MotoGP-teknik

PacMan skrev:
2057924 Inspirerad av lite detaljbilder på Hopkins' Suzuki har jag under vintern byggt om en sån här: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=10405.htm, så att jag kan ha sensorn på något av hjulen och displayen uppe vid styret. Jag har inte testat den på hojen än, men sensorn verkar ha utmärkt precision på 1-2 cm avstånd.

Jag har la tänkt att man nog kan ha en viss nytta av att ha koll på däcktempen (MotoGP-grabbarna har ju det :rolleyes: ), men annars är nog prylen mest en "imponator".
Coolt! :yoparty Jag har också funderat på något sånt, tre stycken på bakhjulet då, varsin sida och i mitten men givarna är så dyra. Det där är den billigaste färdiga lösning jag sett.

Posta bilder på färdigt montage. :)

Neutral skrev:
2058040 Coolt! :yoparty Jag har också funderat på något sånt, tre stycken på bakhjulet då, varsin sida och i mitten men givarna är så dyra. Det där är den billigaste färdiga lösning jag sett.

Tackar! :)
Jag ska lägga upp en tråd snart med lite bilder på hur jag har gjort. Ska se till att länka till den härifrån sen.

Neutral skrev:
2058040 Coolt! :yoparty Jag har också funderat på något sånt, tre stycken på bakhjulet då, varsin sida och i mitten men givarna är så dyra. Det där är den billigaste färdiga lösning jag sett.

för mig som inte tävlar vad mycket kommer de där hjälpa dig och hur kommer de hjälpa dig?

För er som var intresserade kommer en liten "teaser" här, i väntan på en lite mer utförlig byggbeskrivning.

Bifogat

• 1.jpg
    1.jpg
    104.7 KB · Visningar: 76
  • 2.jpg
    2.jpg
    102.7 KB · Visningar: 64
En sådan måste jag helt klart bygga vilken pryl att ha, fast särskilt nödvändig vetefan om den är men vem bryr sig.

Mr Helmut skrev:
2059571 för mig som inte tävlar vad mycket kommer de där hjälpa dig och hur kommer de hjälpa dig?
Med tre stycken kan jag se hur mycket det skiljer i temp mellan höger och vänster sida på Sviestad t ex där det bara är en vänster kurva. Många har kört av i esset för att de inte har tempen uppe i vänster sida av däcket men hur mycket skiljer det egentligen? 2 grader eller 20?

Sedan vill jag använda det till att laborera med däcktrycket.

OM jag har fattat det rätt är det oerhört svårt att få det där att funka, dvs felmarginalen är för stor, om man inte har riktigt bra prylar.
Dessutom väger det en massa extra och det vill man ju inte ha på en räcer, en riktig i varje fall. ;)

Gustav O skrev:
2060564 OM jag har fattat det rätt är det oerhört svårt att få det där att funka, dvs felmarginalen är för stor, om man inte har riktigt bra prylar.
Dessutom väger det en massa extra och det vill man ju inte ha på en räcer, en riktig i varje fall. ;)
Felmarginalen är ungefär +-1 grad C. Vikten är 25 g. You decide. ;)

Gustav O skrev:
2060588 Felmarginalen +/- 1 grad på ett roterande bakdäck?
Frågan är ju om rotationen i sig har någon betydelse, för man får ju anta att däcket är skapligt jämnvarmt hela varvet runt.

Däremot är jag mer fundersam till att förlänga sladden till givaren. Är inte givarn kalibrerad för en viss resistens i kabeln? :va

Hoztic skrev:
2060671 Frågan är ju om rotationen i sig har någon betydelse, för man får ju anta att däcket är skapligt jämnvarmt hela varvet runt.

Däremot är jag mer fundersam till att förlänga sladden till givaren. Är inte givarn kalibrerad för en viss resistens i kabeln? :va

Jag använde en annan termomter som referens före och efter förlängning av kabeln, och jag kunde inte se att sladden påverkade mätresultatet.

