Motor Aprilia MX

seyou skrev:
Det tycker jag också. Om dom nu har lika mycket pulver i motorn och MX inte går lika fort som RSn så borde ju kraften ta vägen nån annanstans.
precis så jag tänkte..

Svanen skrev:
Okej here's the facts :D

Min hoj gick (med 125cc) runt 130km/h, varvade ur då.
Den kom dit kvickt.

Jag vet inte hur den står sig mot en RS men min har antagligen bättre botten och kommer nog först upp till 100km/h men sen sackar den nog lite.

Avgasröret i MXen är byggt för att ge lite bättre bottendrag.

Min hoj går att varva i miljonvarv om man lägger sig ner, det ni :D
Nej men ärligt, det gör ganska mycket med riktiga kåpor. Iallafall i toppfart.
15-20km/h skulle inte förvåna mig en sekund. När man sitter vanligt är man ju som en vägg. Visst om man lägger sig ner men det står sig aldrig mot riktiga kåpor.
Som någon sa. På en 125a gör det inte så mycket men 15-20km gör det säkert. Bara toppkåpan på min gamla NS gjorde nästan 10km

Seeyou: Om du mena att JAG inte är så insatt i motorer och drevning elle vad du sa, visst du har delvis rätt, kan t.ex knappt inget om 4-takt men det jag menade är att eftersom den har helkåpor och vi snackar om ostrypta så kan du nog sätta på 180 cc på mx:en och den skulle nog inte dra en RS i toppfart för det (RS ostrypt) Att MX:en är snabb i accet tvilvlar jag inte alls på eftersom det är en offroad, och RS:en inte har nå vidare botten. Men det behöver inte vara så för ta t.ex nsr och crm. samma motor (annat topplock på nsr) men den har fortfarande högre utväxling än CRM:en eftersom crm:en är en lv-reggad hoj från början. (enligt manual)

En hoj med helkåpor gör mer än 5km/h det vill jag lova, dessutom är offroad hojarna ofta högre så att luta sig fram gör sällan så väldigt mycket för den är fortfarande öppen i fram och har väldigt lodräta former.

ursäkta att det blev långt

CRMaeger skrev:
Seeyou: Om du mena att JAG inte är så insatt i motorer och drevning elle vad du sa,

Nej, jag menade att folk tror att bara för att det är en sporthoj så måste den ha högre toppfart. Om sporthojen är drevad till låg toppfart så får den ju ett bättre axx och blir starkare. Samma sak gäller ju för MXen, men där har den en väldigt stor nackdel pga luftmotståndet.

Men om du skulle sätta på 180cc så skulle den nog kunna klå RS i toppfart med rätt drevning. Om man ser vad svanen tror sitt 160cc gör, dvs ca 35 hk, så borde man iallafall få ut 38-39 hk ur ett 180cc. Och -Rosen- säger ju att hans hoj (med 40 hk) gör 168, så borde en mx med rätt drevning och 180cc få en högre topphastighet än en RS, eller iallafall en ganska så snarlik.

CRMaeger skrev:
Seeyou: Om du mena att JAG inte är så insatt i motorer och drevning elle vad du sa, visst du har delvis rätt, kan t.ex knappt inget om 4-takt men det jag menade är att eftersom den har helkåpor och vi snackar om ostrypta så kan du nog sätta på 180 cc på mx:en och den skulle nog inte dra en RS i toppfart för det (RS ostrypt) Att MX:en är snabb i accet tvilvlar jag inte alls på eftersom det är en offroad, och RS:en inte har nå vidare botten. Men det behöver inte vara så för ta t.ex nsr och crm. samma motor (annat topplock på nsr) men den har fortfarande högre utväxling än CRM:en eftersom crm:en är en lv-reggad hoj från början. (enligt manual)

En hoj med helkåpor gör mer än 5km/h det vill jag lova, dessutom är offroad hojarna ofta högre så att luta sig fram gör sällan så väldigt mycket för den är fortfarande öppen i fram och har väldigt lodräta former.

ursäkta att det blev långt

Klart som fan det gör mer vindmotstånd att sitta upp en att inte ha helkåpa! skiljer ju fan 15kmh på min.. :brinnerup

nsr har 31 häst påstås göra ca 160 crm har 27 häst och min gör 147 mätar. obs nu är båda enligt mätarn.. nsren har 14,81% mer hästar och går 8,8% fortare. så såvärst mkt tycker jag inte det gör.

Last edited:
seyou skrev:
Nej, jag menade att folk tror att bara för att det är en sporthoj så måste den ha högre toppfart. Om sporthojen är drevad till låg toppfart så får den ju ett bättre axx och blir starkare. Samma sak gäller ju för MXen, men där har den en väldigt stor nackdel pga luftmotståndet.

Men om du skulle sätta på 180cc så skulle den nog kunna klå RS i toppfart med rätt drevning. Om man ser vad svanen tror sitt 160cc gör, dvs ca 35 hk, så borde man iallafall få ut 38-39 hk ur ett 180cc. Och -Rosen- säger ju att hans hoj (med 40 hk) gör 168, så borde en mx med rätt drevning och 180cc få en högre topphastighet än en RS, eller iallafall en ganska så snarlik.
Ja, jo det är ju sant att det kan ju göra beroende på drevningen. missuppfatta lite.

