MotoGP-test i Malaysia

Nej, det blir ingen "walk in the park" bara för att det står Honda på tanken i år, men jag tror ändå på Biaggi i år.
OM det skulle visa sig att Yamman inte duger till att vinna med i år kan jag absolut inte tro att Rossi skulle börja köra över sin förmåga och krascha högt och lågt.
I så fall blir det nog som när Lawson körde Cagiva, ett proffs som kör hojen så fort det bara går utan att ta onödiga chanser.
Kan aldrig tro att Rossi skulle riskera något för att slåss om exvis en sjätteplats.
 
Måste säga att han imponerar på mig. Trodde iofs att han skulle vara snabbaste Yamahaförare från start men tiden är nog bättre än vad jag hoppats på. Checa visar betvivlarna att han är en bra förare som dessutom kommer att dras med av Rossi på flera sätt.

Oddsen på Rossi som vinnare sjönk ganska ordentligt.

Lord Melchet --> :tummenupp för din Pere Riba kandidat! :lol
 
Goodstuff skrev:
Måste säga att han imponerar på mig. Trodde iofs att han skulle vara snabbaste Yamahaförare från start men tiden är nog bättre än vad jag hoppats på. Checa visar betvivlarna att han är en bra förare som dessutom kommer att dras med av Rossi på flera sätt.

Oddsen på Rossi som vinnare sjönk ganska ordentligt.

Lord Melchet --> :tummenupp för din Pere Riba
kandidat! :lol
Egentligen vore det jättebra om Kurtis kom in i Motogp och visade att han är mannen som kan köra bra nog att berättiga sin plats i klassen, men min uppfattning är att han aldrig skulle tagit sig dit om det inte vore för sin pappa.
För framtida rekrytring till klassen hoppas jag att talang och resultat räknas som viktigast, men jag kanske är en inkrökt bakåtsträvare som inte har koll, vad vet jag?
 
Mat Mladin på Suzukis GSV-R

Mat Mladin var med o testa på Sepang för Suzuki!

Kolla in länkarna!Fin fina bilder!

http://www.crash.net/uk/en/picture_view.asp?cid=6&pid=110559
http://www.crash.net/uk/en/picture_view.asp?cid=6&pid=110556

Undra om han kommer att få ett par wildcard körningar i år och på vilka banor i så fall??! Hoppas att det går litte bättre för Suzuki detta år i MotoGP än förra året!!:)

Rossi på Yamman kommer nog att bli väldigt svårslagen tror jag. Det verkar så redan. Bara att titta på hans varvtider från idag!! Den Grabben e så grym!! :) :yoparty
 
Dag 2

Valentino Rossi – 2’03.17 (66 laps)
Carlos Checa – 2’03.57 (58 laps)
Norick Abe – 2’04.90 (61 laps)
Marco Melandri – 2’04.90 (36 laps)

Tider dag 2

Max Biaggi 2’02.96 (54 laps)
Valentino Rossi – 2’03.17 (66 laps)
Sete Gibernau 2’03.30 (64)
Makoto Tamada 2’03.40 (54)
Carlos Checa – 2’03.57 (58 laps)
Colin Edwards 2’03.60 (54)
Tohru Ukawa 2’03.63 (87)
Nicky Hayden 2’03.69 (84)
Shinya Nakano 2’04.30 (66)
Norick Abe – 2’04.90 (61 laps)
Marco Melandri – 2’04.90 (36 laps)
Alex Hofmann 2’05.10 (53)
Andrew Pitt 2’09.60 (30)

Får vi se tider under 2'03 dag 3 av Rossi?-tror nog det :D
 
Lord Melchet skrev:
Egentligen vore det jättebra om Kurtis kom in i Motogp och visade att han är mannen som kan köra bra nog att berättiga sin plats i klassen, men min uppfattning är att han aldrig skulle tagit sig dit om det inte vore för sin pappa.
För framtida rekrytring till klassen hoppas jag att talang och resultat räknas som viktigast, men jag kanske är en inkrökt bakåtsträvare som inte har koll, vad vet jag?


Deras egen syn på den saken:




KURTIS JOINS PROTON TEAM KR TO CONTINUE ROBERTS GP DYNASTY


Kurtis Roberts - second son of legendary triple champion Kenny Roberts - will race for his father in the MotoGP World Championship in 2004, joining established Proton Team KR rider Nobuatsu Aoki for the two-man assault on the 16-race calendar.

Kurtis and the team reached final agreement this week, after the 25-year-old ex-AMA Superbike race winner tested the all-independent Proton KR V5 machine at Valencia late last year.

His first outing on a 990cc MotoGP machine showed he has inherited all the family talent to surprise and impress. The younger of the racing Roberts brothers set a faster lap time than the howling four-stroke had run at the GP only a few weeks earlier.

