MotoGP Valencia. Final 2013!

Skumt att DP inte gnällde lika mycket på JL som han gjort på MM, så fort det varit lite buffar.
Kanske för att han inte är helt säker på att det var JL's fel? Bägge bromsar väldigt sent. DP ligger först men det är gott om plats på insidan där JL är så när DP viker in kör JL på honom. Det är skillnad på detta och när MM "skapat" sig plats genom att dyka på insidan i böj där det inte finns plats.

Någon som sett vad RD sagt om det?
 
Kanske för att han inte är helt säker på att det var JL's fel? Bägge bromsar väldigt sent. DP ligger först men det är gott om plats på insidan där JL är så när DP viker in kör JL på honom. Det är skillnad på detta och när MM "skapat" sig plats genom att dyka på insidan i böj där det inte finns plats.

Någon som sett vad RD sagt om det?

Enligt motomatters.com verkar det ha resulterat i en tillsägelse om att sådär får man minsann inte göra men de slapp ju obekvämligheten att ge sin favorit något straff eftersom det ändå varit meningslöst.

"That attitude earned him a trip to Race Direction, where he was spoken to firmly and told in no uncertain terms that they now have their eye on him. Handing points out would do no good - the points slate is wiped clean at the end of each season - but Lorenzo's card has been marked. If he decides the only way he can race against Marquez is by being more physical, Lorenzo may find himself paying the price next year."

http://motomatters.com/analysis/2013/11/11/2013_valencia_motogp_sunday_round_up_gre.html

Enligt samma artikel var Pedrosa rätt upprörd efteråt. Tyvärr inga citat.

"While Pedrosa was rather upset with Lorenzo's behavior, Marquez, had no problem with the move. 'We are here to fight. Racing is like that,' he said."
 
Last edited:
Hade däremot detta påverkat VM kanske de hade blivit en utredning, låt säga att detta hände och Marquez mot alla ods blev omkörd så han åkte ner till t.ex. sjätteplats och Lorenzo vann. Då hade något kanske hänt. Men nu påverkade det varken racet eller VM.
 
Läser lite om MMs karriär som rejsputte... Han tog titeln i Moto3 på lite samma sätt som i MotoGP. :)
Imponerande herre, och det ska verkligen bli intressant att se honom och JL slåss nästa säsong. Tror tyvärr inte DP har riktigt vad som krävs för att vara med i titelmatchen, förutom när han är arg för då verkar han skita i att däcken känns hala, och kanar sidledes på både fram och bak men håller i ändå...
Får väl hoppas att VR får ordning på vad det nu är han inte har ordning på tillräckligt mycket för att jaga DP i hasorna iaf. :brynad Och att Ducati kastar ut det där åbäket och börjar om på ny kula, annars får de ju skämmas när Suzuki kommer tillbaka och kanske är snabbare. :crash
 
Läser lite om MMs karriär som rejsputte... Han tog titeln i Moto3 på lite samma sätt som i MotoGP. :)
Imponerande herre, och det ska verkligen bli intressant att se honom och JL slåss nästa säsong. Tror tyvärr inte DP har riktigt vad som krävs för att vara med i titelmatchen, förutom när han är arg för då verkar han skita i att däcken känns hala, och kanar sidledes på både fram och bak men håller i ändå...
Får väl hoppas att VR får ordning på vad det nu är han inte har ordning på tillräckligt mycket för att jaga DP i hasorna iaf. :brynad Och att Ducati kastar ut det där åbäket och börjar om på ny kula, annars får de ju skämmas när Suzuki kommer tillbaka och kanske är snabbare. :crash
Fast Marc Marquez har aldrig kört Moto3, utan 125. 125 är mycket fränare.
 
Det här överraskade mig som inte följt minsta klassen så noga;

"Marquez is just the fourth rider in the 65 years history of grand prix racing to win world titles in three different categories, along with: Mike Hailwood, Phil Read and Valentino Rossi."

