MotoGP - VALENCIA - FINAL

sandstream

Guest
elwe skrev:
2581682 Du har faktiskt en point där ... Ja bortsett från att Troy skulle ha erfarenhet från GP6:an. Det finns kanske mer i Ducatin än Sete och Capirex mäktar att plocka ut ur den ... intressant. Undrar vilka fler märken som kan plocka in en vinnare till sin hoj bland lediga förare.
Som sagt, en imponerande insats av Troy, men frågan är hur han hade stått sig under en hel säsong. Han har ju fått chansen tidigare utan att placera sig speciellt högt.
Jag tror nog både Yamaha och Honda skulle kunna ta in förare som vann lopp om det fanns några sånna lediga förare. Suzuki och Kawasaki däremot skulle nog kunna låna Rossi utan att vinna.

elwe skrev:
Sedan erkände ju Hayden själv att han hade hjälp av gud och frågan är vad det står i reglementet om det! Även om det inte helt förringar hans insats så bleknar den ju en del ...
Här kan jag inte låta bli att fundera på vad alla de andra mer eller mindre religösa förarna tänker. Varför lät inte Gud mig vinna? På vilket sätt har jag syndat?
 

Fastman

Fattigare än dig!!
Gick med
17 Oct 2004
Ort
I en kartong
Hoj
Liten knarr
Visst gjorde Bayliss ett perfekt lopp, synd bara att han aldrig klarade det när han faktiskt hade en schysst styrning:tungan
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
sandstream skrev:
2581787
Här kan jag inte låta bli att fundera på vad alla de andra mer eller mindre religösa förarna tänker. Varför lät inte Gud mig vinna? På vilket sätt har jag syndat?

Som att rossi efteråt skulle sagt "Bad things happens to bad people" :D
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
sandstream skrev:
2581787 Jag tror nog både Yamaha och Honda skulle kunna ta in förare som vann lopp om det fanns några sånna lediga förare. Suzuki och Kawasaki däremot skulle nog kunna låna Rossi utan att vinna.
Jag undrar det, Rossi har ju ett imponerande CV vad gäller att anpassa sig till nya hojar. Rossi är snabb, hur många procent snabbare skulle han behöva vara än de befintliga piloterna (som jag anser att han är bra mycket bättre än)? Inte så mycket tror jag, det gäller bara att det inte går ut för mycket över däcken.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
sandstream skrev:
2581838 Precis!
Han måste ha glömt morgonbönen eller nåt sånt :näsblod

Man kan ju fråga sig om Hayden biktade sig efter estoril, han måste ju bankat biskopen eller nåt eftersom han blev så hårt straffad av gud där :va
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
FireSalle skrev:
Jag undrar det, Rossi har ju ett imponerande CV vad gäller att anpassa sig till nya hojar.
..

Eller kanske att Rossi har det som behövs för att anpassa hojarna till att bli vinnarhojar. Både Honda och Yamaha som var dom enda som vann VM under 990-eran var hojar som Rossi haft sitt finger med i utvecklingen..
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
FireSalle skrev:
2581997 Jag undrar det, Rossi har ju ett imponerande CV vad gäller att anpassa sig till nya hojar. Rossi är snabb, hur många procent snabbare skulle han behöva vara än de befintliga piloterna (som jag anser att han är bra mycket bättre än)? Inte så mycket tror jag, det gäller bara att det inte går ut för mycket över däcken.

Han skulle nog kunna lyfta kawa ett snäpp upp helt klart.
Sen är frågan om det mest är däcken som gör att kawa/sucka inte hänger med.
Ducati får ju klart till det ibland med bridgestone, men rätt ofta en bit efter på vissa banor.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Axxexs skrev:
2582016 Eller kanske att Rossi har det som behövs för att anpassa hojarna till att bli vinnarhojar. Både Honda och Yamaha som var dom enda som vann VM under 990-eran var hojar som Rossi haft sitt finger med i utvecklingen..
Så är det nog. Sett till resultaten i år så har nog Suzuki och Kawasaki inte nödvändigtvis varit så långt bort ifrån en seger som inte hade kunnat åtgärdats med lite anpassningar av Rossi med team och förarkompetens. Bägge fabrikaten har väl klarat silverpeng i år? Jag är övertygad att Rossi lätt skulle medföra minst den skillnaden att föra upp hojen en placering till jämnfört med nuvarande piloter.
 
Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
oFFkeFF skrev:
2582018 Han skulle nog kunna lyfta kawa ett snäpp upp helt klart.
Sen är frågan om det mest är däcken som gör att kawa/sucka inte hänger med.
Ducati får ju klart till det ibland med bridgestone, men rätt ofta en bit efter på vissa banor.
De är kanske inte lika snälla mot däcken som Duccen? Kawa/Sucka kvalar väl nästan alltid bättre än slutresultaten (känns det som, har inte kollat...). Den faktor som skiljer stort mellan kval och race-distans är däcken.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
FireSalle skrev:
2582060 De är kanske inte lika snälla mot däcken som Duccen? Kawa/Sucka kvalar väl nästan alltid bättre än slutresultaten (känns det som, har inte kollat...). Den faktor som skiljer stort mellan kval och race-distans är däcken.