It is a return to GP racing for Kurtis, who campaigned a privateer 250 in 1997, at the age of 18.

Kurtis raced in the USA thereafter, winning three AMA titles (SuperSport 600 and twice Formula Xtreme) by the age of 21. Moving to the AMA Superbike class, he won two races last year on the way to a second successive top-three championship finish.

"I'm very excited about MotoGP. It's like going home for me - the tracks, the people and the atmosphere. It's where I grew up, and it's where every racer wants to be," said the son of a legend.

"I was very happy with the bike at Valencia tests ... it seems like a good starting point. It's very neutral, and doesn't do anything funny. It's obvious we can go round the race-track fast. We don't go down the straightaway nearly as fast as I'd like to yet, but that's getting better all the time," he said.

For Kenny Roberts, this is the second time he has had the extra burden of a son in his racing team. Kenny Junior raced for his father on a Yamaha, and then on the 500 two-stroke Modenas KR3 ... the first GP motorcycle made by the then-new GP Motorsports Corporation in Banbuy in England.

"Little Kenny" went on to win the 500cc World Championship in 2000, riding a Suzuki.

Kenny Senior reflected on the "good and bad sides" of his latest signing.

"We needed a younger and more aggressive rider, and Kurtis is one of those guys, on a very short list. The down side is that he is my son, and I am responsible for the equipment he will race. That puts a lot more pressure on me.

"One thing is we're a much better company now than when Kenny rode our bike. That gives me more confidence - I know we are a lot more capable now than we were then.

"Kurtis is a very talented kid, and he is maturing very quickly. When you have talent and once you get maturity ... you're ready for GP racing. He will have to up his game. When I came to Europe, I also had to get faster. That happens when you come into an arena with more and better competition.

"I think he's ready for it, as Nicky Hayden was ready," concluded Kenny.

Kurtis will have the benefit of a highly experienced team-mate in the popular Japanese star Nobu Aoki, who agreed terms with Proton Team KR earlier in January for a third year with the team. Aoki raced the first KR V5 prototype in 2003, claiming the all-new machine's first championship points.

In 2004, the pair will compete on the second-generation Proton KR V5. The original engine, fully designed in house, has been upgraded, and an all-new chassis incorporating techniques and forward thinking direct from F1 racing will take the project another step forward for its second season.
 
Iofs väldigt tidigt att sia om utvecklingen på hojarna. Men det här kan inte Yamaha misslyckas med. Rossi står på pallen direkt, och resten av grabbarna i depån får inse att det är rossi man ska slå, inte maskinen..
Men Biaggi kommer inte långt efter.
 
Lugn i stormen nu, pöjker å töser. Det här var ett test, och man har testat 17"/16,5" framdäck, nya motorer, nya kopplingar, nya bromsar, ändrade hjulbaser, 03 spec-hojar/04 spec-hojar och gud vet allt.
 
valmers skrev:
Lugn i stormen nu, pöjker å töser. Det här var ett test, och man har testat 17"/16,5" framdäck, nya motorer, nya kopplingar, nya bromsar, ändrade hjulbaser, 03 spec-hojar/04 spec-hojar och gud vet allt.

Stämmer! Och det bästa sättet att kolla om nya delar är bra och om det passar en viss förare är att kolla på varvtiderna!

Dom delarna som genererar bästa varvtiderna är dom som önskas! Förarna kan ibland visserligen köra så att dom kör snabbt på bara en del av banan i taget för att inte visa hur snabb deras hoj är gentemot konkurenterna..

Men sånna här tester brukar ge en fingervisning åt hur snabba hojarna/förarna kommer va till början av säsongen.
Förarna vill pressa sig själva till att prestera sitt bästa och sen förbättra d för att va bra förberedda till första racet.

Sen ska man komma ihåg att en snabb varvtid vinner inget race heller.. Gäller att va snabb många varv och kunna läsa av racet mm vilket tex Rossi verkar va bäst på!
 
Axxexs skrev:
Sen ska man komma ihåg att en snabb varvtid vinner inget race heller.. Gäller att va snabb många varv och kunna läsa av racet mm vilket tex Rossi verkar va bäst på!

Precis ... och sen kan man göra ett bra varv på en maskin som är jobbig
att köra men man orkar inte köra så i 30 varv.
Enligt Jörgen Fuchs så var Hondan lättkörd medan M1:an jobbigast att
kontrollera av de 3 GP-bågarna han provade (desmosedici var den 3:e)
 
Barros var farligt snabb på Yamman på testerna inför 2003, men den säsongen blev ju som den blev.
 
