MotoGP - Tester inför 2007.

  • Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
DR-Zätare skrev:
..

Nu jag är inte så duktig på regelverket för just marinmotorer men det som knäckte Bimota var väl just svårigheterna att få sin V-Due att klara miljökraven?

Har för mig det var något fel med nån programvara. Gjorde att injektorn brändes sönder. Man konventerade den då till förgasarare eller så kunde man byta in den mot annan modell.

Har för mig att det finns dom som lyckats få ordning på deras insprut nu på den modellen.
 
Last edited:
sandstream skrev:
2598943 Suzuki har tydligen sålt väldigt bra av sin R750 world wide (en storlek de är rätt ensamma om) så det skulle inte förvåna mig det minsta om det dyker upp 800-maskiner från de andra tillverkarna samt att Suzuki gör om sin 750 till en 800.
Kawasaki ryktas ju redan vara på gång med sin ZX-8R.

Tror faktiskt att den där ZX-8:an mest finns som en teckning hos raptorsandrockets? Finns det nån seriös info om att den planeras överhuvudtaget?

Sen har Suzuki en väldigt lång tradition med sin GSX750R. Man ville ju knappt sätta dit en normal ram på den..

Men visst kan det komma sånna hojar och dom finns säkert på ritborden om ifall. Ungefär som att aprilia säger att dom har ett MotoGP-projekt om ifall. Men inte har några planer på att medverka.

samuel w skrev:
2598962 Instämmer, det är väl inte så många som köper bil efter vilken cylindervolym de har i Formel 1, jag tror inte motorcykeltillverkarna deltar i MotoGp för att marknadsföra sin 1000cc gatmotorcykel. De deltar för att visa att de kan bygga den värsta motorcykeln och därigenom exponera sitt varumärke. Därför tycker jag att det är löjligt att man måste köra fyrtakt bara för att gatmotorcyklar kör fyrtakt.


Nä exakt, ingenstans står det om att Honda bygger dom bästa 1000-kubikarna iom att dom vann MotoGP. Man kör med samma reklam som man gjort innan. Dvs "Honda. The power of dreams" fast med en bild på Hayden nu.
 
Last edited:
Axxexs skrev:
2599010 Tror faktiskt att den där ZX-8:an mest finns som en teckning hos raptorsandrockets? Finns det nån seriös info om att den planeras överhuvudtaget?
Sen har Suzuki en väldigt lång tradition med sin GSX750R. Man ville ju knappt sätta dit en normal ram på den..
De skrev om ryktet i Bike men vad det fått det ifrån vet jag inte.
Axxexs skrev:
Nä exakt, ingenstans står det om att Honda bygger dom bästa 1000-kubikarna iom att dom vann MotoGP. Man kör med samma reklam som man gjort innan. Dvs "Honda. The power of dreams" fast med en bild på Hayden nu.
Det är väl inte direkt någon slump att Honda gjort FireBladen väldigt lik RC211V, tro det eller ej men likheten med tävlingshojar säljer.

Neutral skrev:
Rotax m fl bygger ju moderna 2-taktare. Skit samma, det är racing vi pratar om, inte miljö. :D
Hur som helst är tvåtaktseran för länge sedan över i MotoGP-klassen så varför ska det ältas om och om igen?
 
Last edited:
sandstream skrev:
2599053 Hur som helst är tvåtaktseran för länge sedan över i MotoGP-klassen så varför ska det ältas om och om igen?
Därför att man valt något suboptimalt i den yppersta klassen, det kommer ju alltid att vara ett ämne för diskussion. För övrigt är ju älta inget du själv ägnar dig åt. Vem var det som var överlägsen segrare i upprepningstråden? :D
 
Suboptimalt måste ju bero till största del på reglementet. Gäller bara begränsning på kubik så förefaller 4-takt vara suboptimalt, men om man lämnar kubiken fri och bara begränsar bensinmängd så blir kanske resultatet ett annat?!

