MotoGP - Silly season 2015

Japp, han kunde ju helt klart prestera ibland. I det stora hela var väl dock Melandris MotoGP-karriär inte så lysande. Men ändå, snygga powerslides.

Jo han var ganska ojämn, om jag minns rätt, men otroligt duktig förare i alla fall. Någon som vet om den powersliden var innan eller efter de införde TC?
 
Jo han var ganska ojämn, om jag minns rätt, men otroligt duktig förare i alla fall. Någon som vet om den powersliden var innan eller efter de införde TC?

TC har de ju haft så länge de kört fyrtakt, sedan har den ju självklart förfinats med tiden. På videon lär han ju ha knäppt av TCn, men den är sjukt skön den sliden det är nästan lite ståpäls på den.
 
Fungerar TC på en MotoGP som på en bil? Dvs TC=antisladd? Sen har du även antispinn? Eller är TC antispinn och antisladd i ett?
 
Ang melandris slide; minns jag rätt var det ett upptorkande race, sista kurvan eldar han upp det sista som finns av regndäcket. (Inte för att ta ifrån han ngt)
Pers. har jag svårt att se vad Melandri ska tillföra nu, kan han vara med och slåss om podium?
 
Pers. har jag svårt att se vad Melandri ska tillföra nu, kan han vara med och slåss om podium?

Kort svar... Nej...

Jag tror nog att vi inte kommer att få se Melandri på Aprilian i MotoGP. Han har ju sagt själv att han är intresserad av MotoGP, men bara om han får sitta på en hoj som är kapapel att fightas om vinster och podium. Något jag har MYCKET svårt att se Aprilian klara av 2015.

Även om Melandri nu mot all förmodan (och sunt förnuft) skulle få tag på en konkurrenskraftig MotoGP-hoj, så skulle det nog bli ett ganska bryskt uppvaknande för honom att kasta sig in i hetluften mot förare som Marquez, Rossi, Lorenzo, Pedrosa, Espargaro-bröderna, Redding, Smith, och gänget... Förare som jag ser som en helt annan division än det Melandri fightas mot i WSBK idag... Han gör nog bäst i att harva vidare i WSBK...

Skulle jag som teamchef i MotoGP stå utan förare idag, och sonderar terrängen lite, så skulle nog inte Melandri ens stå med bland topp-10 av mina kanditater...
 
Last edited:
Melandris powerslide var väl på sista varvet av Ph Island 2006...? Vill minnas att detta var på regndäck men i upptorkande förhållanden...? Inte väldans svårt att få snurr på ett överhettat regndäck med 270 hk plus...

Traction Control på de flesta MotoGP hojar är bra mycket mer sofistikerad än det som säljs i en vanlig personbil eller vanlig gathoj. Största skillnaden är att en modern MotoGP-hoj har flera olika strategier för traction control och att man dessutom byter mellan dessa strategier beroende på situation.

En strategi kan bygga på att man hela tiden mäter det vridmoment man producerar på utgående axel och jämför detta mot ett beräknat, antaget eller framtestat maxvärde (om man producerar ett vridmoment på ömse sida om detta nummer så betyder det att man inte accelererar fullt eller att man spinner). Tändning och bränsle regleras för att få dessa värden att ligga så nära varandra som möjligt. En annan strategi kan bygga på att man mäter motorvarvtalets ökning och jämför detta mot ett beräknat, antaget eller framtestat maxvärde (om motorn varvar upp för fort så betyder det att man spinner). Återigen regleras tändning och bränsle för att få dessa värden att ligga så nära varandra som möjligt. Ytterligare en strategi kan jämföra framhjulets och bakhjulets hastighet, ofta i kombination med någon form av lutningssensor eller gyro. Det finns också strategier som jämför utslaget hos ett antal accelerometrar och ett antal gyron och på så sätt kan motorcykelns absoluta rörelse bestämmas i sex dimensioner. Reglering utifrån denna strategi innebär ju i praktiken att man har både traction control och "slide control".

Det svåra är dock inte att skapa dessa strategier. Med hjälp av att studera inspelad data går det att identifiera ett stort antal villkor som antyder att motorcykeln spinner eller sladdar. Det svåra är att bestämma vilken strategi som fungerar bäst i vilken situation.

Angående gathojar så är mitt intryck att Aprilia, Ducati och Yamaha har de traction comtrols som har mest influenser från MotoGP.
 
David har skrivit ihop en liten silly-season-sammanställning nu också...

http://motomatters.com/analysis/201...m.html?utm_source=dlvr.it&utm_medium=facebook

"For the second seat, Forward are looking for anyone who is prepared to bring €250,000 to race"

Så, om man avrundar och överslagsräknar kraftigt, så kostar det i runda slängar 2,5 miljoner att får en MotoGP styrning? Jag tycker det låter billigt!

Marcus Ericsson fick väl gräva fram runda slängar 250 miljoner för sin plats i ett skit-team i F1?
 
Last edited:
Melandri är nog inte intresserad av en icke konkurrenskraftig Aprilia 2015. Stannar nog hellre i WSBK och vinner titeln om Aprilia blir kvar i den serien. Då finns en plats ledig i Gresini och Laverty har ju goda kontakter i Aprilia racing även om han inte körde för dem i år.
 
Tja som det ser ut om man läser artikeln så är han signad på ett tre års kontrakt och HRC ger honom 2 säsonger på att komma in i de hela så verkar inte som dom pressar honom att leverera direkt. Så kan ju ha all möjlighet att leverera om han slipper pressen.

Bör väl efter en säsong börja synas om han har något att ge, hopps de går vägen.
 
Hur många race tar det innan/om Miller kommer före Crutchlow i ngt race?
Bästa silly season på länge?
 
Last edited:
Hur många race tar det innan/om Miller kommer före Crutchlow i ngt race?
Bästa silly season på länge?

Miller kommer inte vara före Crutchlow en enda gång nästa säsong under normala omständigheter kan jag lova.
Crutchlow sitter ju på en full fabrikare medans Miller som rookie närmast kommer att slåss med Nicky Hayden och resten av Open gänget om plats 10-15.
 
Flipp eller flopp?
Magkänslan säger flopp, men kanske han kan palla pressen att "inte känna nån press" första året...

Har också en känsla av att han får det riktigt svårt, steget från en moto3 hoj till en 1000 kubikare är ju enormt.
Rätt mycket att lära sig...
Frågan är ju helt klart omhan klarar av att lära sig i lugn takt och samla på sig rutin race efter race?
Jag personligen är inte helt säker på om han klarar av det.... För mycket hormoner i honom ännu :)

Men chansen är ju att det här är ett geni drag av Honda och att det är en ny Stoner på väg in i klassen, man kan ju bara hoppas.
 
Kan ju tom knäcka honom att vara långt efter.
Har sett det i flera sporter när man släpper fram talanger förtidigt. :(
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top