Har läst här att hojarna får mer och mer elektronik i MotoGP för att kontrollera greppet. Hur fungerar det i praktiken?
Om man jämför med t.ex. en bil med Haldex-koppling så är ju de olika hjulen referenser så det detekteras hjulspinn när ett hjul går avsevärt (kompensation för olika radier i kurvor m.m.) snabbare än dess parhjul.
En hoj har man ju inte den referensen.
Hur detekteras hjulspinn och hur reglerar man det?
Tar man det på hastighetsförändringen av bakhjulet? Dvs. kan man tänka att ett "släpp" innebär ett diskret steg i accelerationen och att grepp är mer linjärt?
Jag inser att teamen håller sina system hemliga och så, men den elementära tekniken kunde vara intressant att läsa mer om. Någon som känner till en tråd eller sida?
Om man jämför med t.ex. en bil med Haldex-koppling så är ju de olika hjulen referenser så det detekteras hjulspinn när ett hjul går avsevärt (kompensation för olika radier i kurvor m.m.) snabbare än dess parhjul.
En hoj har man ju inte den referensen.
Hur detekteras hjulspinn och hur reglerar man det?
Tar man det på hastighetsförändringen av bakhjulet? Dvs. kan man tänka att ett "släpp" innebär ett diskret steg i accelerationen och att grepp är mer linjärt?
Jag inser att teamen håller sina system hemliga och så, men den elementära tekniken kunde vara intressant att läsa mer om. Någon som känner till en tråd eller sida?
De skulle jobba mest med motorn till -05 och så har det ju blivit, en snällare big bang t ex. Det som teamchefen Harald Eckl var orolig för med big bang var att Kawa hade 20 hästar mindre än Honda redan innan big bang. Yamaha hade -04 mycket bättre TC än Honda enligt Cathcart. Mer uppdaterad än så är jag inte.