I övrigt håller jag med att det vore intressant med fler deltagare oavsett takter och annat tjafs.
 
sandstream skrev:
..
Det är väl inte direkt någon slump att Honda gjort FireBladen väldigt lik RC211V, tro det eller ej men likheten med tävlingshojar säljer.
...

Jo det vet jag. Var ett argument man hade när man lanserade GSXR med vanlig ram. Den hade samma hjulbas, liknande kåpor, ram osv. Den senaste tekniken som sades vara hämtad och inspirerad från GP500-hojarna och GP-förarna hade fått vara med och testa ut hojen mm.

Aprilia RS250 var väldigt lik tävlingsmodellen RSV/W från GP tex.
 
ang. varför en f1:a är snabbare än en gp hoj är inte bara effekt/viktförhållande utan framför allt hur mycket gummi en f1:a har i backen jämfört me en gp... en gp hoj har ca 1 handflata på båda hjulen, en f1 bil har ca 2 handflatr per hjul! och dessutom har en f1:a downforce och det gör en jekla skillnad.

det är min åsikt.

/Lukas
 
Axxexs skrev:
2598883 Varför ens ha lägre volym för någon annan motorteknik? :)

Om det nu finns teknik som gör en 4-taktare snabb så borde väl det finnas sånna i 125 och 250 nu sen 2002 då? ;)

Det skulle det.

Men får man?

tror att kostnaderna styr i de lägre klasserna.....
 
Neutral skrev:
2599069 Därför att man valt något suboptimalt i den yppersta klassen, det kommer ju alltid att vara ett ämne för diskussion. För övrigt är ju älta inget du själv ägnar dig åt. Vem var det som var överlägsen segrare i upprepningstråden? :D
Jag försöker som sagt bättre mig men en del kan älta samma sak i oändlighet med liten variation (dock inte du :pannkyss )
Suboptimalt vet jag inte om jag håller med om, det beror ju på vad målet med racingen är. Om det är att sätta snabba tider finns det väl ingeting som talar för att just tvåtakt skulle vara snabbare än fyrtakt?
 
Zam skrev:
2599083 Suboptimalt måste ju bero till största del på reglementet. Gäller bara begränsning på kubik så förefaller 4-takt vara suboptimalt, men om man lämnar kubiken fri och bara begränsar bensinmängd så blir kanske resultatet ett annat?!
Precis!
 
Zam skrev:
2599083 Suboptimalt måste ju bero till största del på reglementet. Gäller bara begränsning på kubik så förefaller 4-takt vara suboptimalt, men om man lämnar kubiken fri och bara begränsar bensinmängd så blir kanske resultatet ett annat?!
.

Intressant men fyfan vilket jobbigt scenario :va
det går inte att ge möjligheten att experimentera fritt.

20 st olika Professor Balthazar motorer startar.... ingen kommer i mål.
blårök, rapsolja och gengasmoln ligger tung över banan.
 
madmagnus skrev:
2599955 Intressant men fyfan vilket jobbigt scenario :va
det går inte att ge möjligheten att experimentera fritt.

20 st olika Professor Balthazar motorer startar.... ingen kommer i mål.
blårök, rapsolja och gengasmoln ligger tung över banan.
Ja, särskilt om man begränsar bensinmängden till vad som ryms i en tom colaburk. Då blir det hårt mellan team Duracell-Honda och Bosch-Yamaha. Blir ingen kul rejsing av syntetiska restriktioner.
 
DR-Zätare skrev:
2598928
3. Honda kanske inte själva var medvetna om att de faktiskt hade så stort inflytande över reglementet och inte själva insåg att de faktiskt kunde ändra det.
De hade inte lika stort inflytande eftersom MSMA som är tillverkarnas organ inte hade den makt de har idag. Hondas makt inom MSMA blev dessutom starkare när de blev ordförande i MSMA.

DR-Zätare skrev:
25989284. HRC kanske inte var lika pigga på att byta reglemente eftersom det säkert inom HRC, precis som på detta forum och på andra ställen i världen, finns folk som gillar tvåtakt och tycker att en riktigt racerhoj är en tvåtaktare och därför kanske inte var lika sugna på att skriva om reglementet som Hondas egen marknadsavdelning var.