Så vare sig Lorenzo, Pedrosa eller Stoner vann 125?

http://motomatters.com/press_release/2013/11/11/honda_press_release_motogp_by_numbers_wi.html

Hugget i sten är ialafall att fimpen aldrig vunnit MGP och så verkar det förbli. Hans stora chans ansågs nog vara iår. Med Marques ännu varmare i kläderna 2014 .. Ja, Du förstår själv :Bugar
 
Trots att racet inbjöd både bastuta och rossi till att leka med toppen så hände det inget.
Hade Yamaha haft en starkare andreförare så hade tabellen mycket väl kunnat se annorlunda ut.
Rossi är en av de stora besvikelserna i år.

Lorenzo verkar vara den som dom måste slå nästa år med 8 segrar i år men 2 vurpor som också förstörde hans chanser. Marques vurpade oftare men hade turen att inte skada sig. Men så länge de var oskadade var det Lorenzo som var starkare.

Honda är de stora vinnarna tack vare MM och DP.
 
Tror inte Bautista (på Honda) ville riskera något. Om han hade gjort en hård manöver och puttat av Marquez så hade inte hojleverantören blivit så glad.:mad:
 
Javisst! Som vi nog lugnt kan konstatera är det när en förare tappat tron på sig själv som realistisk mästare som loppet är kört, i alla fall när det gäller fabriksstyrningar. Jag tycker mig ana en allt mer tydlig linje från Rossi där han begär en Yamaha som kan bromsas lika bra eller bättre som en Honda, en egenskap som inte förefaller riktigt lika fundamental för Lorenzo (om även han uttrycker liknande önskemål). Låt oss säga att Burgess anser att Rossi bör plagiera Lorenzos körstil för att bäst utnyttja Yamahans fördelar medan Rossi kanske saknar den förmågan eller anser den körstilen som omöjlig att dominera?

Nu är förarna intelligenta, så efter säsongen 2013 - med ett gap på 0.3 - 0.5s per varv till den spanska armadan som uthållig prestation - så krävs nog någon dramatisk förändring för att Rossi, i djupet av sitt hjärta, ska bibehålla den nödvändiga tron och självbilden.

Beslutet var nog med all sannolikhet inte lätt att ta, än svårare att meddela. Men som Du antyder så krävs nog en förändring av den dimensionen för att Rossi som förare ska fortsätta tro på sin egen kapacitet och förmåga att kunna stå på pallen mer frekvent. Och förmodligen även Yamaha...

The final countdown...
Verkligen.

Om de nu hade skilda åsikter. Kanske var det bara brist på utveckling i deras professionella relation, som fick Rossi att bestämma sig för en annan parhäst. Rossi har ju bara en enda chans nu att ta en sista och tionde titel innan han avslutar sin karriär. Jag är lite förvånad och tycker det hedrar Rossi att han genomför en så stor förändring.
 
...Lorenzo verkar vara den som dom måste slå nästa år med 8 segrar i år men 2 vurpor som också förstörde hans chanser. Marques vurpade oftare men hade turen att inte skada sig. Men så länge de var oskadade var det Lorenzo som var starkare...

Bra beskrivning! :tummenupp
En frisk Lorenzo har i år definitivt varit "the guy to beat".
Så kommer det nog vara nästa år också.
Marquez behöver ta ett steg till innan han blir "the guy to beat" trots mästarbältet.
Att någon annan än Marquez skall vara "the one who beats" känns allt mer avlägset.
 
Just nu:
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    226.1 KB · Visningar: 260
Marquez blåser nog inte grönt förrän tidigast imorgon. :hihi

EDIT1: Kul att se Redding och EsP i resultatrutan för MotoGP! :)
Skärmklipp.JPG

EDIT2: Vad för hoj kör Redding?
EDIT3: RCV'n. :)
 
Last edited:
Sas det något om varför de M1-motoriserade maskinerna inte kördes idag (de som t.ex Edwards skulle ratta)?
Eller har jag fattat fel i att de skulle testas nu också?
 
Sas det något om varför de M1-motoriserade maskinerna inte kördes idag (de som t.ex Edwards skulle ratta)?
Eller har jag fattat fel i att de skulle testas nu också?

Som jag förstod det så skulle alla Yamaha testa på onsdag men ändrade i sista sekund till idag pga risk för dåligt väder på onsdag. Troligen var det bara fabrikarna/satellit som fick plats idag så dom andra får snällt vänta till på onsdag.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top