Antar att du har boken skriven av Tim Hanna också? Tjcok och härlig. Bra läsning under vintermånaderna.VRM Roffe skrev:2494282JAAAAA Vilken snubbe :=)
Jag har videon sen många år tillbaka och det är kul att visa dom polare som inte har sett den
![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Antar att du har boken skriven av Tim Hanna också? Tjcok och härlig. Bra läsning under vintermånaderna.VRM Roffe skrev:2494282JAAAAA Vilken snubbe :=)
Jag har videon sen många år tillbaka och det är kul att visa dom polare som inte har sett den
![]()
Gustav O skrev:2494289Antar att du har boken skriven av Tim Hanna också? Tjcok och härlig. Bra läsning under vintermånaderna.
Helt sjukt vilka likheter mellan honom och Burt Munro.VRM Roffe skrev:2494282JAAAAA Vilken snubbe :=)
![]()
Neutral skrev:2494302Helt sjukt vilka likheter mellan honom och Burt Munro.
Gustav O skrev:2494232Visst men med tanke på hur mycket pengar man kastade på sin Superbike VM satsning var resultatet tämligen skralt.
Ett roterande, cylinderformat föremål som utsätts för fartvind utvecklar en kraft vinkelrätt mot vindriktningen, i rotationsriktningen. Det har testats och befunnits icke tjänligt på "segel"fartyg, pga att det uppstår vibrationer i den roterande masten. Men vem vet, kanske kan man dra nytta av effekten i ett MC-hjulVRM Roffe skrev:2494254För dom som kan sin historia eller har bar glömt bort lite grand så kan jag friska upp minnet när det gäller design.....
John Britten byggde en helt överlägsen båge i ett lite skjul "Down under" med helt egna inovativa ideér där en av dom stora lösningarna var vindsläppet i området kring bakhjulet.
Ser ut som Japanerna har kollat på gamla filmer igen........![]()
En motorcykel långt före sin tid..
Vila i frid John Du saknas här på Jorden..
Roffe

Jag kan Britten historian ja, filmen går tämligen dagligen i garaget och Felicity Price boken står på finhyllan hemmaVRM Roffe skrev:2494254För dom som kan sin historia eller har bar glömt bort lite grand så kan jag friska upp minnet när det gäller design.....
John Britten byggde en helt överlägsen båge i ett lite skjul "Down under" med helt egna inovativa ideér där en av dom stora lösningarna var vindsläppet i området kring bakhjulet.
Ser ut som Japanerna har kollat på gamla filmer igen........![]()
En motorcykel långt före sin tid..
Vila i frid John Du saknas här på Jorden..
Roffe
kallad Coanda effekten..Bingo skrev:2494499Ett roterande, cylinderformat föremål som utsätts för fartvind utvecklar en kraft vinkelrätt mot vindriktningen, i rotationsriktningen. Det har testats och befunnits icke tjänligt på "segel"fartyg, pga att det uppstår vibrationer i den roterande masten. Men vem vet, kanske kan man dra nytta av effekten i ett MC-hjul![]()
Bingo skrev:2494499Ett roterande, cylinderformat föremål som utsätts för fartvind utvecklar en kraft vinkelrätt mot vindriktningen, i rotationsriktningen. Det har testats och befunnits icke tjänligt på "segel"fartyg, pga att det uppstår vibrationer i den roterande masten. Men vem vet, kanske kan man dra nytta av effekten i ett MC-hjul![]()

Med tanke på insatsen var utfallet dåligt. Dessutom undrar jag hur SP1/2 var förfördelad jämfört med Duccen?Mr. Dante skrev:2494444Dom vann första året med en ny modell 2000? Sedan igen 2002, är det dåligt?
1988-2005 Honda 5st, Kawa 1st, Suzuki 1st och Ducati 11st på grund av sitt samarbete med arangören?
Gustav O skrev:2494593Med tanke på insatsen var utfallet dåligt. Dessutom undrar jag hur SP1/2 var förfördelad jämfört med Duccen?
VAd syftar du på?böle skrev:2494709Nu får du förklara dig vad du menar, eller tog det slut på argument.
Nu kom jag på vad du menade Edwards hade ju batteri och startmotor på sin sp1,sp2.![]()
Gustav O skrev:2495037VAd syftar du på?
Jag vände mig mot Mr Dantes argument att Ducati tagit alla sina titlar med hjälp av de FSG när reglementet är lika för alla. Honda försökte ju med SP1/SP2 men Ducatin var likväl minst lika bra om inte bättre.
Vad skönt med lite fakta i ämnet.PMR skrev:2494083Fartvinden är nog det lilla problemet för stenen, centripitalkraften blir nog ett lite större problem. Ponera att stenen verkligen sitter kvar i däcket, då har man vid 250 km/h en kraft på ca 980N som drar stenen ut från däcket. Så bra klister har man inte på däcken, att den hänger med ett halvt varv.

