Motor Aprilia MX

-Rosen- skrev:
skulle det vara den högst uppmätta kraften i en gatregistrerad 125cc eller?

Nej, men det var den effekt Tm:s enduro 125:a fick i Bikes:s master Enduro test 2005.

jo eftersom cross och enduro har annan utväxling, men detta behöver inte stämma eftersom på t.ex Honda crm och Honda nsr så har crm faktiskt sämre utväxling än vad nsr:en har, varför vet jag inte riktigt. Men -rosen- är 40 häst på din uppskattad effekt eller? har väldigt svårt o tro att det är bänkad

CRMaeger skrev:
Ja, jo det är ju sant att det kan ju göra beroende på drevningen. missuppfatta lite.

168 på 40 häst det är fan inte dåligt, speciellt inte på en sm när ktm 640 gör 170 km/h på 63 häst (enligt tidning)
runt 50bhp har en 640. :fakta

CRMaeger skrev:
jo eftersom cross och enduro har annan utväxling, men detta behöver inte stämma eftersom på t.ex Honda crm och Honda nsr så har crm faktiskt sämre utväxling än vad nsr:en har, varför vet jag inte riktigt. Men -rosen- är 40 häst på din uppskattad effekt eller? har väldigt svårt o tro att det är bänkad

Skulle gissa på att det är uppskattad effekt på veven.

H4 skrev:
Allt handlar om en bra balans. På offroadhojar får du växla som satan och där förlorar du tid. En cross som har cirka 40 hästar blir ifrånåkt av en RS 125 efter 80, och fram till detta så åker crossen inte så mycket ifrån som man tror att den ska göra. En hoj ska vara tillräckligt högt drevad så att den drar gött och så att man inte behöver växla för ofta. Offroad hojar är gjorda för att köra offroad, backar och annat därav den låga drevningen. Den låga drevningen bidrar till att hojen drar mycket starkare. Den låga drevningen är inte ens i närheten optimalt när det gäller acceleration. Du får växla som satan.

0-100 med en cross går på alla 6 växlar. Det är samma sak som att sluta gasa 6 gånger. Om man är en bra förare går det ganska snabbt, men det slöar till ändå. Min RS gjorde cirka 100 km/h på trean och såvitt jag vet hade min original drevning.

Sen att en MX är lika snabb som en RS om båda är lika drevade är också skit. Aprilian har kåpor som hjälper mycket vid högre hastigheter.
Så man kan inte slira iväg på 2an eller 3an om man har en offroad.. :rolleyes: .. "ok".. :hihi

H4 skrev:
En renodlad cross gör cirka 100-110 km/h som max.
där sa du något. :tummenupp, men det gäller som sagt cross, inte enduro eller "offroad".

ja kollade igen, hade visst fel. 55 häst var det i den och topphastigheten var 170 km/h!

philsson skrev:
Så man kan inte slira iväg på 2an eller 3an om man har en offroad.. :rolleyes: .. "ok".. :hihi

Vad menar du nu :va

Aha, du menar att starta på tvåan. Javisst går det, men är det inte bättre att ha en optimalt lång etta istället? Så växlar du mindre också senare.

Last edited:
Loy skrev:
Skulle gissa på att det är uppskattad effekt på veven.
skulle tro att du slog huvet på spiken där, tror att den bara är trimmad i insuget. dock har hansens lagt ner mycket jobb på att ställa in exakt allt på den, antar att det är det som ger den höga hastigheten då till exempel finjusterad dämpning ökar en hel del i hastighet.

H4 skrev:
Vad menar du nu :va

Aha, du menar att starta på tvåan. Javisst går det, men är det inte bättre att ha en optimalt lång etta istället? Så växlar du mindre också senare.
Jag vet inte om du släpper kopplingen helt och börjar från tomgång när du ska axxa som bäst men vi vanliga förare slirar på kopplingen och försöker hålla motorn i sitt effektregister för att accelerera bäst möjligt. Då kan det gå snabbare upp till exempelvis 100 genom att använda en annan växel som till exempel 2an.

philsson skrev:
Jag vet inte om du släpper kopplingen helt och börjar från tomgång när du ska axxa som bäst men vi vanliga förare slirar på kopplingen och försöker hålla motorn i sitt effektregister för att accelerera bäst möjligt. Då kan det gå snabbare upp till exempelvis 100 genom att använda en annan växel som till exempel 2an.

Försöker du dumförklara mig eller?

DU FÅR FORTFARANDE VÄXLA OFTARE OM DU STARTAR MED TVÅAN :kocko

H4 skrev:
Försöker du dumförklara mig eller?

DU FÅR FORTFARANDE VÄXLA OFTARE OM DU STARTAR MED TVÅAN :kocko
dumförklara inte digsjälv. Om du startar på 2an hur många växlar har du kvar gämfört med 1an?. Lika många eller fler?. NEJ! :huvet
doh!.. :gnissla

philsson skrev:
dumförklara inte digsjälv. Om du startar på 2an hur många växlar har du kvar gämfört med 1an?. Lika många eller fler?. NEJ! :huvet
doh!.. :gnissla

2-3-4-5-6 = cross

1-2-3 = aprilia rs 125

:kocko

H4 skrev:
2-3-4-5-6 = cross

1-2-3 = aprilia rs 125

jaha vad vill du ha sagt med det? har en aprilia bara 3 växlar?.. :va
Vi snackade just om att man slipper växla så mycket om man börjar på en högre växel. Nämnde vi något om någon maxfart vi ville uppnå i DETHÄR sammanhanget? NEJ!. alltså, vart tar aprilians andra växlar vägen?. Och för övrigt har de flästa crossar inte 6 växlar, kanske 125orna annars brukar det vara 4.
Sluta kaxxa och få upp fattningen är du snäll.

H4 skrev:
2-3-4-5-6 = cross

1-2-3 = aprilia rs 125

Ja men 2-3-4-5-6 är mindre än 1-2-3-4-5-6 menar han. :kocko

Och vem fan bryr sig om en cross med tävlings utväxling? Klart som fan du drevar om den om du ska köra på gatan!
Sen är det i princip bara rosen som har en cross här resten har offroad fjoll maskiner.

Ursäkta om jag är ohövlig men ni är ju löjliga.

Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...