Don Quixote skrev:
Barros var farligt snabb på Yamman på testerna inför 2003, men den säsongen blev ju som den blev.

Blev en skada innan säsongen för Barros ja som blev värre när han sen blev påkörd vid en annan krasch! Efter att han blev påkörd så körde han resten av säsongen med smärtstillande.

Blev trotts d den ende Yamahaföraren som kom på pallen ifjor!

Enligt Jerry Burgess så va en av anledningen till att Barros gjorde sig illa i början av säsongen för att han ville pressa fram lika bra tider på Yamhan som han gjorde i slutet på '02 med Hondan.

Rossi har blivit tillsagd att ta d lugnt och komma in i körningen för att han haft ett uppehåll på över två månader och testa ut Yamahan innan han pressar. Och ändå ser vi bra tider från han nu?

Don Quixote vad har hänt med dina oe? Nu har du ju åäö med.. :va
 
Axxexs skrev:
Men sånna här tester brukar ge en fingervisning åt hur snabba hojarna/förarna kommer va till början av säsongen.

Just därför finns det anledning att ta Rossis otroliga varvtider på allvar och som en fingervisning av vad vi kommer att få se i år. Även om Biaggi, Gibernau och Hayden kommer förbättra sig under vintern gäller det samma för Rossi. Han är alltså bara ett par tiondelar efter Hondas snabbaste förare - efter första testet!

Jag hade hoppats att Rossi skulle vara snabb från början för att uprätthålla spänningen i täten. Hade varit tråkigt om han halkade bak till tionde plats och så långt ifrån Biaggi & Co att spänningen försvann. Men detta är nästan för bra. Med mer tid i sadeln och möjlighet för Burgess att göra sitt jobb är risken att vi får samma Rossidominans som 2002/2003.
 
Detta är nog lite bättre än vad jag hade trott, MEN som jag sagt tidigare. Biaggi lyckades spöa Honda med en Yamaha, varför skulle inte Rossi kunna göra det? Tror nog ändå att han får det lite tuffare än föregående år. Ska bli så jävla kul när det brakar loss!
 
gthyni skrev:
Precis ... och sen kan man göra ett bra varv på en maskin som är jobbig
att köra men man orkar inte köra så i 30 varv.
Enligt Jörgen Fuchs så var Hondan lättkörd medan M1:an jobbigast att
kontrollera av de 3 GP-bågarna han provade (desmosedici var den 3:e)
Kan nog va så...

Snabbaste varv Sepang (race)14.
Rossi
Checa <------
Max

Snabbaste varv Phillip Island (race)15.
Rossi
Capirossi
Checa <------
Hayden !!!

Snabbaste varv Valencia (race)16.
Rossi
Sete
Checa <------

Men inte va Checa på pallen för det....
Kan de få M1.an till att bli lite mer lättkörd så får nog Honda se upp.
 
Jonas skrev:
Ska bli så jäkla skoj att se när alla honda förarna står där med hakan nere efter att Rossi spöat dom i första racet och därmed knäckt dom totalt för resten av säsongen. :D Man kan ju alltid hoppas i alla fall. :tungan Det kommer nog att bli väldigt spännande i år då många nog kommer att ha bra material att åka på. :banana Tror dock inte att någon av de andra Yamaha förarna kommer att vara i närheten av vad Rossi och de andra i täten kommer att prestera på racen.

Om nu Rossi lyckas utveckla hojen lite, Yamaha lägger ju ner en del mer pengar i år, så kommer ju de andra dra nytta av det så jag tror att tex Melandri kommer vara med bättre i år än förra säsongen. Hondorna är fortfarande nr.1 men det kommer vara fler Yammor i täten.
 
Kom dessutom ihåg hur överlägsen Barros var på Yamahan förra årets försäsong. Inget är givet än ,på långa vägar.
 
Chris Ash skrev:
Kom dessutom ihåg hur överlägsen Barros var på Yamahan förra årets försäsong. Inget är givet än ,på långa vägar.

Skador är ju som sagt svåra att förutse, men den risken har ju alla förare, mer eller mindre. Det enda man kan vara säker på, är att Honda inte har någon säker titel i år, vilket man kunnat vara 02 och 03.
Till i år finns det 3 märken som kan vinna race, Honda som alltid är i toppen, Ducati med capirossi, och Yamaha med Rossi. Skulle bli mäkta förvånad om Yamaha med Rossi inte vann ett enda lopp i år, skulle det ske så är det Yamaha som totalt skruvar bort sig alá kawasaki, och det är mindre troligt.
Sen om det blir titel eller inte är en annan femma, skulle rossi ta titeln i år, blir det inte med rekordpoäng som tidigare år, utan fighten kommer vara mycket tätare poängmässigt.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top