Det finns säkert en del på HRC som gillar tvåtaktare men Hondas grundare, som jag glömt namnet på, har alltid föredragit fyrtakt före tvåtakt. Se tex på deras populära mopeder i Asien - fyrtaktare. Honda drog ju in i det längsta med att komma med egna tvåtaktare inom racingen i början av sjuttiotalet, det var i princip när de blev så förnedrade det gick som de byggde egna tvåtaktsracers, de testade med NR500 som ju floppade rejält och de var drivande bakom övergången till fyrtakt inom MotoGP.
 
Sandstream skrev:
...Honda har gjort FireBladen väldigt lik RC211V...
Vad har CBR 1000 RR gemensamt med RC 211 V som övertygar andra än de med tröja utanpå skinnstället?

Likheterna mellan original och försök till kopia är lika få/övertygande som under 500-eran. Tyvärr. Det hade varit kul om Honda placerade tanken under sadeln. Formade "tank" och kåpor som på förlagan. Bjöd på en V-motor med mycket krokigt avgassystem etc.
 

Bifogat

  • RC211V.jpg
    RC211V.jpg
    66.5 KB · Visningar: 71
  • cbr1000rr.jpg
    cbr1000rr.jpg
    65.4 KB · Visningar: 54
Last edited:
Nyteknik skrev:
2600736 Vad har CBR 1000 RR gemensamt med RC 211 V som övertygar andra än de med tröja utanpå skinnstället?

De har inte mer gemensamt än prototyperna och de serieproducerade modellerna hade under 500-eran.
4-takt?
 
Nyteknik skrev:
2600736 Vad har CBR 1000 RR gemensamt med RC 211 V som övertygar andra än de med tröja utanpå skinnstället?

Likheterna mellan original och försök till kopia är lika få/övertygande som under 500-eran. Tyvärr. Det hade varit kul om Honda placerade tanken under sadeln. Formade "tank" och kåpor som på förlagan. Bjöd på en V-motor med mycket krokigt avgassystem etc.
Ja, jag förstår inte varför exempelvis Audi inte utrustat sin A4 DTM Edition med fyraliters V8 på 500 hk, monocoque-chassi, kolfiberkaross, sekventiell låda, kolfiberbromsar och bränslecell. Helt obegripligt. :rolleyes:
 
Last edited:
Lustigt vad enkelriktat resonemanget är i dom här trådarna alltid.

En sak som jag tror har bidragit starkt till att man övergått till 4-takt är den ökade populäriteten i WSBK tex. Hur hade det sett ut om dom helt plötsligt började köra fortare på sina "gatcyklar"?

För att fortsätta ha "kungastatus" på GP så har man bytt till 4-takt.

Sen är det skitsamma hur bra 2-takt är, reglerna är satta o lär inte ändras under 2007 i alla fall.
 
sandstream skrev:
2584248 I princip all motorsport går mot mindre motorer eftersom utvecklingen går framåt och jag kan inte se några problem med det.

tänkte mer på att du sa att utvecklingen styr mot mindre maskiner, nu är de inte utvecklingen som styr mot mindre maskin utan en regel, dock så tvingar regeln att utveckla en sämre maskin till de bättre.


lite OT/OP
dock tycker ja de är hel kefft i F1 då de vill få ner kostnaderna men de verkar inte tänka på att alla kostnader för att få fram den perfekta maskinen å kostnaden för utveckling. hade nog vart bättre å ligga kvar på V10or för att ekonomin ska lugna ner sig för de mindre stallen.
 
Datumen för testerna framöver ska visst vara dom här.

2006
15-17/11 Sepang
28-30/11 Jerez

2007
22-24/1 Sepang
30/1-1/2 Philip Island
5-7/2 Sepang
13-15/2 Qatar
23-25/2 Jerez
 
Back
Top