MotoGP: Vintertester 2008/2009

är det reklamavbrott på motogp.com? jag sitter på comhem men är ganska säker på att viasat kommer att bryta trots att man betalar 1200 bagis om året. Eurosport i kombination med inspelningsbar digitalbox har funkat fint så här långt...
 
är det reklamavbrott på motogp.com? jag sitter på comhem men är ganska säker på att viasat kommer att bryta trots att man betalar 1200 bagis om året. Eurosport i kombination med inspelningsbar digitalbox har funkat fint så här långt...


Viasat motor har inte reklamavbrott. Iallafall inte i F1 sändningarna.
 
Tider från gårdagens träningar på Valencia.

125cc
1.- Bradley Smith GBR Aprilia 1.41.7 - 55 varv
2.- Julián Simón ESP Aprilia 1.41.7 - 69 varv
3.- Andrea Iannone ITA Aprilia 1.42.3 - 48 varv
4.- Sergio Gadea ESP Aprilia 1.43.5 - 47 varv
250cc
1.- Álvaro Bautista ESP Aprilia 1.37.1 - 53 varv
2.- Gabor Talmacsi HUN Aprilia 1.38.1 - 41 varv
3.- Mike di Meglio FRA Aprilia 1.38.9 - 55 varv
4.- Angel Rodríguez ESP Aprilia --- ---
5.- Cristian Trabalón ESP Aprilia --- ---
6.- Alberto Moncayo ESP Aprilia --- ---
WSBK
1.- Shinya Nakano JAP Aprilia 1.36.4 - 62 varv
2.- Alex Hoffman ALE Aprilia 1.38.8 - 40 varv
 
Dagens testtider.

125GP
1. Julián Simón (ESP/Aprilia) 1:40.5
2. Andrea Iannone (ITA/Aprilia) 1:41.0
3. Bradley Smith (GBR/Aprilia) 1:41.1
4. Sergio Gadea (ESP/Aprilia) 1:42.0

250GP
1. Álvaro Bautista (ESP/Aprilia) 1:38.1
2. Gabor Talmacsi (HUN/Aprilia) 1:38.1
3. Mike di Meglio (FRA/Aprilia) 1:38.6

WSBK
1. Shinya Nakano (JAP/Aprilia) 1:35.3
2. Marco Simoncelli (ITA/Aprilia) 1:36.3
3. Alex Hoffman (GER/Aprilia) 1:37.3
 
Gabor Talmasci MOL Aspar- 250GP
0_5.jpg


02.jpg


Mike Di Meglio Mapfre Aspar - 250GP
aspar4uh6.jpg


Bradley Smith Bancaja Aspar - 125GP
bradleyfz8.jpg


03.jpg


Angel Rodríguez Lotus Aprilia - 250GP
01.jpg


Shinya Nakano Aprilia - WSBK
aprilia-nakano-test-1.jpg


aprilia-nakano-test.jpg


Alex Hoffman Aprilia - WSBK
hoffman-aprilia-test-1.jpg
 
Vad är den blåa pinnen för nåt som går parallelt med gaffeln har undrat det länge nu:va på prillan altså.....kan det vara justering av kompression eller?
 
Vad är den blåa pinnen för nåt som går parallelt med gaffeln har undrat det länge nu:va på prillan altså.....kan det vara justering av kompression eller?

Mätutrustning.
På denna nivån har teamen små gubbar som sitter och gnider händerna framför en massa bärbara datorer som utvärderar fjädringsinsrörelser osv.

Hur många olika parrametrar hade nu en motogphoj , 50 ?
 
Mätutrustning.
På denna nivån har teamen små gubbar som sitter och gnider händerna framför en massa bärbara datorer som utvärderar fjädringsinsrörelser osv.

Hur många olika parrametrar hade nu en motogphoj , 50 ?

Jepp det är sensorer till fjädringsloggningen....

50 sensorer låter inte helt orimligt även om det bara var en siffra någon chef slängde sig med....

Man bör ha kring 15 sensorer på chassiet:
2x hjulhastighet
2x fjädringsrörelse
2x bromstryck
3x accelerometer
GPS
styrutslag
ett gäng piezosensorer för att upptäcka chatter


och hur många man har i motorn vill jag inte veta för då får teknikern i mig ståfräs....:tungan
 
Jepp det är sensorer till fjädringsloggningen....

50 sensorer låter inte helt orimligt även om det bara var en siffra någon chef slängde sig med....

Man bör ha kring 15 sensorer på chassiet:
2x hjulhastighet
2x fjädringsrörelse
2x bromstryck
3x accelerometer
GPS
styrutslag
ett gäng piezosensorer för att upptäcka chatter


och hur många man har i motorn vill jag inte veta för då får teknikern i mig ståfräs....:tungan

Chatter tror jag dom får ut från potensiometrarna som mäter fjäderrörelsen. Tror dom har sån pass upplösning så dom klarar det. Under 20st/sek så är dom oftas nöjda.

Att det kan bli upp mot 50 mätpunkter är för dom kan ha 8-10st som bara mäter olika temperaturer på ett bakdäck. En motor har inte såå jättemånga sensorer. :)
 
Chatter tror jag dom får ut från potensiometrarna som mäter fjäderrörelsen. Tror dom har sån pass upplösning så dom klarar det. Under 20st/sek så är dom oftas nöjda.

