MotoGP - Tester inför 2007.

  • Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Nyteknik skrev:
2600736 Vad har CBR 1000 RR gemensamt med RC 211 V som övertygar andra än de med tröja utanpå skinnstället?
Jag svarar mot bättre vetande eftersom vem som helst med normal syn kan se att likheterna utseendemässigt är rätt stora mellan RC211V och CBR1000RR.
Ser du inte likheterna är det nog dags för en tur till optikern.
Att de ens säljer en Repsol-version av CBR1000RR borde kanske få det att ringa iaf en liten klocka hos dig.
 
Barros kommer få sin '07:a redan till nästa test för dem på Jerez.


Alex Barros
“I am very happy because i will ride the DUCATI GP7 800cc before the our next scheduled test, which will be in January at Sepang. We can begin to work on the general set-up of the racebike, and to further develop the bike without any delay, compared to some of the other teams. I am feeling very good with my new team and I am sure we will continue working well together. Finally, I have to thank Ducati for accelerating their timetable and providing PRAMAC D'ANTIN with the brand new machine much sooner than we thought possible!”
 
Gustav O skrev:
2600167 Hondas grundare, som jag glömt namnet på

Soichiro Honda

Nyteknik skrev:
2600736 Vad har CBR 1000 RR gemensamt med RC 211 V som övertygar andra än de med tröja utanpå skinnstället?

Inte mycket förutom lite gimmickar som den elektroniska styrdämparen som de säger är ett derivat från MotoGP (men som många plockar bort eftersom den väger mycket och inte fungerar), svingen och stötdämparlänkaget (eller rättare sagt bristen på länkage har jag för mig) som de kallar för Unit Pro Link eller något liknande och sedan att kåporna naturligtvis påminner om formen på RC211V. Sen har de ju radiella bromsok precis som de flesta andra i klassen har.

Det blir ju lite motstridiga intressen här anar jag eftersom Honda nischar sig mot att bygga användarvänliga och "sansade" sporthojar och RC211V är ju av naturliga skäl enbart byggd för racing så det blir lite motstridigt att plocka in alltför mycket grejer från den. Sen är det väl inte så mycket som kan tas in heller antar jag eftersom mycket av det som används i racing inte funkar så bra på gata.

Men som du påpekar så hade jag gärna sett en V5:a för gatbruk. Å andra sidan Honda kanske vetat länge att de ska skriva om reglementet och att en V5:a inte kommer att bli aktuell med 800cc så de kanske lät bli att plöja ned de pengar som behövdes för att ta fram en sådan eftersom den ändå skulle vara omodern i och med att RC211V:n tas ur tjänst. Å andra sidan känns ju Desmosedici RR fortfarande riktigt het men den har ju gått ett par steg längre än vad en Fireblade som kan köpas över disk någonsin gjort. Då räknar jag inte fullkittade HRC-Fireblades som något man kan köpa över disk även om det i teorin kanske är möjligt.
 
Last edited:
sandstream skrev:
2602713 Jag svarar mot bättre vetande eftersom vem som helst med normal syn kan se att likheterna utseendemässigt är rätt stora mellan RC211V och CBR1000RR.
Ser du inte likheterna är det nog dags för en tur till optikern.
Att de ens säljer en Repsol-version av CBR1000RR borde kanske få det att ringa iaf en liten klocka hos dig.


:tummenupp
 
Radialbromsar kom i GP för 8 år sen. Finns t.o.m glidare har radialbromsar numera. Så det känns inte som ett argument för att någonting skulle vara likt en GP-hoj.

Är jue nästan som att man skulle säga att alla som har slanglösa däck på gathojarna också är replikor på GP-hojar.. ;)
 
Axxexs skrev:
2603420 Radialbromsar kom i GP för 8 år sen. Finns t.o.m glidare har radialbromsar numera. Så det känns inte som ett argument för att någonting skulle vara likt en GP-hoj.

Är jue nästan som att man skulle säga att alla som har slanglösa däck på gathojarna också är replikor på GP-hojar.. ;)

Det vet ju både du och jag att så är fallet men frågan var vad som imponerar på de "med tröja utanpå skinnstället" och det vet vi ju bägge att de kan stå och drägla i timtal inför ett par radiellt monterade bromsok :)

Tanken slog mig precis att vilken dröm det vore om Honda gjorde en Ducati och byggde en replika av RC211V enligt samma tema som Desmosedici RR. Mumma!
 
DR-Zätare skrev:
2603428 Det vet ju både du och jag att så är fallet men frågan var vad som imponerar på de "med tröja utanpå skinnstället" och det vet vi ju bägge att de kan stå och drägla i timtal inför ett par radiellt monterade bromsok :)
Och de en del verkar missa är att det killarna med "tröjor utan på stället" minns mest det är hur den där Hondan som Nicky vann VM på såg ut och att den är väldigt lik den CBR1000RR som står i butiken.
Sen om de delar teknik eller inte är en helt annan femma för en marknadsförare.
 
sandstream skrev:
2603441 Sen om de delar teknik eller inte är en helt annan femma för en marknadsförare.

