med cross drevningH4 skrev:En renodlad cross gör cirka 100-110 km/h som max.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
med cross drevningH4 skrev:En renodlad cross gör cirka 100-110 km/h som max.
-Rosen- skrev:med cross drevning
-Rosen- skrev:skulle det vara den högst uppmätta kraften i en gatregistrerad 125cc eller?
runt 50bhp har en 640.CRMaeger skrev:Ja, jo det är ju sant att det kan ju göra beroende på drevningen. missuppfatta lite.
168 på 40 häst det är fan inte dåligt, speciellt inte på en sm när ktm 640 gör 170 km/h på 63 häst (enligt tidning)

CRMaeger skrev:jo eftersom cross och enduro har annan utväxling, men detta behöver inte stämma eftersom på t.ex Honda crm och Honda nsr så har crm faktiskt sämre utväxling än vad nsr:en har, varför vet jag inte riktigt. Men -rosen- är 40 häst på din uppskattad effekt eller? har väldigt svårt o tro att det är bänkad
Så man kan inte slira iväg på 2an eller 3an om man har en offroad..H4 skrev:Allt handlar om en bra balans. På offroadhojar får du växla som satan och där förlorar du tid. En cross som har cirka 40 hästar blir ifrånåkt av en RS 125 efter 80, och fram till detta så åker crossen inte så mycket ifrån som man tror att den ska göra. En hoj ska vara tillräckligt högt drevad så att den drar gött och så att man inte behöver växla för ofta. Offroad hojar är gjorda för att köra offroad, backar och annat därav den låga drevningen. Den låga drevningen bidrar till att hojen drar mycket starkare. Den låga drevningen är inte ens i närheten optimalt när det gäller acceleration. Du får växla som satan.
0-100 med en cross går på alla 6 växlar. Det är samma sak som att sluta gasa 6 gånger. Om man är en bra förare går det ganska snabbt, men det slöar till ändå. Min RS gjorde cirka 100 km/h på trean och såvitt jag vet hade min original drevning.
Sen att en MX är lika snabb som en RS om båda är lika drevade är också skit. Aprilian har kåpor som hjälper mycket vid högre hastigheter.

där sa du något.H4 skrev:En renodlad cross gör cirka 100-110 km/h som max.
philsson skrev:Så man kan inte slira iväg på 2an eller 3an om man har en offroad.... "ok"..
![]()

skulle tro att du slog huvet på spiken där, tror att den bara är trimmad i insuget. dock har hansens lagt ner mycket jobb på att ställa in exakt allt på den, antar att det är det som ger den höga hastigheten då till exempel finjusterad dämpning ökar en hel del i hastighet.Loy skrev:Skulle gissa på att det är uppskattad effekt på veven.
Jag vet inte om du släpper kopplingen helt och börjar från tomgång när du ska axxa som bäst men vi vanliga förare slirar på kopplingen och försöker hålla motorn i sitt effektregister för att accelerera bäst möjligt. Då kan det gå snabbare upp till exempelvis 100 genom att använda en annan växel som till exempel 2an.H4 skrev:Vad menar du nu
Aha, du menar att starta på tvåan. Javisst går det, men är det inte bättre att ha en optimalt lång etta istället? Så växlar du mindre också senare.
philsson skrev:Jag vet inte om du släpper kopplingen helt och börjar från tomgång när du ska axxa som bäst men vi vanliga förare slirar på kopplingen och försöker hålla motorn i sitt effektregister för att accelerera bäst möjligt. Då kan det gå snabbare upp till exempelvis 100 genom att använda en annan växel som till exempel 2an.
dumförklara inte digsjälv. Om du startar på 2an hur många växlar har du kvar gämfört med 1an?. Lika många eller fler?. NEJ!H4 skrev:Försöker du dumförklara mig eller?
DU FÅR FORTFARANDE VÄXLA OFTARE OM DU STARTAR MED TVÅAN :kocko

philsson skrev:dumförklara inte digsjälv. Om du startar på 2an hur många växlar har du kvar gämfört med 1an?. Lika många eller fler?. NEJ!![]()
doh!..![]()
jaha vad vill du ha sagt med det? har en aprilia bara 3 växlar?..H4 skrev:2-3-4-5-6 = cross
1-2-3 = aprilia rs 125
:kocko

H4 skrev:2-3-4-5-6 = cross
1-2-3 = aprilia rs 125
:kocko
Skönt att du kan bjuda på digsjälv i varje fall.prulle skrev:Ursäkta om jag är ohövlig men ni är ju löjliga.
philsson skrev:Skönt att du kan bjuda på digsjälv i varje fall.![]()
![]()

Svanen skrev:
|
|
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort
Det är ingen lätt uppgift H... |
|
|
KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”
Rajiv Bajaj, 58, VD för den... |
|
|
Framtidens hjälmar är här!
Bland finesserna finns ljus... |
|
Öhlins, som under många år ... |
|
|
|
Bridgestone lanserar nytt sportdäck
Bridgestone har presenterat... |
|
|
Ny Suzuki-importör
Suzuki SV-7 GX var en av Su... |
|
|
Suzuki byter importör!
Suzuki SV-7 GX var en av Su... |
|
|
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil
Den traditionella finalbild... |
|
|
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024
Är din KTM bland dem som sk... |
|
|
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN
Pressrelease; Visby, 2025-1... |