MotoGP-teknik

sandstream skrev:
2061252 Ja, sensorn sitter i lådan och man få löda dit kabeln själv.

Pacman har lovat att göra en tråd där han beskriver vad som ska göras och vilka saker som behövs.
Ser fram emot den :)
Relativt simpelt med andra ord :) Frågan är ju bara hur bra den där tål väder å vind på en gathoj? :va Man kanske får bygga en ny låda till den också?

Hoztic skrev:
2061330 Relativt simpelt med andra ord :) Frågan är ju bara hur bra den där tål väder å vind på en gathoj? :va Man kanske får bygga en ny låda till den också?
Vi får be Pacman att duscha med den ett par gånger :D

Tillbaka till ursprungsfrågan...
En accelerometer borde kunna mäta bakhjulets acceleration. Ett "släpp" borde innebära en kraftig accelerationsökning (?) - accelerationen är väl annars ganska konstant inom givna varvtal och hastigheter. Ett släpp innebär att drivningen helt plötsligt inte behöver släpa på vikt, luftmotstånd etc. så då blir derivatan på accelerationen ett stort positivt värde (annars <=0) . Reglering med avseende på bakhjulets egen historik av accelarationen helt enkelt? Antagligen utnyttjar man parameterna varvtal och växel också i ekvationen för att beräkna befintligt grepp.

Last edited:
Hoztic skrev:
2061330 Relativt simpelt med andra ord :) Frågan är ju bara hur bra den där tål väder å vind på en gathoj? :va Man kanske får bygga en ny låda till den också?

Jodå, svårt var det inte. Det enda kruxet var att jag inte visste om det skulle fungera pga. t.ex. att kabeln ger en extra kapacitans i systemet, men nu slipper ju ni denna osäkerhet eftersom jag har testat, om ni nu inte måste ha en toklång kabel.

Jag ska fixa en liten byggbeskrivning, men avvaktar lite tills jag har lite mer tid. Vill inte skriva ihop något halvdant nämligen.

Sensorn har ett "öga" på ca 1-1½ mm i diameter som är känsligt för vattenstänk, men den går nog inte sönder om den får lite vatten på sig, utan ger snarare fel värden då. Displayens hölje ska nog helst sitta hyfsat vattenskyddat under t.ex. kåpglaset som det ser ut nu, för det är långt ifrån tätt.

Ni som är sugna på att bygga nåt liknande kan börja skaffa följande prylar så länge: :)

1 IR-tempmätare (Se länk till ELFA tidigare i tråden)
Ca 2 m fyrtrådig kabel (eller hur lång ni nu behöver)
En bit (typ 5 cm) dubbelhäftande tejp, sån där som är lite skumgummi-aktig
Lite krympslang att kapsla in sensorns lödanslutningar i. Eltejp duger nog också.
Lödkolv och lite lödtenn
Pytteliten kryss-skruvmejsel, typ från en sån där instrumentmejsel-sats.

Håll till godo så länge. Mer info kommer.

EDIT: Detta är alltstå allt som behövs, om jag inte har glömt nåt.
EDIT2:För spänningsförsörjning från hojen behöver ni en bit sladd, en 7805 spänningsregulator och ett motstånd på runt ??? Ohm (blev osäker på detta efter att jag skrivit inlägget). Ska kolla mer exakt värde.

Last edited:
PacMan skrev:
Ni som är sugna på att bygga nåt liknande kan börja skaffa följande prylar så länge: :)
Eller så bygger du åt oss med tummarna mitt i handen och säljer med en fin förtjänst :)

PacMan skrev:
2061629EDIT: Detta är alltstå allt som behövs, om jag inte har glömt nåt.
EDIT2:För spänningsförsörjning från hojen behöver ni en bit sladd, en 7805 spänningsregulator och ett motstånd på runt 500 Ohm. SKa kolla mer exakt värde.
Allt det där har man ju hemma, förutom termometern då... :)
Tänkte precis fråga om spänningsförsörjningen! Kopplar du det över tängningen, eller har du en separat brytare? Den verkar ju inte dra massor, så det kvittar väl om den står på?

sandstream skrev:
2061666 Eller så bygger du åt oss med tummarna mitt i handen och säljer med en fin förtjänst :)

Det skulle man kunna tänka sig. Ni som vill ha hjälp med bygget får gärna skicka ett PM till mig, så ska jag fundera på vad det kan vara värt. :)

Hoztic: Den är som sagt inte testad på hojen än, men det kommer nog inte att vara några problem att ha den på hela tiden.

PacMan skrev:
2061859 Det skulle man kunna tänka sig. Ni som vill ha hjälp med bygget får gärna skicka ett PM till mig, så ska jag fundera på vad det kan vara värt. :)

Hoztic: Den är som sagt inte testad på hojen än, men det kommer nog inte att vara några problem att ha den på hela tiden.
Hur har det gått med termometern? Har du satt dit den än? Jag är lite nyfiken på att höra hur det har gått :)

Hoztic skrev:
2192974 Hur har det gått med termometern? Har du satt dit den än? Jag är lite nyfiken på att höra hur det har gått :)

Ursäkta att byggbeskrivningen dröjer. Det är ju bara så mycket tentor å grejer hela tiden. :gnissla

Jag har testat att montera termometern på hojen lite provisoriskt och faktiskt kört lite bana med den också. Den verkar funka riktigt bra, och jag har inte sett några konstiga mätvärden eller så. Det blir lite varmare när man stannar hojen men det beror troligtvis på att ljuddämparen strålar värme på däcket, eftersom sensorn sitter på den sidan.

Under ganska lugn bankörning blev mitt Michelin Pilot Road ca 55-60 grader, och vid halvhård körning på gata kommer man upp i ca 40 grader. Utetempen var då ca 20 grader.

En lite lurig grej är att spänningsförsörjningen från 7805-regulatorn gör att mätvärdena fladdrar märkbart mer. Jag tror dock att det går att lösa med en kondensator på rätt ställe, men annars verkar termometerns inbyggda litiumbatteri hålla ett bra tag, om man stänger av den när man parkerar hojen.

Fråga gärna om det är nåt. :)

ursäkta att jag är lite efter,
ville bara påpeka att Haldex-kopplingar och ESP inte är
så relevanta.

Det finns ett gott skäl till att man måste vara försiktig
med att begränsa hjulspinnet. Förarnas upplevelse av plötsligt
gasavslag kan snabbt bli mer än en obehaglig känsla. Att plötsligt
få tillbaka greppet i en sladd kallas ofta för high-sider. Det
händer inte så ofta när man kör bil.

FireSalle skrev:
(...)Vore inte dumt att ha ett bra antispinn nu på våren när asfalten är kall och det ligger grussträngar över allt.

Och förstöra allt det roliga? :3freak

Vad kommer härnäst? Antislangningsprogramvara i IT-boxen på knarren? Klart det ska spinna och uiila när man så vill. Om man sedan är kompetent nog att hantera motorcykeln är en annan sak.

Last edited:
R.Lehtipalo skrev:
2193201 Och förstöra allt det roliga? :3freak

Vad kommer härnäst? Antislangningsprogramvara i IT-boxen på knarren? Klart det ska spinna och uiila när man så vill. Om man sedan är kompetent nog att hantera motorcykeln är en annan sak.
Snart kommer lutningssensorer som rätar upp hojen om du svänger för mycket också :huvet
Eller sändare i vägen som berättar hur fort man får köra, och alla bilar och hojar begränsas elektroniskt till den toppfarten :4skrika

PacMan skrev:
2193052 Ursäkta att byggbeskrivningen dröjer. Det är ju bara så mycket tentor å grejer hela tiden. :gnissla

Jag har testat att montera termometern på hojen lite provisoriskt och faktiskt kört lite bana med den också. Den verkar funka riktigt bra, och jag har inte sett några konstiga mätvärden eller så. Det blir lite varmare när man stannar hojen men det beror troligtvis på att ljuddämparen strålar värme på däcket, eftersom sensorn sitter på den sidan.

Under ganska lugn bankörning blev mitt Michelin Pilot Road ca 55-60 grader, och vid halvhård körning på gata kommer man upp i ca 40 grader. Utetempen var då ca 20 grader.

En lite lurig grej är att spänningsförsörjningen från 7805-regulatorn gör att mätvärdena fladdrar märkbart mer. Jag tror dock att det går att lösa med en kondensator på rätt ställe, men annars verkar termometerns inbyggda litiumbatteri hålla ett bra tag, om man stänger av den när man parkerar hojen.

Fråga gärna om det är nåt. :)
Att bara förlänga sensorn är ju inga problem, det jag ser som svårast är att sätta den så pass nära däcket att man får ett relevant mätresultat, men att givarn inte blir skitig.

Sen vore det ju skoj om du eller någon annan elkunnig person kunde skissa upp en konstant strömförsörjning :tummenupp

R.Lehtipalo skrev:
2193201 ..

Detta är väl vad som snart kan komma. ;)

Bifogat

• asimodani27yq.jpg
    asimodani27yq.jpg
    100.5 KB · Visningar: 49
  • asimodani2nq.jpg
    asimodani2nq.jpg
    126.4 KB · Visningar: 52
*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back