168 på 40 häst det är fan inte dåligt, speciellt inte på en sm när ktm 640 gör 170 km/h på 63 häst (enligt tidning)

CRMaeger skrev:
Ja, jo det är ju sant att det kan ju göra beroende på drevningen. missuppfatta lite.

168 på 40 häst det är fan inte dåligt, speciellt inte på en sm när ktm 640 gör 170 km/h på 63 häst (enligt tidning)

Jo, fast då har nog 640 ett ganska så jättemycket mera bottendrag.

jo det är ju sant, vet iof inte vad det var för drevning på den heller, men det kan inte vara kul att åka i 168 på en 125:a sm. Fy fan! Men 40 häst, är det uppskattad effekt eller bänkad för är det bänkad slår han ju alla crossar 125:er

CRMaeger skrev:
jo det är ju sant, vet iof inte vad det var för drevning på den heller, men det kan inte vara kul att åka i 168 på en 125:a sm. Fy fan! Men 40 häst, är det uppskattad effekt eller bänkad för är det bänkad slår han ju alla crossar 125:er

TM är väll den 125a som har den högsta bänkade effekten på en 125a?

Konstig tråd.. Att hastigheter skiljer är ju självklart, drevningen är helt olika! Och att jämföra en 125:as topphastighet med en 640, vad är poängen med det? Och jag undrar vem som drevar upp sin offraod eller motard i höga hastigheter, varför vill man det? Det roliga är ju det kraftiga draget i botten och mellanregister,

En offroad eller motard ska ha bra klös från botten och upp, tanken med dem är kanske inte att pressa i 150+!

Botten är toppen! :hihi

Mvh
Johan

CRMaeger skrev:
vet faktiskt inte. vad har den då?

Är väl inte så viktigt att veta ? Eller är det :confused:
Runt 30 hästar på bakjulet, det är där dom flesta "cross" 125:or ligger.

Och nä, det är inte kul att ligga å slicka tanklocket på en cross eller supermotard över 150-160.

håller med er! nä nledningen till att jag jämförde var för att 168 på en 125:a lätt mycket. Jag vill inte heller ha en 125:a offroad för att köra i 150+ för då hade jag skaffat nsr rs elle nått liknande.

Extreem_ skrev:
Konstig tråd.. Att hastigheter skiljer är ju självklart, drevningen är helt olika! Och att jämföra en 125:as topphastighet med en 640, vad är poängen med det? Och jag undrar vem som drevar upp sin offraod eller motard i höga hastigheter, varför vill man det? Det roliga är ju det kraftiga draget i botten och mellanregister,

En offroad eller motard ska ha bra klös från botten och upp, tanken med dem är kanske inte att pressa i 150+!

Botten är toppen! :hihi

Mvh
Johan

Konstig och konstig. Från början handlade det ju om RS och MX hade samma motor och sedan kan man säga att den har spårat ur. :gnissla

Men om man nu undrar en sak tycker jag det är helt klart att man får ställa den och kanske få ett tillgivande svar.

CRMaeger: Jag vet inte TMns effekt, håller på o googlar.

philsson skrev:
Det är väl inte mer än sanningen.. :rolleyes:
MXen borde axxa skiten ur RS en. tycker man.. offroadhojar ska ha bra axx så är det bara.. :D

Allt handlar om en bra balans. På offroadhojar får du växla som satan och där förlorar du tid. En cross som har cirka 40 hästar blir ifrånåkt av en RS 125 efter 80, och fram till detta så åker crossen inte så mycket ifrån som man tror att den ska göra. En hoj ska vara tillräckligt högt drevad så att den drar gött och så att man inte behöver växla för ofta. Offroad hojar är gjorda för att köra offroad, backar och annat därav den låga drevningen. Den låga drevningen bidrar till att hojen drar mycket starkare. Den låga drevningen är inte ens i närheten optimalt när det gäller acceleration. Du får växla som satan.

0-100 med en cross går på alla 6 växlar. Det är samma sak som att sluta gasa 6 gånger. Om man är en bra förare går det ganska snabbt, men det slöar till ändå. Min RS gjorde cirka 100 km/h på trean och såvitt jag vet hade min original drevning.

Sen att en MX är lika snabb som en RS om båda är lika drevade är också skit. Aprilian har kåpor som hjälper mycket vid högre hastigheter.

Last edited:
H4 skrev:
Allt handlar om en bra balans. På offroadhojar får du växla som satan och där förlorar du. En cross som har cirka 40 hästar blir ifrånåkt av en RS 125 efter 80, och fram till detta så åker crossen inte så mycket ifrån som man tror att den ska göra. En hoj ska vara tillräckligt högt drevad så att den drar gött och så att man inte behöver växla för ofta...
kan även tillägga att en cross växellåda är helt annorlunda mot en sporthojslåda vilket gör att drevningen gör ännu större skillnad än om man jämförde drevningarna på två sporthojar. sen så använder inte alla crossar alla växlar innan 100km/h, men visst de är tätare.

-Rosen- skrev:
kan även tillägga att en cross växellåda är helt annorlunda mot en sporthojslåda vilket gör att drevningen gör ännu större skillnad än om man jämförde drevningarna på två sporthojar. sen så använder inte alla crossar alla växlar innan 100km/h, men visst de är tätare.

En renodlad cross gör cirka 100-110 km/h som max.

Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...