Motor Aprilia MX

Muckee

Kär
Gick med
24 Oct 2005
Hoj
Aprilia RS 125 -04
Hallå uti stugorna,
Jag undrar om det sitter likadana motorer i MX och RS (Aprilia alltså)

Är nyfiken, för att jag vill veta om det finns samma "Avstrypningsmöjligheter" på en MX som det finns på en RS..

/Micke

Svar JA, Rotax 122.

Det är dock inte samma drevning på dom. Inte avgassystemet heller, men det är vell ganska logiskt.

JO men axet då ? det har väl samma motorer men det känns endå som att RS:en är bättre på båda endå.

Beror väl på drevningewn då kanske, men troligtvis så är det utväxlingen som är annorlunda. Fast det vet svanen bättre än jag så... Det får han svara på

CRMaeger skrev:
självklart har rs:en högre toppfart eftersom det är en sporthoj!
inte då, varför tar alla detta som en självklarhet. (inom 125cc forumet känns det lite skumt)

-Rosen- skrev:
inte då, varför tar alla detta som en självklarhet. (inom 125cc forumet känns det lite skumt)

Jo, men dom flesta förutsätter kanske att en RS har en drevning som gör att den har en högre toppfart än vad en SM har.

-Rosen- skrev:

För att alla kanske inte har über raketer som du (Ja jag är extremt avundsjuk.)

För att svara på frågan så har jag för mig att mx har nån häst mer enligt specifikationerna.

seyou skrev:
Jo, men dom flesta förutsätter kanske att en RS har en drevning som gör att den har en högre toppfart än vad en SM har.
i och för sig, men sen så kan man kolla på till exempel svanens hoj, jag gissar på att om den är rätt drevad så går den riktigt fort

sen prulle
du kan ju alltid trösta dig med att det bara handlade om tur när jag hittade min :) .

-Rosen- skrev:
i och för sig, men sen så kan man kolla på till exempel svanens hoj, jag gissar på att om den är rätt drevad så går den riktigt fort

sen prulle
du kan ju alltid trösta dig med att det bara handlade om tur när jag hittade min :) .

Jo, men svanens hoj är ju egentligen ingen 125a.

seyou skrev:
visst det är sant, men det jag menar är ju att en sport inte måste gå fortare. om hans går i cirka 140 orginal och en äldre nsr/tzr toppar typ 120 så går ju hans fortfarande snabbare

seyou skrev:

Inte längre..

Fan ja vill oxå ha fet 125:A hade fet cykel fet moppe (tillslut) och nu skabig gammal harv till 125:a... får ta igen de på mellan klassarn..

-Rosen- skrev:
visst det är sant, men det jag menar är ju att en sport inte måste gå fortare. om hans går i cirka 140 orginal och en äldre nsr/tzr toppar typ 120 så går ju hans fortfarande snabbare

Nu jämnför du skor och stenar och får det till skorstenar.

1.Hans har 35+ hästar en tzr har knappt 30
2.En gammal tzr gör typ 160...
3.Min gör 147 (mätar iof) med 27 orginal ponnys

-Rosen- skrev:

Jag förstår vad du menar. Men dem soom inte är så insatta i motorer och drivning tror ju att bara den har kåpor så går den som ett skott. :rolleyes:

seyou skrev:
Jag förstår vad du menar. Men dem soom inte är så insatta i motorer och drivning tror ju att bara den har kåpor så går den som ett skott. :rolleyes:
Det är väl inte mer än sanningen.. :rolleyes:
MXen borde axxa skiten ur RS en. tycker man.. offroadhojar ska ha bra axx så är det bara.. :D

prulle skrev:
Inte längre..

Fan ja vill oxå ha fet 125:A hade fet cykel fet moppe (tillslut) och nu skabig gammal harv till 125:a... får ta igen de på mellan klassarn..

Nu jämnför du skor och stenar och får det till skorstenar.

1.Hans har 35+ hästar en tzr har knappt 30
2.En gammal tzr gör typ 160...
3.Min gör 147 (mätar iof) med 27 orginal ponnys
första skoldagen och ajg är trött som fan, bortse från det inlägget som prulle quotar.

philsson skrev:
Det är väl inte mer än sanningen.. :rolleyes:
MXen borde axxa skiten ur RS en. tycker man.. offroadhojar ska ha bra axx så är det bara.. :D

Det tycker jag också. Om dom nu har lika mycket pulver i motorn och MX inte går lika fort som RSn så borde ju kraften ta vägen nån annanstans.

-Rosen- skrev:
första skoldagen och ajg är trött som fan, bortse från det inlägget som prulle quotar.

Hehe okej men annars va det rätt kåpor lär inte göra mer än typ 5 kmh på en 125:a dom tar ju inte bort så mycket turbulens, det gör ju om du kryper ihop sjölv typ.

prulle skrev:
Hehe okej men annars va det rätt kåpor lär inte göra mer än typ 5 kmh på en 125:a dom tar ju inte bort så mycket turbulens, det gör ju om du kryper ihop sjölv typ.

5 kmh, det låter väldigt lite tycker jag.

Okej here's the facts :D

Min hoj gick (med 125cc) runt 130km/h, varvade ur då.
Den kom dit kvickt.

Jag vet inte hur den står sig mot en RS men min har antagligen bättre botten och kommer nog först upp till 100km/h men sen sackar den nog lite.

Avgasröret i MXen är byggt för att ge lite bättre bottendrag.

Min hoj går att varva i miljonvarv om man lägger sig ner, det ni :D
Nej men ärligt, det gör ganska mycket med riktiga kåpor. Iallafall i toppfart.
15-20km/h skulle inte förvåna mig en sekund. När man sitter vanligt är man ju som en vägg. Visst om man lägger sig ner men det står sig aldrig mot riktiga kåpor.

Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...