Något sådant är det väl förmodligen. Capirossis körning ser dock sällan snäll ut för däcken ;)
 

sandstream

Guest
Vermeulen ledde ju på Laguna Seca innan han fick problem så visst går det att vinna på en Suzuki när allt stämmer. Men vad jag menade var att både Kawasaki och Suzuki ligger efter Ducati i MotoGP och jag tror att Rossi skulle behöva jobba med båda hojarna (Suzukin och Kawasakin) ett tag och få rätt stöd från fabriken för att göra dem till vinnarhojar. Tveksamt om han skulle kunna kliva in som Bayliss gjorde och vinna ett race.

Axxexs skrev:
2582016 Eller kanske att Rossi har det som behövs för att anpassa hojarna till att bli vinnarhojar. Både Honda och Yamaha som var dom enda som vann VM under 990-eran var hojar som Rossi haft sitt finger med i utvecklingen..
Det tror jag stämmer mycket bra med tillägget att Burgess haft ett finger med i spelet.
 
Last edited:

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
sandstream skrev:
2582095 Vermeulen Men vad jag menade var att både Kawasaki och Suzuki ligger efter Ducati i MotoGP och jag tror att Rossi skulle behöva jobba med båda hojarna (Suzukin och Kawasakin) ett tag och få rätt stöd från fabriken för att göra dem till vinnarhojar.

Det var väl i princip det han gjorde när han lämnade Honda för Yamaha? Dvs lämnade hojarna som låg först i utvecklingen till hojarna som låg längre bak utvecklingsmässigt. Som jag förstår det iaf så spelar förarens kunnande för en hojs egenskaper stor roll för hur väl en GP-hoj kan utvecklas och där tror jag Rossi tillsammans med Jeremy Burguess spelade stor roll för Yammas utveckling.

Tyckte jag hörde våra svenska kommentatorer i Söndags säga något om att Colin Edwards också har bra kännedom i detta avseende och kan ge "rätt" feedback till mekanikerna och mjukvaruknackarna i stallet, vilket driver deras utveckling framåt snabbare än vad det gör för stall som saknar förare med dessa egenskaper.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Gustav O skrev:
2581558
Kroppsspråket från Hayden när Rossi gratulerade honom säger allt om styrkeförhållandet dem emellan.

Det säger absolut ingenting i mina ögon, förutom att det uppenbarligen finns en stor ömsesidig respekt mellan toppförarna.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
PacMan skrev:
2582249...en stor ömsesidig respekt mellan toppförarna.
Vad får dig att tro att de tillrättalagda ord vi får läsa i pressreleaser och offentliga uttalanden ligger nära sanningen? Skulle det vara någon generell "stor ömsesidig respekt" som får förarna att motivera sig?
 

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Nyteknik skrev:
2582271 Vad får dig att tro att de tillrättalagda ord vi får läsa i pressreleaser och offentliga uttalanden ligger nära sanningen? Skulle det vara någon generell "stor ömsesidig respekt" som får förarna att motivera sig?
Ja just det, du vet ju vad Rossi egentligen menar när han säger All I can say now is a big 'congratulations' to Nicky because he is a great guy, a great rider and he is the world champion because he has been the best this year, för du sitter ju inne med Sanningen.

Gustav O skrev:
2582278 Skönt att du finns här, för du ser ju verkligheten för vad den egentligen är.
Hayden gråter glädjetårar i hjälmen, böjer ned huvudet och försöker förstå att han uppnått sitt livsmål. Då kommer Rossi upp vid sidan och tar honom i hand och gratulerar. Hur du tolkar in någon sorts överdriven vördnad av Hayden inför Rossi i detta övergår mitt förstånd.
 
Last edited:

sandstream

Guest
Alla som varit med om något stort som satt press, utöver det normala, på den egna personen eller någon närstående vet att man efteråt kan känna en stor lättnad när spänningen släpper som ofta tar sig formen av tårar.
Själv grät jag floder efter tantens första förlossning utan att egentligen förstå varför när jag låg bredvid min dotter första natten.

EDIT: Gustav, ditt signaturcitat blir bara roligare och roligare :tummenupp
 

Mr. Dante

MaChInE hEaD
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Partille
Hoj
Motocompo -82, Z50A Custom -69, Z50A -70, Z50Jz -79
Nyteknik skrev:
2582271 Vad får dig att tro att de tillrättalagda ord vi får läsa i pressreleaser och offentliga uttalanden ligger nära sanningen? Skulle det vara någon generell "stor ömsesidig respekt" som får förarna att motivera sig?

Nej det är nog så att de hatar varandra, eller hur? Det gör ju alla som kör här hemma.. Alla vill vinna men man respekterar den som vinner ändå, sedan att det är VM, SM, NM eller RM spelar ingen roll, när visiret är nere är det allvar, när man gått i mål så kan man prata med varandra..
Det finns så klart undantag (Så blir det sagt)
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
sandstream skrev:
2582095Tveksamt om han skulle kunna kliva in som Bayliss gjorde och vinna ett race.

För ärlighetens skull så skall man ju nämna att Troy jobbat i 2 år med utveckling av Desmosedici också, så han går ju inte in helt oförberedd. Och han har ju blivit van att köra med effektunderskott och snabbare avtagande hjulgrepp (ren spekulation från min sida) under sin tid i WSBK tidigare under året..
 
Last edited:
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top