MotoGP - Silly season 2015

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Aaaahhh, riktigt surt, hade varit kul att se vad han hade och komma med i MGP igen, har ju haft en bra säsong i Moto2 även om de inte riktigt gått hans väg senaste rejsen. Med tanke på sitsen med att vara tvåa i tabellen och ändå bli av med sin plats måste vara surt.

Visst spekuleras friskt av BTSports kommentatorer att han nog är på gränsen för gammal för att ha kvar sin plats i teamet och man ville få in nytt blod. Men ändå så som han kört så förtjänar han en bra styrning. vi får väl se hur de går hos Italtrans för honom. Men antar detta innebär att vi inte kommer se honom i MGP igen om åldern är en faktor som de verkar.

Ärligt talat tror jag inte Kallio hade gjort några underverk i MotoGP. 9-10e platser eller däromkring, som bästa placering.
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Instämmer, är ingen 'allien' och kommer aldrig att kunna bråka med dem.

Håller med om det ni båda säger, men kontrar med att all den erfarenhet som Kallio har, så kulle han nog kunnat vara en intressant utvecklingsförare för t ex Suzuki eller Apriia. Nu gillar jag förvisso Suzukis MotoP-team och det ska bli riktig intressant att följa dem. Men huruvida dessa båda förare kommer att kunna bidra till motorcykeln utveckling på bästa sätt ställer i alla fall jag mig lite tveksam till.
Sen vet jag inte heller hur Aprilias team kommer att se ut, men personligen jag hade hellre sett Kallio i MotoGP igen än Melandri som känns jävligt over the hill, om vi nu fortsatt snackar 9-10 platser.
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Hur klassas Hernandez Ducce, är den open eller Factory-open?
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Bara Avintias Ducati(s) som är Open, resten är Factory.

Okej, tack! Men då med olika part-specs inom sin egen lilla limboklass. Hyffsat bra i så fall av Barbera att nästan hänga med i Hernadez tempo redan.
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Okej, tack! Men då med olika part-specs inom sin egen lilla limboklass. Hyffsat bra i så fall av Barbera att nästan hänga med i Hernadez tempo redan.

Det är ju inte första gången Barbera kör Ducati, iofs.

Faktum är att han har c:a 2.5ggr så många lopp körda med en Ducati, jämfört med Yonny.
 
Last edited:

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Det är ju inte första gången Barbera kör Ducati, iofs.

Faktum är att han har c:a 2.5ggr så många lopp körda med en Ducati, jämfört med Yonny.

True, men att omgående bli så snabb som han blev tycker jag förtjänar lite uppmärksamhet, även om han är en ganska erfaren förare vid det här laget. Sen måste det ju ha hänt en hel del med hojen och säkert i rätt riktning sedan Barbera körde Ducati senast.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Inte motogp men relevant, RdP klar för Suzuki WSB 2015
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Kommer det inte bara bli samma problem som Grisini haft med Showa?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
För att? Är det inte guld värt för öhlin att vara ensamma i depån typ? Kyb är rätt stora i mx-världen!

Verkar vara lite annorlunda förutsättningar i motocross. Där finns ju även Marzocchi och White Power (jo, så hette de från början), men ingen av dem har vågat sig på ett inhopp i GP-världen, på senare tid. KTMs MotoGP-racer kommer troligen få WP-fjädring, så kanske är det ändringar på g även i GP.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Verkar vara lite annorlunda förutsättningar i motocross. Där finns ju även Marzocchi och White Power (jo, så hette de från början), men ingen av dem har vågat sig på ett inhopp i GP-världen, på senare tid. KTMs MotoGP-racer kommer troligen få WP-fjädring, så kanske är det ändringar på g även i GP.


Ganska naturligt, KTM äger ju WP!
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR

Tror nog inte Bradl hoppar jämfota av glädje direkt...

Jag brukar ju av naturen vara realist (pessimist), men känns det inte lite som att Forward kommer att få samma problem som Gresini nu haft. Som enda team med Kayaba så kommer man att få ta hela utvecklingsarbetet själva, och har inga andra hojar som samlar in data och att ha som referenser.

Detta känns inte som ett resultatinriktat beslut, utan mera ett ekonomiskt beslut. Man väljer bort ett bättre resultat till förmån för dom pengar som Kayaba kastar in i teamet. Eller?
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Verkar vara lite annorlunda förutsättningar i motocross. Där finns ju även Marzocchi och White Power (jo, så hette de från början), men ingen av dem har vågat sig på ett inhopp i GP-världen, på senare tid. KTMs MotoGP-racer kommer troligen få WP-fjädring, så kanske är det ändringar på g även i GP.

WP vann ju GP race i Australien i helgen som var hörru. Världsmästare i ena GP klassen dom senaste 2 åren med. ;)

Hade inte Österrikaren som hade wildcard förra året i MotoGP WP med?
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Tysklands roadracinghopp i form av Bradl,s MGP utveckling går nu mera bara baklänges. Snart dax för BMW att till 2016 erbjuda Bradl ett schysst WSBK kontrakt.!!
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
WP vann ju GP race i Australien i helgen som var hörru. Världsmästare i ena GP klassen dom senaste 2 åren med. ;)

Hade inte Österrikaren som hade wildcard förra året i MotoGP WP med?

