Zoidberg
*58*
Nä faktiskt inte. Sila mygg o svälja elefanter anyone? I sportbilsvärlden väger stora tjocka stålskivor med tillhörande monster-ok "bly", därför finns tillvalet carbonceramic brakes där + att man här släpar runt/behöver bromsa ned en massa på runt 1.5ton blixtsnabbt/vill även ha en så låg ofjädrad vikt /totalvikt som möjligt, så bromsarna är underlägsna på en bil om man går efter totalvikten kontra värsta senaste sporthojen. På landsvägs mc känner man knapppt nån större skillnad på -1.5kg för paret på bromskivorna fram, när fälg, däck bromsok, axlar o framgaffel väger som de gör. Alltså mc-bromsskivor i stål är ganska lätta (i förhållande till den totala vikten på komplett framhjul) med sina nitade alu-nav = inget större behov av att banta mer vikt just där.
Men i MotoGP ger ju det fördelar som t.ex. att man kan använda ännu mindre diam. på skivorna (till 16 + 16.5 tums framfälgarna) o mindre lättare bromsok men ändå bättre bromskraft kontra till hur stor handkraft som behöver användas vs stål-diton. Dyrt o opraktskt pga. tätare serviceintervall samt sliter mer bromspads = mer bromsdamm på gaffelbenen som suger fast/sliter, samt om man inte har värsta race ABS'en är det lättare än plättlätt att bromsa ikull (speciellt med kalla däck på gata) har jag hört...![]()
Men jämförelsen bil/mc vad gäller roterande massa, faller på att bilisten inte behöver vinkla sitt fordon till höger & vänster, samt som regel har ett servo som hjälper till att brottas med riktningsändring.
Okej, man måste ha däck som väger 9-12kg för att kompensera för ett lågt lufttryck, right? Är det inte bättre att blåsa i mer luft, som inte väger något, som vanligt liksom?
Snälla, förklara för mig...
Som sagt, spekulerar lite efter egna slutsatser men så har jag fattat det. Att däckstrycket har minskat ordentligt på senare år för att få ett plattare däck mot underlaget (och att stommen i takt med det har utvecklats för att klara det med bibehållen stabilitet). Pumpar du i mer luft får du mindre anliggningsyta, och tappar grepp.
Hur detta har påverkat däckens vikt har jag ingen koll på, men uppgifter har florerat om att de skulle ha blivit tyngre.
Last edited: