MotoGP: Stål istället för kolfiber?

Nä faktiskt inte. Sila mygg o svälja elefanter anyone? I sportbilsvärlden väger stora tjocka stålskivor med tillhörande monster-ok "bly", därför finns tillvalet carbonceramic brakes där + att man här släpar runt/behöver bromsa ned en massa på runt 1.5ton blixtsnabbt/vill även ha en så låg ofjädrad vikt /totalvikt som möjligt, så bromsarna är underlägsna på en bil om man går efter totalvikten kontra värsta senaste sporthojen. På landsvägs mc känner man knapppt nån större skillnad på -1.5kg för paret på bromskivorna fram, när fälg, däck bromsok, axlar o framgaffel väger som de gör. Alltså mc-bromsskivor i stål är ganska lätta (i förhållande till den totala vikten på komplett framhjul) med sina nitade alu-nav = inget större behov av att banta mer vikt just där.

Men i MotoGP ger ju det fördelar som t.ex. att man kan använda ännu mindre diam. på skivorna (till 16 + 16.5 tums framfälgarna) o mindre lättare bromsok men ändå bättre bromskraft kontra till hur stor handkraft som behöver användas vs stål-diton. Dyrt o opraktskt pga. tätare serviceintervall samt sliter mer bromspads = mer bromsdamm på gaffelbenen som suger fast/sliter, samt om man inte har värsta race ABS'en är det lättare än plättlätt att bromsa ikull (speciellt med kalla däck på gata) har jag hört...;)

Men jämförelsen bil/mc vad gäller roterande massa, faller på att bilisten inte behöver vinkla sitt fordon till höger & vänster, samt som regel har ett servo som hjälper till att brottas med riktningsändring.

Okej, man måste ha däck som väger 9-12kg för att kompensera för ett lågt lufttryck, right? Är det inte bättre att blåsa i mer luft, som inte väger något, som vanligt liksom?

Snälla, förklara för mig...

Som sagt, spekulerar lite efter egna slutsatser men så har jag fattat det. Att däckstrycket har minskat ordentligt på senare år för att få ett plattare däck mot underlaget (och att stommen i takt med det har utvecklats för att klara det med bibehållen stabilitet). Pumpar du i mer luft får du mindre anliggningsyta, och tappar grepp.
Hur detta har påverkat däckens vikt har jag ingen koll på, men uppgifter har florerat om att de skulle ha blivit tyngre.

Last edited:
Och de har inte samma system som merchan har då? dvs kolvarna/ beläggen masserar skivorna för att få upp temp så fort dem är för kalla. Vet inte vad det har med TS inlägg att göra helt men ändå. Det är ju klart användbar teknik för att få upp temp i bromssytem som behöver lite temp för att fungera.

Om vi pratar carbonceramic skivor som finns som fabriks-tillval på bilsidan ihop med dubbla 6-kolvsok för bl.a. Ferrari F430, så kan jag efter egen testkörning i fuktigt, kallt höstväder i Swe intyga att det var det enda som imponerande med den bilen. :eek: De bromsarna är ju godkända för gatbruk o klarar "kall" starttemp. o vattenexponering, högg i riktigt överdjävligt bra, man önskar ju att accet i motorn hade varit lika uppfriskande! (550hk på 1300kg är inte så värst) :hihi

Och de har inte samma system som merchan har då? dvs kolvarna/ beläggen masserar skivorna för att få upp temp så fort dem är för kalla. Vet inte vad det har med TS inlägg att göra helt men ändå. Det är ju klart användbar teknik för att få upp temp i bromssytem som behöver lite temp för att fungera.
Nu är inte jag nån chassiexpert, men det känns ohälsosammare att småbromsa med en hoj i regn för att värma skivorna, som dessutom sitter mycket mer exponerade på en hoj än på en bil.

Sant. Det är nog en fördel att det är ett "Drivande" hjul dessutom.

Nu är inte jag nån chassiexpert, men det känns ohälsosammare att småbromsa med en hoj i regn för att värma skivorna, som dessutom sitter mycket mer exponerade på en hoj än på en bil.

Nää, det där stämmer väl inte? Inte byter de belägg när det kvalar i GP och kommer in för ett nytt set däck?

Det stämmer visst... men eftersom de byter hela hjulet så flyttar de skivorna istället och låter bromsbeläggen sitta kvar.

Det stämmer visst... men eftersom de byter hela hjulet så flyttar de skivorna istället och låter bromsbeläggen sitta kvar.

Det har ni rätt i! Så länge sen man körde hoj att jag glömt att framhjulet knappt slits :D Men de brukar ju faktiskt ta bort skivorna när det byter framdäck! Jag kryper tillbaks under min sten så syns vi lagom till SM-premiären istället :D

Anledning nummer ETT (1): Kolfiberbromsar mattas aldrig. Du kan köra tills dom glöder och dom blir bara bättre och bättre. Desto varmare desto bättre bromsverkan.

Trist att komma till slutet av rakan i 300+ utan nämnvärd bromsverkan - halvkul.

Vill dock minnas att jag sett stålskivor på någon hoj under regnrace.... men minnet är ju sällan perfekt.

Vet inte om det är så längre, men visst fan var det så förr att en del satte stålskivor vid regn.

Anledning nummer ETT (1): Kolfiberbromsar mattas aldrig. Du kan köra tills dom glöder och dom blir bara bättre och bättre. Desto varmare desto bättre bromsverkan.

Trist att komma till slutet av rakan i 300+ utan nämnvärd bromsverkan - halvkul.

Vill dock minnas att jag sett stålskivor på någon hoj under regnrace.... men minnet är ju sällan perfekt.

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna