Melandris powerslide var väl på sista varvet av Ph Island 2006...? Vill minnas att detta var på regndäck men i upptorkande förhållanden...? Inte väldans svårt att få snurr på ett överhettat regndäck med 270 hk plus...
Traction Control på de flesta MotoGP hojar är bra mycket mer sofistikerad än det som säljs i en vanlig personbil eller vanlig gathoj. Största skillnaden är att en modern MotoGP-hoj har flera olika strategier för traction control och att man dessutom byter mellan dessa strategier beroende på situation.
En strategi kan bygga på att man hela tiden mäter det vridmoment man producerar på utgående axel och jämför detta mot ett beräknat, antaget eller framtestat maxvärde (om man producerar ett vridmoment på ömse sida om detta nummer så betyder det att man inte accelererar fullt eller att man spinner). Tändning och bränsle regleras för att få dessa värden att ligga så nära varandra som möjligt. En annan strategi kan bygga på att man mäter motorvarvtalets ökning och jämför detta mot ett beräknat, antaget eller framtestat maxvärde (om motorn varvar upp för fort så betyder det att man spinner). Återigen regleras tändning och bränsle för att få dessa värden att ligga så nära varandra som möjligt. Ytterligare en strategi kan jämföra framhjulets och bakhjulets hastighet, ofta i kombination med någon form av lutningssensor eller gyro. Det finns också strategier som jämför utslaget hos ett antal accelerometrar och ett antal gyron och på så sätt kan motorcykelns absoluta rörelse bestämmas i sex dimensioner. Reglering utifrån denna strategi innebär ju i praktiken att man har både traction control och "slide control".
Det svåra är dock inte att skapa dessa strategier. Med hjälp av att studera inspelad data går det att identifiera ett stort antal villkor som antyder att motorcykeln spinner eller sladdar. Det svåra är att bestämma vilken strategi som fungerar bäst i vilken situation.
Angående gathojar så är mitt intryck att Aprilia, Ducati och Yamaha har de traction comtrols som har mest influenser från MotoGP.