Showa har väl haft en hel del framgångar i andra klasser och mästerskap än MotoGP också?

Missförstå mig rätt nu... Det är jättekul att fler tillverkare vill ge sig in i hetluften i MotoGP. Det är bra för sporten, och lyckas dom ta fram en bra produkt så blir det lite hälsosam konkurrens.
Men, för det kommer alltid ett men, för Forward Racing så kan det ju inte anses som något annat än ett nedköp att byta från Öhlins till Kayaba....

Vilket wildcard i MotoGP tänkte du på?

Edit:
Aaaah... Bauer med Remus?
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Kommer det inte bara bli samma problem som Grisini haft med Showa?

Kayaba är en mycket kompetent leverantör av fjädring och detta byte var högst väntat, av flera orsaker. Dels har det berörda teamet uppenbara ekonomiska problem vilket alltid är en bra inkörsport för nya underleverantörer. Nuvarande underleverantörer har ledsnat på att inte få betalt och nya underleverantörer som vill komma in i branschen ser sin chans genom att erbjuda sina produkter och tjänster mycket billigt eller helt gratis. Dels för att Yamaha numera är majoritetsägare i Kayaba och helt enkelt vill att märket utvecklas såväl som marknadsförs på en hög nivå.

Det man också ska ha i åtanke är att den nuvarande situationen med Showa inte alls är så illa som den framställs i media. Showa är också ett kompetent företag med duktiga ingenjörer och duktiga tekniker och de kan bygga lika bra fjädring som många andra. Titta på Superbike, till exempel. Jag tycker inte att Tom Sykes Kawasaki ser ut att vara helt okörbar...? I MotoGP har man tyvärr fått det tveksamma nöjet att jobba tillsammans med depåns girigbuk nummer ett och med en förare som i bästa Toni Elias-stil inte kommer överens med något annat än det supermjuka däcket, inte kan anpassa sin körstil till moderna rön och dessutom är väldigt frispråkig i media. Klart som fan att det allmänna intrycket blir att fjädringstillverkaren är oduglig...

En annan missuppfattning är att den svenska fjädringsleverantören är dominant på grund av att den har större delen av depån och på så sätt "kan dela med sig av feedback mellan olika förare". Detta är felaktigt och det faller dessutom på sin egen rimlighet. Dels för att olika motorcykelmärken använder olika fjädringskoncept, dels för att olika motorcykelmärken kräver helt olika inställningar men framförallt för att ett sådant arbetsätt aldrig skulle accepteras av de stora motorcykeltillvekarna (en underleverantör som sprider information mellan olika motorcykeltillverkare skulle vara historia på nolltid).
 

crsg84

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2011
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R / XRV750
4 A. DOVIZIOSO ITA DUCATI TEAM DUCATI*
6 S. BRADL GER NGM FORWARD RACING FORWARD YAMAHA
8 H. BARBERA SPA AVINTIA RACING DUCATI
9 D. PETRUCCI ITA PRAMAC RACING DUCATI*
17 K. ABRAHAM CZE CARDION AB MOTORACING HONDA
19 A. BAUTISTA SPA FACTORY APRILIA GRESINI APRILIA*
25 M. VINALES SPA TEAM SUZUKI MotoGP SUZUKI*
26 D. PEDROSA SPA REPSOL HONDA TEAM HONDA*
29 A. IANNONE ITA DUCATI TEAM DUCATI*
35 C. CRUTCHLOW GBR CWM LCR HONDA HONDA*
38 B. SMITH GBR MONSTER YAMAHA TECH 3 YAMAHA*
41 A. ESPARGARO SPA TEAM SUZUKI MotoGP SUZUKI*
43 J. MILLER AUS CWM LCR HONDA HONDA
44 P. ESPARGARO SPA MONSTER YAMAHA TECH 3 YAMAHA*
45 S. REDDING GBR MARC VDS RACING TEAM HONDA*
46 V. ROSSI ITA MOVISTAR YAMAHA MotoGP YAMAHA*
50 E. LAVERTY IRL DRIVE M7 ASPAR HONDA
63 M. DI MEGLIO FRA AVINTIA RACING DUCATI
68 Y. HERNANDEZ COL PRAMAC RACING DUCATI*
69 N. HAYDEN USA DRIVE M7 ASPAR HONDA
76 L. BAZ FRA NGM FORWARD RACING FORWARD YAMAHA
93 M. MARQUEZ SPA REPSOL HONDA TEAM HONDA*
99 J. LORENZO SPA MOVISTAR YAMAHA MotoGP YAMAHA*
TO BE CONFIRMED FACTORY APRILIA GRESINI APRILIA
TO BE CONFIRMED OCTO IODARACING TEAM TBC
* Factory Option

http://www.motogp.com/en/news/2014/2015+MotoGP+Entry+List+Announced
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top