Motoröversyn Honda CB four 500 K1 -73

Sven W

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1983 Kawasaki Z400 LTD, Honda CB 500CB four 500 K1 -73
Kan någon rekommendera en verkstad eller en händig mekare, för
en motoröversyn på en gammal Honda CB four 500 K1 -73 ??

Den läcker lite olja vid ettans cylinder, troligtvis en dålig o-ring.

Inte allt för långt från Stockholm, tack.

/Sven
 
Jo jag har redan varit där, och de är inte så pigga på gamla kaffekvarnar :-)
Lite "mekonomen"-stuk över det stället. Rent, proffsigt men helst nyare hojar.
Är mer ute efter någon som vill vinter-meka.
Tack ändå.

/Sven
 
Problemet med äldre hojar är att det är svårt att säga hur lång tid det tar. Flyter allt på, visst, då går det hyffsat att säga något. Men ofta har ett par generationer av gör-det-självare (sånna som jag typ) varit och pillat innan, med diverse hemma fix och sönderdragna gängor. Visst går det säkert att lämna iväg på löpande timbetalning, men så fort det stöter på patrull så sticker timmarna iväg med hög räkning och mindre nöjd kund som följd.

Var läcker den, cylinderfoten, toppen eller ventilkåpan?

Köp en meckhandbok och göra det själv är inget alternativ?
 
Om jag var du så skulle jag ta kontakt med redaktionen på Classic Bike och fråga om de vet av någon lämplig snubbe/snubba som skulle vara intresserad av renovera en gammal spis som din...
 
Om jag var du så skulle jag ta kontakt med redaktionen på Classic Bike och fråga om de vet av någon lämplig snubbe/snubba som skulle vara intresserad av renovera en gammal spis som din...

Eller Classic Honda club.
 
Problemet med äldre hojar är att det är svårt att säga hur lång tid det tar. Flyter allt på, visst, då går det hyffsat att säga något. Men ofta har ett par generationer av gör-det-självare (sånna som jag typ) varit och pillat innan, med diverse hemma fix och sönderdragna gängor.

Precis!

Och även om motorn aldrig varit öppnad (idealfallet) så
är ändå ALLA skruvar gravt fastärgade i aluminumblocket.
Slagskruvmejsel måste användas överallt vilket ger att
man som minst åker på att köpa komplett skruvsats
samt dito packningssats. Sedan hittar man ju en massa
delar som är väldigt bra och praktiskt att byta när man
ändå har motorn isär. :rolleyes:

Och precis som freddaAbborre skrev så rullar timmarna fort.
Inga problem att snabbt komma upp i en verkstadsnota
som överskrider hojens värde som 'hel'.

Utsikten att hitta en hobbymek med rätt kompetens
och prisbild ser väl inte så himla ljus ut heller ut.

Om jag var du skulle jag:

Alt 1: Lära mig leva med läckaget. (om det nu inte är värsta syndafloden.)

Alt 2: Skaffa mekhandbok och efter 6 månader och 7 000:-
i nya delar och verktyg ha en motor som eventuellt inte längre
läcker olja vid just det stället men som så gott som garanterat
har en kortare kvarvarande livslängd jämfört med om du låtit den vara. :fakta
(Så bruka jag göra. :rolleyes:)

Alt 3: Sälja den för 9 000:-, lägga till de 7 000:- från punkt 2, köpa en
'ny' CB för 16 000:- och samtidigt slippa de 6 månaderna i garaget!

/e
 
Tack för alla svar.
Jo jag har samma tråd på Classic Honda Club.
Problemet är att jag blev tipsad om att lämna in hojen på E&D Mc i Solna,
och det skulle man ju inte ha gjort. Konstigare ställe har jag aldrig varit på.:gnissla
Nu står den i alla fall där på vinterförvaring och de skulle titta på det hela "lite" senare i vinter och återkomma. Men efter allt jag läst och hört om den verkstaden, blir man lite nervös. Att det slutar med en fet räkning och en ännu sämre hoj:machinegu

Engström; du har ju två gamla CB500, du är inte intresserad?

/Sven
 
Problemet är att jag blev tipsad om att lämna in hojen på E&D Mc i Solna, och det skulle man ju inte ha gjort.
Vem var det som tipsade?
Han borde spärras in! :fakta

Jag skulle hämta tillbaka den direkt!
Det är garanterat bättre och billigare att låta den stå ute i vinter.
Tyvärr. :död

du har ju två gamla CB500, du är inte intresserad?
Vik hädan frestare där! :ajjabajja

Att hjälpa till går tyvärr fetbort även om det kliar i fingrarna...
Har redan en CB500+XL125+Zündapp Bella som är under renovering,
en CB500 som skall bli classic racer och en Transalp som skall bli
något slags ban-motard-skvader med USD gaffel mm. :rolleyes:

Köpa? Aldrig! :4skrika
Fast...:rolleyes:..den där tidiga motorn med kopplingsvajern på vänster sida
skulle sitta klockers på Classic racern. Nu har jag en CB550 -76
motor med högervajer och det är tydligen inte 100% koscher
enligt vissa förståsigpåare. :gnissla Fast den är tät! Byta? :va

Lägga gärna upp lite bilder på eländet! :tummenupp

/e
 
Last edited:
Några pics:
 

Bifogat

  • Bild 001.jpg
    Bild 001.jpg
    238.1 KB · Visningar: 200
  • Bild 003.jpg
    Bild 003.jpg
    246.4 KB · Visningar: 134
  • Bild 007.jpg
    Bild 007.jpg
    239.9 KB · Visningar: 163
  • Bild 009.jpg
    Bild 009.jpg
    239 KB · Visningar: 160

Stencool! :yoparty

Kromad blingblingsving dessutom! :D

Fast det vore bra att sätta tillbaka framskärmen,
eller i alla fall fästesdelen mellan gaffelbenen.
Den bär inte bara skärmen utan funkar även som
wobbelstag. Alternativ montera separat stag.
attachment.php


När jag skrev elände menade jag iofs själva läckaget. :rolleyes:
Bilder på det?

Hur illa är det?
1.Fuktar lite efter normal körning.
2.Rinner en droppe längs motorn efter normal....
3.Droppar ner på marken......
4.Får fylla olja efter varje.....
5.Fylla vid varje rödljus.....(:fyllisar)
6.Man kan stoppa in huvudet hålet och se sig omkring.

Och angående min 550 motor så kom jag på att jag ljög. :arsele
Eller rättare sagt glömde. Det är helt tät förutom att den drabbats
av packbox vs. o-ringskedjesyndromet. :nurse

Dvs, när man monterar o-ringskedja så skaver den ofta på grund
av sin större bredd upp ett hål i packboxen framför huvudaxeln
med oljeläckage som följd. Oftast märker man inte så mycket av
detta eftersom oljan hamnar på kedjan. Autmagisk kedjesmörjning.

För att byta packboxen måste motorn klyvas plus att själva packboxen
inte längre går att få tag på. (Går säkert att fixa utan att klyva om
man är kreativ och händig.) Funkar dock rätt hyggligt att bara täta
med lämpligt gucka, någon droppe på kedjan lite då och får man leva med.
Packboxen sitter till vänster bakom drevet:
PHOTO_5143362_12265_12146014_ap_320X240.jpg


Och for the record så var det inte jag som monterade o-ringskedja.
Jag skulle aldrig göra något så dumt. :rolleyes:

/e
 
Last edited:
Precis som Niklasinorr skrev ska du alltid kolla med redaktionen på Classic Bike. Då hade du förmodligen fått tipset att höra av dig till Garage 57 i Tyresö och se om Göran Kölborn kan förbarma sig över dig.
Du hittar honom här:

Hanviksvägen 57 a, 135 50 Tyresö
08-742 72 70

Eller Örby MC i Västberga Ind Omr.
Örby MC
Västbergavägen 24
126 30 Hägersten
08-6475041

Värt att fråga i varje fall.
MVH,
Classic Bike
 
Engström;
Jo jag ska dit med framskärmen, dock lite moddad. Det finns en hel del smågrejor att fixa på den. Förutom läckaget då. Som platsar under dina punkter 2 och 3. Det tränger ut så pass att bootsen blir fläckiga!!:hojsmilie
Skickar med en lite dålig bild på 1:ans cyl där oljan kommer ut mellan cylindern och cylinderhuvudet.

Henke68;
Tusen tack för tipsen....ska kolla upp direkt.

/Sven
 

Bifogat

  • läckagebild.jpg
    läckagebild.jpg
    169.8 KB · Visningar: 130
Jag såg ingen olja på fotot. En liten kalkyl. Biltemas Turbo-Diesel. Dieselmotoroljor är bland de få som idag får innehålla zinkdialkylditiofosfat som skyddar kamaxlar och kamvippor. Men eftersom zinkdialkylditiofosfat förstör katalysatorer....har det försvunnit ur de flesta oljor. Du har ingen katalysator att bekymra dig över. Antag du behöver fylla på 1 dl / månad pga läckaget. Det betyder på 2 år med 6 månaders säsong 1,2 liter olja. För ett pris på 1,2*169kr/4=51kr.
Dvs för att du ska kunna skriva av reparationen på 2 år får reparationen inte kosta mer än 51 kr.
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Mineral/Turbodiesel-15W40-36962/
Jag hade om det inte äventyrade säkerheten (olja på bakhjulet) inte brytt mig.
Och tänk på att under inga förhållanden hälla modern syntetisk esterolja i motorn. Orsaken är att esteroljor får gummi att krympa. Inget problem med nya gummipackningar för nytt gummi är elastiskt. Men gammalt gummi har förlorat elastisiteten och träffas en sådan O-ring av esterolja kommer läckaget säkrare än ett brev på posten.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top