Att det kan bli upp mot 50 mätpunkter är för dom kan ha 8-10st som bara mäter olika temperaturer på ett bakdäck. En motor har inte såå jättemånga sensorer. :)

Som jag förstod det så har man fäst sensorer i ramen för att på något listigt sätt räkna ut varför flex på vissa ställen tycks kurera chatter. Vet att bla Yamaha gick ut officellt med det när de försökte kurera sina chassieproblem.

Nu är bilden liten men där sitter en sensor på hö sida av svingen på nakanos cykel längre upp i tråden, misstänker att det är en sådan.
 
finns de inga bilder på rossi?

Det skulle väll varit planerat ett test på Jerez idag. Men tror det blev struket för att Bridgestone inte hade råd att fixa däcken. Men dom ska köra där imorgon.

Träningen på Valencia var aprilias. Stop & Go/Thai Honda skulle varit med och kört där. Men deras teamchef blev så pass sjuk så han kom på sjukhus. Så dom stannade hemma.
 
Som jag förstod det så har man fäst sensorer i ramen för att på något listigt sätt räkna ut varför flex på vissa ställen tycks kurera chatter. Vet att bla Yamaha gick ut officellt med det när de försökte kurera sina chassieproblem.

Nu är bilden liten men där sitter en sensor på hö sida av svingen på nakanos cykel längre upp i tråden, misstänker att det är en sådan.

Ska se om jag kan hitta en större bild där man ser en sån sensor. :)

Chatter kan dom minimera genom att tex byta till ett annat avgasrör eller ändra fästpunkten på dom. Så kurera chatter finns det många sätt till. :) Tror inte dom kan få bort chatter helt men till den gräns som det inte påverkar eller stör körningen vill dom ha ner det till.
 
14 förare är anmälda till MotoGP-testet på Jerez 26-27 nov.

Dom ordinarie förarna som saknas är:
Casey Stoner: Får inte köra efter sin opperation.
Loris Capirossi: Suzuki brukar träna på Philip Island istället vid denna tiden.
Chris Vermeulen: Suzuki brukar träna på Philip Island istället vid denna tiden.
Randy De Puniet: Teamet har valt bort träningen pga brist på pengar.
Marco Melandri: Teamet har valt bort träningen.
John Hopkins: Teamet har valt bort träningen.

Den som är extra är Vittoriano Guareschi som testförare hos Ducati.
 
14 förare är anmälda till MotoGP-testet på Jerez 26-27 nov.

Dom ordinarie förarna som saknas är:
Casey Stoner: Får inte köra efter sin opperation.
Loris Capirossi: Suzuki brukar träna på Philip Island istället vid denna tiden.
Chris Vermeulen: Suzuki brukar träna på Philip Island istället vid denna tiden.
Randy De Puniet: Teamet har valt bort träningen pga brist på pengar.
Marco Melandri: Teamet har valt bort träningen.
John Hopkins: Teamet har valt bort träningen.

Den som är extra är Vittoriano Guareschi som testförare hos Ducati.

Randy De Puniet har också opererat sig, precis som Casey...
Melandri och Hopkins skall också köra Philip Island ihop med Suzuki. De ska
köra 3 dagar där istället, med start idag.

Dagens testtider.

WSBK
1. Shinya Nakano (JAP/Aprilia) 1:35.3
2. Marco Simoncelli (ITA/Aprilia) 1:36.3
3. Alex Hoffman (GER/Aprilia) 1:37.3

Simoncelli på Superbike?
Det hade jag missat... När gick dom ut med att han skulle hoppa upp till
Superbike?
 
Last edited:
Tiden 1.35.3 är inte så dålig alls. Vore intressant och veta om det är en tid med race eller kvaldäck. För bästa kvaltiden i år i WSBK på Valencia var 1.33.9 av bayliss, men bästa racetid var 1.35.3 av Checa.
 
Randy De Puniet har också opererat sig, precis som Casey...
Melandri och Hopkins skall också köra Philip Island ihop med Suzuki. De ska
köra 3 dagar där istället, med start idag.



Simoncelli på Superbike?
Det hade jag missat... När gick dom ut med att han skulle hoppa upp till
Superbike?

Simonchelli hoppade bara in och testade RSV4:an på detta testet. Han kör vidare för Gilera nästa år med.

Tiderna fram till kl 13:00

1. Colin Edwards (Yamaha) – 1’42”944 (8 varv)
2. Andrea Dovizioso (Honda) – 1’43”948 (12 varv)
3. Alex De Angelis (Honda) – 1’44”187 (7 varv)
4. James Toseland (Yamaha) – 1’44”776 (8 varv
5. Toni Elias (Honda) – 1’44”943 (14 varv)
6. Nicky Hayden (Ducati) – 1’45”546 (9 varv)
7. Vittoriano Guareschi (Ducati) – 1’47”397 (5 varv)
8. Mika Kallio (Ducati) – 1’47”838 (13 varv)
9. Yuki Takakashi (Honda) – 1’47”875 (11 varv)
10. Niccolò Canepa (Ducati) – 1’49”878 (6 varv)
11. Sete Gibernau (Ducati) – 1’56”601 (2 varv)

Tider från Philip Island.

1. Loris Capirossi (Suzuki) – 1’31”5 (94 varv)
2. Chris Vermeulen (Suzuki) – 1’31”9 (104 varv)
3. Olivier Jacque (Kawasaki) – 1’32”4 (85 varv)
4. Marco Melandri (Kawasaki) – 1’32”5 (93 varv)
5. John Hopkins (Kawasaki) – 1’33”3 (76 varv)
 
Last edited:
Back
Top