ligger olja där. Och då kan man väll nästa säga att det är ventilpackningen som gått då.

Vad kan de kosta ??

1.500-8.000 typ om du inte fixar det själv, ...svårt att spekulera om innan slutgiltig diagnos ställts.
Skulle jag gissa tror jag på det billigare.
 
okey har meckat en hel del. Men aldrig med ventiler och liknande. Men hur ska jag veta säkert vad som är problemet? Fan de här är ju värdelöst tur att de är vinter iaf.
 
finns billiga kompressionsprovare. börja att mäta med dem vid tändstiftet.


okey har meckat en hel del. Men aldrig med ventiler och liknande. Men hur ska jag veta säkert vad som är problemet? Fan de här är ju värdelöst tur att de är vinter iaf.
 
okey har meckat en hel del. Men aldrig med ventiler och liknande. Men hur ska jag veta säkert vad som är problemet? Fan de här är ju värdelöst tur att de är vinter iaf.

Om du plockar bort grenröret och insuget så kikar du in mot ventilskaften ser du om ventiltätningarna är dåliga. Är skaften oljiga är ventiltätningarna dåliga. Ofta behöver man inte lyfta toppen för att byta dessa!
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top