MotoGP-teknik

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Har läst här att hojarna får mer och mer elektronik i MotoGP för att kontrollera greppet. Hur fungerar det i praktiken?
Om man jämför med t.ex. en bil med Haldex-koppling så är ju de olika hjulen referenser så det detekteras hjulspinn när ett hjul går avsevärt (kompensation för olika radier i kurvor m.m.) snabbare än dess parhjul.
En hoj har man ju inte den referensen.
Hur detekteras hjulspinn och hur reglerar man det?
Tar man det på hastighetsförändringen av bakhjulet? Dvs. kan man tänka att ett "släpp" innebär ett diskret steg i accelerationen och att grepp är mer linjärt?

Jag inser att teamen håller sina system hemliga och så, men den elementära tekniken kunde vara intressant att läsa mer om. Någon som känner till en tråd eller sida?

Personligen tror jag man har räknat fram maximal varvtalsändring per tidsenhet på varje växel, med en given hastighet och luftmotstånd kan ju motorns effekt endast öka hastigheten en viss mängd per tidsenhet alla annan varvtalsökning är ju hjulspinn, detta är också ett sätt man kan få ett antispinn som tillåter en hel del spinn innan det går in vilket verkar vara fallet.

Boris JR skrev:
2055951 Personligen tror jag man har räknat fram maximal varvtalsändring per tidsenhet på varje växel, med en given hastighet och luftmotstånd kan ju motorns effekt endast öka hastigheten en viss mängd per tidsenhet alla annan varvtalsökning är ju hjulspinn, detta är också ett sätt man kan få ett antispinn som tillåter en hel del spinn innan det går in vilket verkar vara fallet.

Funderat på det, men ett sådant statiskt reglerande borde inte klara av så mycket att greppet är varierande under ett race. Däcktemp, däckslitage eller om man kommer utanför idealspåret och in i de halare gummiresterna t.ex. Luftmotståndet varierar ju också av olika anledningar. En del av banan kan vara i lä, med/motvind och så slipstreaming så klart. Man kan väl inte detektera aktuellt luftmotstånd?
Om max acceleration vore förprogrammerat så skulle man antagligen få välja ett för lågt värde, vilket så klart skulle bli ogynnsamt i fallet att man hittade mer grepp.
Kan man få ut något av andradirivatan? Vad nu det heter efter sträcka, hastighet, accelaration och ?

Förhållandet fram/bakdäck går väl inte heller att lita på? De har olika diametrar och olika bredd som gör att förhållandet ändras beroende på nedläggning och även belastning. Framdäcket deformeras mer vid inbromsing och bakdäcket vid acceleration. Tror det vore för osäkert. Dessutom klarar ju systemet av lite wheelies också, då snurrar ju inte fram särskillt mycket.

Det beror så klart på hur många % avvikelse man kan tillåta/åstadkomma utan att man kraschar. Systemet måste väl iaf. vara väldigt adaptivt - dvs. känner av nuvarande grepp inte ett förräknat teoretiskt, annars vore det inte imponerande.

Jag är bara så nyfiken!

Last edited:
De flesta hojar har ju flera olika "profiler" som förarna kan välja mellan beroende på däckens kondition, mest påverkar det ifos motorns karaktär men antagligen ändrar det även på TC.

Jag tror på Boris förklaring. Det är inte något som är känsligt ner till de få procent som ändring i luftmotstånd m.m medför. Man vill undvika att hjulet verkligen spinner. Man vill inte att systemet går in alltför tidigt...

Don Quixote skrev:
2056060 Jag tror på Boris förklaring. Det är inte något som är känsligt ner till de få procent som ändring i luftmotstånd m.m medför. Man vill undvika att hjulet verkligen spinner. Man vill inte att systemet går in alltför tidigt...
Med andra ord så finns det utrymme för förbättring på området, några procent är ju viktigt i racing. Systemen är alltså inte adaptiva så som i t.ex. F1.

Eftersom man är intresserad av att hämma wheeliesar också så borde man ju kunna använda skillnaden mellan fram- och bakhjul. Att bakhjulet spinner eller framhjulet lyfter ger ju samma symptom - att skillnaden ökar och då minskar motoreffekten.

Minskningen av motoreffekten verkar göras på rätt komplicerade sätt med både insprutning och tändning och inte på alla cylindrar heller.

Ingen verkar helt nöjd med TC-funktionerna heller verkar det som.

Neutral skrev:
2056074 Eftersom man är intresserad av att hämma wheeliesar också så borde man ju kunna använda skillnaden mellan fram- och bakhjul. Att bakhjulet spinner eller framhjulet lyfter ger ju samma symptom - att skillnaden ökar och då minskar motoreffekten.
Men förhållandet (diamter fram/diameter bak) förändras väl rätt mycket? Se mitt inlägg ovan. Ett adaptivt system tar hänsyn till de verkliga förhållandena. Även en liten skillnad gör på sig. De gamla V70XC med Torsendiff gick ju sönder om ett av däcken var aningen mer slitet än ett annat - där rörde det sig inte om många % skillnad. På en hoj ändras ju (diamter fram/diameter bak) hela tiden. Lägg in sensorer för gyro av aktuell lutning och styrutslag i ekvationen så kanske man kan räkna fram greppet?
Neutral skrev:
2056074
Minskningen av motoreffekten verkar göras på rätt komplicerade sätt med både insprutning och tändning och inte på alla cylindrar heller.
Är inte det detsamma som att emulera ett gasavslag?