Om det hela funkar bra på ett roterande bakdäck återstår att se. Det här bygget är lite av en chansning, och hittills har jag i alla fall haft flyt. :)

Gustav O skrev:
2060588 Felmarginalen +/- 1 grad på ett roterande bakdäck?
Det är ju precis så här MotoGP-teamen mäter. Även om de har dyrare/bättre prylar så har de ju samma problematik med roterande däck om det nu är ett problem.

Neutral skrev:
2061137 Det är ju precis så här MotoGP-teamen mäter. Även om de har dyrare/bättre prylar så har de ju samma problematik med roterande däck om det nu är ett problem.
Det är väl bara Suzuki som har kört med det vad jag vet?
Det blir säkert skitbra men den praktiska nyttan för en Rookie är kanske diskuterbar, hade du tänkt sitta och kolla på tempmätaren in i Esset varje varv?

Gustav O skrev:
2061171 Det är väl bara Suzuki som har kört med det vad jag vet?
Det blir säkert skitbra men den praktiska nyttan för en Rookie är kanske diskuterbar, hade du tänkt sitta och kolla på tempmätaren in i Esset varje varv?
Nytta? Det ska väl vara roligt också och nytta är nästan i motsats till det. :D

Om du kollade länken PacMan postade till Elfa så ser du att den har min/max-minne så det går bra att kolla i depån efter körningen. :)

Jag är väldigt intresserad av diverse loggning men alla färdiga system är hutlöst dyra. :(

Mätningsana basseras ju på frekvensen av värmestrålningen som bakhjulet sänder ut *vilket gör att rotation inte spelar någon roll så länge däcket kan anses vara jämnvarmt varvet runt. Enda källan till fel är ev värmestrålning från andra föremål ex seatpipes men det kan man undvika genom att montera sändaren tillräckligt nära däcksytan, ex så motogp pojkarna har det.

*Värmestrålning fungerar som så att frekvensen på den är propotionell mot värmen. DVS att med en IR termometer mäter man frekvensen på strålningen från däcket

PacMan skrev:
2060722 Jag använde en annan termomter som referens före och efter förlängning av kabeln, och jag kunde inte se att sladden påverkade mätresultatet.

Om det hela funkar bra på ett roterande bakdäck återstår att se. Det här bygget är lite av en chansning, och hittills har jag i alla fall haft flyt. :)
Sitter sensorn i själva lådan? Dvs inte sladdansluten från början? Den kostade ju nästan inget, så det kunde ju vara en kul sak att bygga till gathojen, mest för byggandets skull :)

Gustav O skrev:
2061171 Det är väl bara Suzuki som har kört med det vad jag vet?

Alla team har testat det ivf och det används vid däckstester men jag tror bara det är suzuki och kawa samt WCM (2005) som har det på konstant.

Hmmmm...lägg byggtiden och energin på att panta burkar istället å köp fler bra däck istället för de pengarna.

Mycket bättre för era varvtider med friska däck och mental lugnhet... "jag har sketa bra däck på". Att ha ytterligare en "stressmojäng" att hålla reda på lär ju inte löna sig !!!
Ser det framför mig...kl03´00 skruvar sig den taggade rookien i sovsäcken ...ååhhhhh shit asså...jag har åkt med 0,002mBar för mycket fram och fått 0,2grader för hög driftstemp på högersidan i depåkurvan...skall jag byta däcket eller låta det sitta...skruva sig,skruva sig....

Speciellt i Rookie !!

Hoztic skrev:
2061196 Sitter sensorn i själva lådan? Dvs inte sladdansluten från början? Den kostade ju nästan inget, så det kunde ju vara en kul sak att bygga till gathojen, mest för byggandets skull :)
Ja, sensorn sitter i lådan och man få löda dit kabeln själv.

Pacman har lovat att göra en tråd där han beskriver vad som ska göras och vilka saker som behövs.
Ser fram emot den :)

*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back