Frågar du en marknadsförare hos Honda så är ju en Fireblade i sort sett en RC211V med annan lackering. :)
 
DR-Zätare skrev:
2603444 Frågar du en marknadsförare hos Honda så är ju en Fireblade i sort sett en RC211V med annan lackering. :)
Exakt! Och det räcker med att en ganska liten del av de potentiella köparna tror samma sak så har tillverkaren lyckats.
 
Axxexs skrev:
2603327 Barros kommer få sin '07:a redan till nästa test för dem på Jerez.


Alex Barros
“I am very happy because i will ride the DUCATI GP7 800cc before the our next scheduled test, which will be in January at Sepang. We can begin to work on the general set-up of the racebike, and to further develop the bike without any delay, compared to some of the other teams. I am feeling very good with my new team and I am sure we will continue working well together. Finally, I have to thank Ducati for accelerating their timetable and providing PRAMAC D'ANTIN with the brand new machine much sooner than we thought possible!”

Gött o se!! Det var d bästa nyheten i dag o intressant att Ducati seriöst ger Barros o dAntin rejäla förutsättsningar:tummenupp

Fråga: När får vi se Suzuki i den positionen?
 
sandstream skrev:
2603486 Exakt! Och det räcker med att en ganska liten del av de potentiella köparna tror samma sak så har tillverkaren lyckats.

När jag tänker efter så är väl Honda i och för sig ivrigast med att påvisa "likheterna" mellan sin Fireblade och RC211V. Även om Yamaha pratar om M1, Suzuki om GSV-R och Kawasaki om ZX-RR så är det ju ingen av de hojarna som visuellt direkt påminner om sina "förebilder" i MotoGP på samma sätt som man ändå måste säga att Fireblade gör.

#space skrev:
2603511 Gött o se!! Det var d bästa nyheten i dag o intressant att Ducati seriöst ger Barros o dAntin rejäla förutsättsningar:tummenupp

Fråga: När får vi se Suzuki i den positionen?

D'antin kanske har hittat lite pengar också som de kan ge till Ducati, det brukar ju alltid hjälpa till att snabba upp saker och ting?
 
Last edited:
DR-Zätare skrev:
2603514 När jag tänker efter så är väl Honda i och för sig ivrigast med att påvisa "likheterna" mellan sin Fireblade och RC211V. Även om Yamaha pratar om M1, Suzuki om GSV-R och Kawasaki om ZX-RR så är det ju ingen av de hojarna som visuellt direkt påminner om sina "förebilder" i MotoGP på samma sätt som man ändå måste säga att Fireblade gör.
Då är det väl bara NT som ska övertygas för han kan inte hitta några likheter alls :rolleyes:

#space skrev:
Fråga: När får vi se Suzuki i den positionen?
I vilken position menar du?
 
Last edited:
#space skrev:
2603511 Gött o se!! Det var d bästa nyheten i dag o intressant att Ducati seriöst ger Barros o dAntin rejäla förutsättsningar:tummenupp


Gött mos, Barros på den nya svarta Ducatin kan ju nästan inte bli bättre :banana
 
Jösse skrev:
2603765 Gött mos, Barros på den nya svarta Ducatin kan ju nästan inte bli bättre :banana
Exakt! känns som att Barros är den att ge dAntin lite framgång -07..Barros/dAntin Ducati kontra Checa/Dunlop Yamaha o det lyft Checa presterade senare delen av året i minnet, då ställer jag stora förhoppningar till Barros/dAntin under -07..:tummenupp

sandstream skrev:
2603668 Aha :fattartil
Det lär nog dröja men jag håller med om att det vore roligare med fler satellitteam.
Tyvärr så är d nog sanningen, det gäller oxå för Kawasaki att dra sitt strå....
 
Last edited:
Bild på hur en del avavgassystemet ser ut på RC212V och en på Luthi på hans nya aprilia.
 

Bifogat

  • rc212v.JPG
    rc212v.JPG
    139.9 KB · Visningar: 122
  • luthi.JPG
    luthi.JPG
    93.9 KB · Visningar: 91
DR-Zätare skrev:
2603514 När jag tänker efter så är väl Honda i och för sig ivrigast med att påvisa "likheterna" mellan sin Fireblade och RC211V. Även om Yamaha pratar om M1, Suzuki om GSV-R och Kawasaki om ZX-RR så är det ju ingen av de hojarna som visuellt direkt påminner om sina "förebilder" i MotoGP på samma sätt som man ändå måste säga att Fireblade gör.

CBR1000RR behöver inte alla delar från RC211V

1a i JSB
1a i BSB
2a i WSBK
3a i AMA

Undrar var R1orna blev av :arsele
 
Back
Top