Last edited:
Neutral skrev:
2056074
Ingen verkar helt nöjd med TC-funktionerna heller verkar det som.
Tycker du? Rossi och Edwards har väl aldrig klagat på det?
De tester jag har läst för Yamahan mycket beröm för hela motorstyrningen, TC, antislip etc medan Hondan anses var betydligt grövre och inte lika mjukt arbetande. Fast de jobbar ju hela tiden på att utveckla det där såklart.

FireSalle skrev:
2056096 Men förhållandet (diamter fram/diameter bak) förändras väl rätt mycket? Se mitt inlägg ovan. Ett adaptivt system tar hänsyn till de verkliga förhållandena. Även en liten skillnad gör på sig. De gamla V70XC med Torsendiff gick ju sönder om ett av däcken var aningen mer slitet än ett annat - där rörde det sig inte om många % skillnad. På en hoj ändras ju (diamter fram/diameter bak) hela tiden. Lägg in sensorer för gyro av aktuell lutning och styrutslag i ekvationen så kanske man kan räkna fram greppet?
Jag bara spekulerade i att just wheelie-grejen kanske inte gör att man inte kan använda hastighetsskillnaden mellan bak- och framhjul. Kan ju hända att de detekterar lutningar också men eftersom de förmodligen vill att systemet ska gå in rätt sent så kanske inte små skillnader spelar någon roll?

FireSalle skrev:
Är inte det detsamma som att emulera ett gasavslag?
Som jag förstod det så krävdes det en hel del för att föraren inte skulle uppleva det som ett abrupt avslag.

Gustav O skrev:
2056101 Tycker du? Rossi och Edwards har väl aldrig klagat på det?
De tester jag har läst för Yamahan mycket beröm för hela motorstyrningen, TC, antislip etc medan Hondan anses var betydligt grövre och inte lika mjukt arbetande. Fast de jobbar ju hela tiden på att utveckla det där såklart.
Jag satt i går och läste Cathcart's analys av -04:orna (ja, det är -06 nu) och Kawa fick rejäl kritik gällande TC:n, han gillade chassit men motorkaraktär och TC var usel och Nakano höll med. :hihi De skulle jobba mest med motorn till -05 och så har det ju blivit, en snällare big bang t ex. Det som teamchefen Harald Eckl var orolig för med big bang var att Kawa hade 20 hästar mindre än Honda redan innan big bang. Yamaha hade -04 mycket bättre TC än Honda enligt Cathcart. Mer uppdaterad än så är jag inte.

Last edited:
Neutral skrev:
2056133 Som jag förstod det så krävdes det en hel del för att föraren inte skulle uppleva det som ett abrupt avslag.
Jo, man kan ju tänka sig att man emulerar %uellt gasavslag, det ger ju den effekten. Jag bara menade att även rullen påverkar både insprutning och tändning så jag var bara mer ute efter vad som är det komplicerade. Att föraren ska uppleva det som bibehållet drag då var svaret alltså.
Troligen så låter man bli att tända någon/några av cylindrarna också kanske därav det bluddrande ljudet som man ibland kan uppfatta. Sänker ju vridmomentet rejält och borde ganska snabbt medföra att greppet kommer tillbaka.

FireSalle skrev:
2056140 Jo, man kan ju tänka sig att man emulerar %uellt gasavslag, det ger ju den effekten. Jag bara menade att även rullen påverkar både insprutning och tändning så jag var bara mer ute efter vad som är det komplicerade. Att föraren ska uppleva det som bibehållet drag då var svaret alltså.
Troligen så låter man bli att tända någon/några av cylindrarna också kanske därav det bluddrande ljudet som man ibland kan uppfatta. Sänker ju vridmomentet rejält och borde ganska snabbt medföra att greppet kommer tillbaka.
Aha, du menade att med drive-by-wire så skulle man helt enkelt kunna minska gasen elektroniskt? Kanske de parametrar som ändras från ett gaspådrag till ett annat inte stämmer med vad de vill åstadkomma med TC? Man kanske skruvar på samma saker men i annan mängd så att säga.

Kommer ihåg Cathcart säga om Ninja -04:an att han körde mitt i en kurva och kände hur motorn slog av utan att han känt något släpp och absolut inte rört rullen något. Ögonblicket senare slog motorn till igen, också utan att han rört rullen, så att han nästan tappade styret. Förmodligen kalsongbyte. :D

Neutral skrev:
2056133 Jag bara spekulerade i att just wheelie-grejen kanske inte gör att man inte kan använda hastighetsskillnaden mellan bak- och framhjul. Kan ju hända att de detekterar lutningar också men eftersom de förmodligen vill att systemet ska gå in rätt sent så kanske inte små skillnader spelar någon roll?
Det funkar säkert, men systemet kan ju inte vara optimalt på något sätt då. Ju exaktare system desto bättre. Nakano sa ju till Budda att det bara var att sikta på utgången och vrida på så tog systemet hand om resten. För en optimal utgångshastighet så borde det finnas mer exakta system.
Små skillnader är det som avgör pallplatserna eller hur?