PMR skrev:2494083Fartvinden är nog det lilla problemet för stenen, centripitalkraften blir nog ett lite större problem. Ponera att stenen verkligen sitter kvar i däcket, då har man vid 250 km/h en kraft på ca 980N som drar stenen ut från däcket. Så bra klister har man inte på däcken, att den hänger med ett halvt varv.
PacMan skrev:2497334Vad har du för massa på stenen då?
Att huggern skulle skydda tanken mot stenskott tror jag inte riktigt på heller. Tyckte bara att det inte verkade omöjligt att en sten skulle kunna slungas loss från däcket framåt.![]()
Fakta i ämmet? Någon har sagt att dumhetens värsta fiende är verkligheten. Det tycker jag går att applicera i den här diskussionen om tänkbara funktioner för den s.k. huggern på Hondas nya V4-prototyp. Alla som har bekantat sig med verkligheten på asfaltsbanor och med tävlingsmotorcyklar vet hur lätt saker går sönder och vilka ödesdigra och oförutsedda konsekvenser det kan få. Investerar man miljarder i detta har man goda skäl att ta det säkra före det osäkra. Mitt tips är därför att Honda har driftsäkerhet som främsta motiv när man monterar ett enormt stänkskydd runt bakdäcket. Aerodynamik är troligen av underordnad betydelse på en 145-kilos motorcykel med 250 hk som ska köras på banor med mindre än 800 meter långa raksträckor.sandstream skrev:2496488Vad skönt med lite fakta i ämnet.
Då kanske vissa kan släppa tanken på att utformningen är till för att skydda tanken (i aluminium)![]()
Då menar du ju indirekt att fjädringskomponenterna på tidigare Hondor varit dåligt skyddade.Nyteknik skrev:2498267Fakta i ämmet? Någon har sagt att dumhetens värsta fiende är verkligheten. Det tycker jag går att applicera i den här diskussionen om tänkbara funktioner för den s.k. huggern på Hondas nya V4-prototyp. Alla som har bekantat sig med verkligheten på asfaltsbanor och med tävlingsmotorcyklar vet hur lätt saker går sönder och vilka ödesdigra och oförutsedda konsekvenser det kan få. Investerar man miljarder i detta har man goda skäl att ta det säkra före det osäkra. Mitt tips är därför att Honda har driftsäkerhet som främsta motiv när man monterar ett enormt stänkskydd runt bakdäcket. Aerodynamik är troligen av underordnad betydelse på en 145-kilos motorcykel med 250 hk som ska köras på banor med mindre än 800 meter långa raksträckor.
PMR skrev:2494083Fartvinden är nog det lilla problemet för stenen, centripitalkraften blir nog ett lite större problem. Ponera att stenen verkligen sitter kvar i däcket, då har man vid 250 km/h en kraft på ca 980N som drar stenen ut från däcket. Så bra klister har man inte på däcken, att den hänger med ett halvt varv.
|
|
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj
BBM Hiro – ett helt nyutvec... |
|
|
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design
Efter flera decennier tills... |
|
|
Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni
Retro möter racing – Ducati... |
|
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026
Voge DS 800 X Rally är en n... |
|
|
|
Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik
Harley-Davidson fortsätter ... |
|
|
KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?
KTM:s mellanklassraket får ... |
|
|
Nytt från Halvarssons: Mora V2
Halvarssons nya Mora V2 är ... |
|
|
Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife
Efter att motorcyklar förbj... |
|
|
Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife