MotoGP - Silly season 2015

De allra flesta som var involverade i utvecklingen av RSV4 har nu en eller annan form av jobb hos Ducati. Jag skulle dock inte påstå att det är Dall'Igna som "tagit med" dem. Dåliga tider hos Aprilia gjorde att bl.a. en av raceingenjörerna från 250-tiden blev chef över Ducatis interna testteam, en av de bästa och mest inflytelserika chassiekonstruktörerna i princip bara bytte skjorta och kontor samt att en av deras egna fjädringstekniker bytte arbetsgivare över en natt. De är alla att betrakta som Dall'Ignas närmaste kompisar, men de kom faktiskt till Ducati upp till två år före Dall'Igna. Den ende som följde Dall'Igna direkt är en kille som var Simoncellis ingenjör i 250 och nu senast teknisk chef i WSB. Han är numera Dall'Ignas koordinator hos Ducati och i mitt tycke den verkliga kunskapsmänniskan som verkligen försöker att förstå vad de har för problem.
Ok, hoppas att dom kan bidra till att Ducati kan slåss med yamaha och honda snart... Börjar bli tjatigt med bara 4 potentiella podium kandidater varje race.
Har en känsla av att så kan vara vara fallet, Aprilia har ju lyckats riktigt bra i wsbk mot giganterna från japan trots att dom är en liten pytte tillverkare från italien som inte har i närheten samma resurser som konkurrenterna.
Att ducati får in nytt blod därifrån för att utveckla hojen och få lite nya tankebanor i företaget är helt rätt, vägen dom har kört på nu duger ju helt klart inte, trots allt snack om att dom närmar sig toppen hela tiden så är ju det så att dom inte har en chans på en seger i ett race om inte top 5 vurpar, typ.
 
Blev lite fundersam när jag läste följande på crash.net. Artikeln rörde Aleix Esparagaros framtid.

"Moto3 champion and race winning Moto2 rookie Maverick Vinales is already believed to have signed for the second Suzuki seat."

Har inte sett några andra artiklar som bekräftar detta. Någon annan som vet?
Maverick är het, men att han har har tagit en fabriks styrning redan nästa år ser jag som osannolikt...
 
Rdp om 2015.

“A contract with Suzuki is ready for me, as a test rider or somewhere else. I can choose to accept it or not. This is why we would like to be informed of their plans for the future as soon as possible, because I really want to go back to competition, but not in poor conditions. For now, my main objective is going back to MotoGP. If there is an option in Superbikes, why not, but I really aim at being on the MotoGP starting grid in 2015.”

http://www.motogp.com/en/news/2014/De+Puniet+on+Suzuki+MotoGP+progress+and+the+challenge+of+Suzuka
 
Rent tekniskt så är de ju redan där med ART-hojen.
 
Rent tekniskt så är de ju redan där med ART-hojen.

Ja, de har ju varit närvarande ett par år, vet inte riktigt hur mycket fabrikstöd teamet fått/får i CRT/Open... Ska bli intressant att se hur de ter sig som full fabrik. I WSBK verkar det ju gå rätt bra iaf.
 
Rdp om 2015.

“A contract with Suzuki is ready for me, as a test rider or somewhere else. I can choose to accept it or not. This is why we would like to be informed of their plans for the future as soon as possible, because I really want to go back to competition, but not in poor conditions. For now, my main objective is going back to MotoGP. If there is an option in Superbikes, why not, but I really aim at being on the MotoGP starting grid in 2015.”

http://www.motogp.com/en/news/2014/De+Puniet+on+Suzuki+MotoGP+progress+and+the+challenge+of+Suzuka

Hade gärna sett Rdp i WSBK på Suzuki! Alt testförare för Suzuki - MotoGP med några inhopp. Tror inte han har farten för att utmana om pallen, men jag har alltid gillat hans tidigare satsningar (speciellt hos LCR)
 
Espargaro och Viñales = Suzuki Motogp 2015!
 
Last edited:
inofficiellt och för min del jättekul, med tanke på RdP
 
Last edited:
Det känns ju som att det börjar finnas en hel del bra hojar på gridden nu som saknas motsvarighet i förarkompetens. I princip 2 st "satelit-yammor" från Forward racing, 2 Factory Suzukis och förmodligen 2 Factory Aprilias (även om Bautista ryktas ta den ena). Oavsett hur bra dessa Factory-hojar verkligen är, så borde kontrakten med fabriksteam, oavsett vilket te sig lukrativt för väldigt många förare.

Så varför väljer då en kille som exempelvis Esteve Rabat att stanna i Moto2 när MotoGP bjuder på smörgåsbord? Kanske för att han vill in i ett mer etablerat stall naturligtvis, men det känns ju som att han bränner en säsong i MotoGP-klassen där han kunde lära mycket för framtiden.
 
Det känns ju som att det börjar finnas en hel del bra hojar på gridden nu som saknas motsvarighet i förarkompetens. I princip 2 st "satelit-yammor" från Forward racing, 2 Factory Suzukis och förmodligen 2 Factory Aprilias (även om Bautista ryktas ta den ena). Oavsett hur bra dessa Factory-hojar verkligen är, så borde kontrakten med fabriksteam, oavsett vilket te sig lukrativt för väldigt många förare.

Så varför väljer då en kille som exempelvis Esteve Rabat att stanna i Moto2 när MotoGP bjuder på smörgåsbord? Kanske för att han vill in i ett mer etablerat stall naturligtvis, men det känns ju som att han bränner en säsong i MotoGP-klassen där han kunde lära mycket för framtiden.

Ja, det ska bli väldigt intressant att se vad som händer under 2016 2017 när Aprilia, Suzuki och antagligen Ducati har fått upp farten och är med och faktiskt ställer till det i toppen. Då kanske det blir lite mer rörelse mellan stallen med. Det har ju känts som om det varit en enda lång kö med förare som jagat fabrikshoj de senaste åren.
 
Ok, det gäller 2017 men ändå:

KTM bekräftar: Kör MotoGP 2017
KTM:s VD säger att de kommer köra V4-motoriserade prototyper i MotoGP säsongen 2017. Motorcykeln kommer även att säljas till allmänheten.

Mer info:
http://www.motomatters.com/news/2014/08/01/ktm_to_enter_motogp_in_2017_and_is_that_.html


För övrigt är det inte fullt så hundra att Cal stannar, utan snarare mer sannolikt att det blir LCR för honom:
http://www.motomatters.com/news/2014/08/02/the_next_piece_in_the_motogp_puzzle_cal_.html
 
Hmm, undra vart Bradl tar vägen nu då??? om det blir Forward Racing som artikeln säger eller om Suzuki skulle anse honom som ett vettigt alternativ.

Satt för övrigt och kollade på några "gamla" race häromdagen och tänkte då, Ben Spies, killen var ju fan rätt bra, men hade sjuk oflyt och dålig timing. Kanske skulle han vara något för Suzuki? Kanske inte ändå? :va :)
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top