Kanske är jag tråkig, men om ändå elektroniken ska styra vem som får bästa utgången så kan jag väl få vara intresserad av reglertekniken och den adaptiva signalbehandlingen? Vore systemet tillräckligt bra kanske även jag kunde köra RR? :3freak

Last edited:
Jag har inte läst exakt vilka källor de har till att bedöma att hjulet spinner m m. En del här läser ju rätt exklusiva tidskrifter som kanske har med djupare analyser av sånt i den mån det inte räknas som hemligt. Jag är också väldigt intresserad av hur mycket de mäter och trixar med. Mitt hopp står också till tekniken och inte till talangen. :lol

Neutral skrev:
2056153 Aha, du menade att med drive-by-wire så skulle man helt enkelt kunna minska gasen elektroniskt? Kanske de parametrar som ändras från ett gaspådrag till ett annat inte stämmer med vad de vill åstadkomma med TC? Man kanske skruvar på samma saker men i annan mängd så att säga.
Ja, insprutning och tändning regleras av flera parametrar - som rulle, temp, växel etc. Antispinnsystemet genererar bara ytterliggare inparametrar till ekvationen.
Neutral skrev:
2056153Kommer ihåg Cathcart säga om Ninja -04:an att han körde mitt i en kurva och kände hur motorn slog av utan att han känt något släpp och absolut inte rört rullen något. Ögonblicket senare slog motorn till igen, också utan att han rört rullen, så att han nästan tappade styret. Förmodligen kalsongbyte. :D.
Fick jag bara prova så kunde jag också leva med att köpa nya kallingar :D Troligen hade mitt första par behövt bytas bara av att rusa motorn med friläget i...

Neutral skrev:
2056165 Jag har inte läst exakt vilka källor de har till att bedöma att hjulet spinner m m. En del här läser ju rätt exklusiva tidskrifter som kanske har med djupare analyser av sånt i den mån det inte räknas som hemligt. Jag är också väldigt intresserad av hur mycket de mäter och trixar med. Mitt hopp står också till tekniken och inte till talangen. :lol
En bekant har jobbat på Haldex. Har pratat en del om det där. Det är så enkelt för fordon med hjulpar. Så klart är det mer intressant med hojar i alla avseenden - så och med antispinn-problematiken.
Jag har iaf. inte hittat systembeskrivningar, men det vore roligt att se. Det ger hur bra och tillgängliga systemen kan bli. Tänk t.ex. vad ESP gjorde för A-klassen. Vore inte dumt att ha ett bra antispinn nu på våren när asfalten är kall och det ligger grussträngar över allt.

Last edited:
FireSalle skrev:
Fick jag bara prova så kunde jag också leva med att köpa nya kallingar :D Troligen hade mitt första par behövt bytas bara av att rusa motorn med friläget i...
Förmodligen skulle man skaka rätt bra av att bara närma sig en sådan best, tomgången ligger tydligen på 3000-3500 rpm och de lär låta rätt elakt redan då på nära håll. Sedan har de någon variabel tomgångsjustering för motorbroms också så när du ska bromsa inför första kurvan är det dags för par nummer 2 när motorn bara ylar vidare fast du slår av. :D

Neutral skrev:
2056185 Förmodligen skulle man skaka rätt bra av att bara närma sig en sådan best, tomgången ligger tydligen på 3000-3500 rpm och de lär låta rätt elakt redan då på nära håll. Sedan har de någon variabel tomgångsjustering för motorbroms också så när du ska bromsa inför första kurvan är det dags för par nummer 2 när motorn bara ylar vidare fast du slår av. :D

Inga problem, har precis varit i Kina, 10 par Calvin Klein kalsonger ((C)?) för 50 kr... För 200 kr kommer jag kanske hela varvet? :D

Tycker hela grejen att man kan kalla det "sport" verkar minskar mer å mer....

Snart behöver man väll inte åka med längre :hihi

Mr Helmut skrev:
2056264 Tycker hela grejen att man kan kalla det "sport" verkar minskar mer å mer....

Snart behöver man väll inte åka med längre :hihi
Så är det så klart, men utvecklingen är svår att stoppa. Det gäller att ligga i framkant och vad gäller elektronikstyrning så har man mycket att hämta till en relativt billig peng.

Inspirerad av lite detaljbilder på Hopkins' Suzuki har jag under vintern byggt om en sån här: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=10405.htm, så att jag kan ha sensorn på något av hjulen och displayen uppe vid styret. Jag har inte testat den på hojen än, men sensorn verkar ha utmärkt precision på 1-2 cm avstånd.

Jag har la tänkt att man nog kan ha en viss nytta av att ha koll på däcktempen (MotoGP-grabbarna har ju det :rolleyes: ), men annars är nog prylen mest en "imponator".

*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back